AronNora2 skrev 2010-12-28 03:11:21 följande:
men rädslan ÄR irrationell. på sjukhus behöver du ju också bara vistas om du verkligen behöver det? och då lär du garanterat behöva den hjälpen. det säger en del om din skräck att du tror att den är rationell.
som med all fobi är det nog kbt som hjälper. annars, prata med din husläkare om detta och be att få lugnande. eller om en remiss till psykiater som kan skriva ut. en vän till mig har extrem flygskräck och har fått lugnande medel för just flygresor. funkar utmärkt.
då kan du alltså ha lugnande medel utifall ATT du skulle behöva besöka sjukhus. bara det faktum att du har något sånt kan göra att du känner dig mycket lugnare...
Rädslan är
inte irrationell när man har blivit felbehandlad (det är en erkänd felbehandling och inte bara något som jag tycker).
Jag har lugnande men det tar inte bort rädslan. Lugnande tar inte heller bort att andra
har behandlat mig illa.
Att du
tror att rädslan är irrationell säger väldigt mycket om att du inte har den blekaste aning om vad det innebär att ha varit på sjukhus år ut och år in, där människor kränkt dig, misshandlat dig (må hända att det är av god vilja, en vilja att göra dig frisk - men det kvittar), där människor håller fast dig för att genomföra undersökningar och som sagt där människor faktiskt felbehandlat dig med
livslånga konsekvenser.
Jag besöker tyvärr sjukhus flera gånger om året, eller gjorde för nu vägrar jag att behandlas illa längre.
Jag kan inte hjälpa att jag får ångest av sjukhus men jag behandlas som en sjåpig unge som borde "skärpa till mig" för att det "inte gör ont" (och jo en hel del av det jag tvingas göra pga mina sjukdomar är väldigt smärtsamt men förståelsen för detta är noll eftersom kunskapen om mina ovanliga diagnoser är extremt liten och jag har försökt förklara men det hjälper bara ibland)