• Stanti­no
    Äldre 28 Dec 09:21
    3954 visningar
    23 svar
    23
    3954

    Accepteras 2 barn sedan tidigare?

    Hej!
    Vi är en familj som funderar lite smått på adoption. Har två biologiska barn tillsammans sedan tidigare, den yngsta 6 år. Har alltid velat ha en stor familj, men trean verkar dröja...
    Är det någon som vet hur många barn som accepteras sedan tidigare?
    Vilka länder rör det sig om isf?
    Hur länge måste man ha varit gift?
    Ska man ställa sig på kö hos adoptionsbyrån innan man blivit godkänd, eller ska man vänta?  
    Jag har varit nedstämd, och ätit antidepressiva för det. Finns det risk att man inte blir godkänd då?

    Många frågor som snurrar runt i mitt huvud, hoppas att någon kan ge svar på några av dem iaf.

    Tack =) 

  • Svar på tråden Accepteras 2 barn sedan tidigare?
  • Tufsel­ina
    Äldre 28 Dec 11:21
    #1

    Hej!
    Ja, det går bra att ha 2 barn sen tidigare i flera länder bl.a Kina. Du kan gå in på adoptionsorganisationernas hemsidor, du hittar dem enkelt via ww.mia.eu, så finns all aktuell information angående alla länder där.

    Det är olika hur länge man måste ha varit gift, en del länder räknar samboskapet också men kolla på hemsidorna, du får säkrast info där.

    Bli medlem i en adoptionsorgansation redan nu, flera länder man kan adoptera ifrån är det kö dvs väntetid i Sverige innan man får skicka en ansökan och då är det bra om ni redan nu går med eftersom ni får ett anmälnings/sökande/könummer från det att ni blir medlemmar.

    När det gäller dina antidepressiva kan jag tyvärr inte svara på det eftersom jag inte vet något om det.

    Lycka till!

  • Stanti­no
    Äldre 28 Dec 17:06
    #2

    Tack för svaret!

    Vi har varit sambos ca 10 år men är inte gifta än. Om det blir aktuellt får vi väl göra det.

    Kina läste jag om i nån annan tråd att det var nästan helt stopp med adoptioner?
    Vi funderar på Europa nånstans. Kanske Bulgarien, Tjeckien, Polen eller Ryssland. 
    Har fått för mig att det blir enklare med resor och så, man kanske kan hålla nere kostnaderna något på det viset?

    Kan man vara medlem hos flera adoptionsorganisationer samtidigt? 

     

  • Äldre 28 Dec 17:40
    #3
    Stantino skrev 2010-12-28 09:21:53 följande:
    Hej!
    Vi är en familj som funderar lite smått på adoption. Har två biologiska barn tillsammans sedan tidigare, den yngsta 6 år. Har alltid velat ha en stor familj, men trean verkar dröja...
    Är det någon som vet hur många barn som accepteras sedan tidigare?
    Vilka länder rör det sig om isf?
    Hur länge måste man ha varit gift?
    Ska man ställa sig på kö hos adoptionsbyrån innan man blivit godkänd, eller ska man vänta?  
    Jag har varit nedstämd, och ätit antidepressiva för det. Finns det risk att man inte blir godkänd då?

    Många frågor som snurrar runt i mitt huvud, hoppas att någon kan ge svar på några av dem iaf.

    Tack =) 
    Ja, det finns länder som accepterar att man har två barn. 

    Svensk lag säger att man måste vara gifta. Lagarna i barnens ursprungsländer ställer ibland krav på att man ska ha varit gifta i ett visst antal år. Vissa länder räknar in sambotiden, andra inte.

    Det är i de flesta fall nödvändigt att ställa sig i kö hos minst en adoptionsorsganisation så snabbt som möjligt. Köerna är flera år långa i många länder.

    Din nedstämdhet och medicinering med antidepressiva kan utgöra ett hinder för adoption, eller åtminstone fösvåra den. Det beror lite på hur ditt läkarintyg är formulerat, om du har långa sjukskrivningar "i bagaget", och hur det omnämns i utredningen. Det har också betydelse hur långt tillbaka i tiden det ligger, och hur din situation ser ut idag. Svenska myndigheterna utgör troligen inte det största bekymret, men i många länder är man  mycket misstänksam mot psykiska sjukdomar och drar sig för att placera barn i sådanan familjer. Så formuleringarna i läkarintyg och utredning är mycket viktiga. Det gäller att de skriver med "internationella glasögon" på näsan.
    Stantino skrev 2010-12-28 17:06:42 följande:
    Tack för svaret!

    Vi har varit sambos ca 10 år men är inte gifta än. Om det blir aktuellt får vi väl göra det.

    Kina läste jag om i nån annan tråd att det var nästan helt stopp med adoptioner?
    Vi funderar på Europa nånstans. Kanske Bulgarien, Tjeckien, Polen eller Ryssland. 
    Har fått för mig att det blir enklare med resor och så, man kanske kan hålla nere kostnaderna något på det viset?

    Kan man vara medlem hos flera adoptionsorganisationer samtidigt? 

     
    Det är absolut inte stopp för adoptionerna från Kina, tvärtom, det är det enskilt största landet, MEN det handlar idag nästan uteslutande om adoption av barn med särskilda behov. Väntetiden för ett barn utan sn är oöverstigligt lång, kanske 5 år eller mer.

    Problemen med de europeiska länderna är att de är väldigt petiga med läkarintygen hos de sökande. I Ryssland måste man ofta göra om läkarundersökningarna på plats i landet. Är lite osäker , men har för mig att några av dessa länder kräver intyg från psykolog angående den mentala hälsan. Billigt är det definitivt inte att adoptera från Europa. En adoption från Ryssland kostar över 300 000 :-. Bara resa och uppehälle uppskattas till 86 000. Estland är billigare - strax under 150 000:-.

    Du kan vara medlem i alla organisationerna om du vill, tycker dig ha råd och tror att du kan få hjälp av alla. Om ni främst är intresserade av Europa är AC och BFA de som har flest länder.

    Lycka till!
  • Stanti­no
    Äldre 28 Dec 18:20
    #4

    Ojdå!! Så det är dyrare att adoptera från Europa? Hur kan det bli så?
    Det spelar mig absolut ingen roll varifrån barnet kommer, däremot har vi begränsade  ekonomiska möjligheter. Känner dock att ett barn med handikapp kanske kommer vara att ta oss vatten över huvudet då vi ju har två barn sen tidigare som ju också ska ha sitt.

    Får man reda på om min medicinering kommer att sätta käppar i hjulet redan vid utredningen eller kommer sånt som en kalldusch när man lämnat papperna till landet? Känns som att det skulle isf vara bättre att få veta det innan man utreds o kör igång hela proceduren. Jag äter ju antidepressiva idag, och mår bra sålänge jag äter dem.
     

  • Äldre 28 Dec 19:27
    #5

    Hej igen! Det är Ryssland som är extrremt dyrt. Estland tillhör de billigaste länderna. Bugarien anses nog vara ett "medeldyrt" land med kostnader på drygt 200 000:-. Det är de länder i Europa som AC förmedlar barn ifrån + enstaka barn från Serbien och Montenegro. De uppgifter du behöver om AC:s länder hittar du här: http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/ Man får klicka sig fram på respektive land för att få veta kostnaderna.

    De preliminära adoptionskostanderna för BFA:s länder hittar du här: http://www.bfa.se/images/stories/kostnader/kostnad%20per%20land%2019%20okt%2010.pdf . Vid en första anblick ser det ut at vara mycket billigare att adoptera genom BFA än genom AC, men det gäller att lusläsa vad som ingår. Organisationerna räknar på olika sätt. AC har t.ex. tagit upp familjens egna utgifter för t.ex. resa och uppehälle, det har BFA valt att inte göra. AC har kostnadsgaranti, övriga organisationer gör avräkning efter hemkomst. Då kan man få tillbaka pengar, om man har tur, eller få räkning på nya kostnader, om man har otur. Oavsett organisation får man ett bidrag från staten på 40 000:-. Det betalas ut efter hemkomst, när adoptionen är lagligt genomförd även i Sverige. Dessa 40 000 har BFA valt att ta upp i sin tablå.

    Det finns många andra faktorer än kostnaderna att ta hänsyn till när man ska välja land. Många länder kräver t.ex. minst tre års äktenskap. Vissa vill bara ha troende kristna sökande. Ganska många har stränga regler angående de sökandes hälsa. Några länder säger blankt nej till psykisk sjukdom. Klicka dig fram, läs och fundera. Information om BFA:s länder hittar du här: http://www.bfa.se/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=36 .

    Om du, efter att ha läst på ordentligt, fortfarande har frågor om exempelvis din medicinering och hur den går ihop med adoption, kan du vända dig till AC, läs mera här: http://www.adoptionscentrum.se/sv/AC-Svarar/ . Läs gärna bland gamla frågor. Ni kanske får svar på era frågor där.

    ACkommer inte  låta er skicka iväg en ansökan om de inte tror att den kommer att bli beviljad i utlandet. Det inträffar att tyvärr ibland att organsiationerna inte kan hjälpa till, och det talar de i så fall om innan ni har dragit på er stora kostnader. Men de kan inte yttra sig bestämt innan de har läst er utredning och tagit del av läkarintygen.

  • Stanti­no
    Äldre 28 Dec 19:37
    #6

    Ok, Tack så jättemycket för informationen! {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 28 Dec 20:10
    #7

    Ett tips: ring BFA och prata med dem. Berätta så öppenhjärtigt som möjligt om er situation. De är jättebra att prata med. BFA är den organisation som har flest kontakter i Europa. De kanske kan hjälpa er t.ex. med en adoption från Polen eller Slovakien. Bulgarien, Litauen och Tjeckien är nog tyvärr omöjliga för er del på grund av de krav som landet ställer. 

    Om ni kan tänka er att gå utanför Europa finns det kanske ytterligare möjligheter. Jag tror dock fortfarande att BFA och AC är de organisationer som har störst möjlighet att hjälpa er. FFia förmedlar främst barn från Kina (SN, kräver tre års äktenskap) och Colombia (går inte pga krav på god psykisk hälsa), och BV förmedlar barn från Kina (SN, kräver tre års äktenskap) och Taiwan (krav på troende kristna + fem års äktenskap). Mitt råd, som gammal "adoptionsräv" med mer än 20 års erfarenhet, är att ni ska ringa till BFA och AC helst i morgon. Ring för att få information och fundera över nyårshelgen. Så fort det har blivit nytt år betaalr ni in sökandeavgiften till den organisation som ni har valt. Sedan är det bara att vänta, ställa sig i kö hos familjerätten för att bli utredd, avvakta utredningen som säkerligen kommer att bli mycket noggrann med tanke på din hälsa men som förhoppningsvis kommer att utmynna i ett medgivande,och när det är er tur lita på att er organisation hjälper er att hitta en bra kontakt som leder fram till en adoption. Baby Hjärta Lycka till!

  • Äldre 28 Dec 20:17
    #8

    Tänk på att det är stor skillnad mellan att ställa sig i kö den 1:a januari och att ställa sig i kö den sista januari eftersom det är många som anmäler sig till adoptionsorganisationerna i januari eftersom sökandeavgiften gäller årsvis. Lycka till!

  • Stanti­no
    Äldre 28 Dec 23:40
    #9

    Hmm.. förstår inte riktigt? Vad är skillnaden? Är det inte isf bättre att ställa sig i kö i December så ser det ut som man  stått i kö längre? Skrattande

  • Äldre 29 Dec 11:48
    #10

    Eftersom vi befinner oss i slutet av december skulle jag vänta med att anmäla mig till början av januari, men jag är väldigt försiktig när det gäller pengar. Oftast är det bra, men inte alltid.

    Betalningsdatum räknas som anmälningsdatum. Man betalar köavgiften per kalenderår. Om du tänker betala in idag tycker jag att du ska kolla noga om du får ett nytt inbetalningskort i början av nästa år. Å andra sidan, innebär ju ett anmälningsdatum i sluten av december att du kommer före alla som väljer att anmäla sig i januari. Bästa svaren får du om du ringer till organisationerna och frågar vilken policy de har när man anmäler sig så här sent på året. Det kanske står på deras hemsidor också.

    Anmälningsavgifterna brukar vara några tusenlappar varje år.

Svar på tråden Accepteras 2 barn sedan tidigare?