Hej och grattis till den lilla bebisen.
Kan inte ge en universallösning, men kan ge lite tips som jag lärt mig av egen erfarenhet.
Funkar det bäst för dig att sitta upp, gör det. Jag har aldrig kunnat amma annat än sittande, trots försök att ligga ner som vänner alltid pratade om. Och det kan vara så att du får fortsätta ett tag att pumpa ut lite i början för att minska spänningen, de kan annars sätta i halsen. Det märker du, en del glufsar glatt i sig hur mycket det än är. Det kommer jämna ut sig sedan när brösten ställer in sig.
För att hon ska få ett bra stort grepp kan du behöva hjälpa henne, har jag fått göra med mina båda grabbar i början. Reta munnen med bröstvårtan för att få henne att gapa så stort som möjligt, och när hon gapar som störst så "tryck in" så mycket av vårta och bröst som får plats. De andas ju genom näsan när de äter, så det behöver du inte vara orolig för. Efter ett par dar har de lärt sig att ta ett stort grepp själva. Kolla på formen på din bröstvårta efter hon sugit lite, är den sned eller platt har hon ett tokigt grepp. Den ska vara rund och fin som vanligt.
Angående såren, det kan komma även med ett bra grepp. Lite nötskador. Men ett fel grepp förvärrar givetvis. Lättaste sättet för att bli av dem är att först och främst kolla så hon suger rätt. Sen är det viktigt att du ser till att vårtorna torkat efter amning innan du stänger in dem i behån. Smörj gärna in med lite bröstmjölk, som du låter lufttorka (funkar även på röda barnrumpor). Se till att byta amninskupor direkt när de blir blöta. Om det ena bröstet gör mindre ont, kanske låta det ömma vila lite extra ibland genom att amma på det som gör minst ont lite extra. Men det är viktigt att du fortsätter att amma även det ömma för att inte störa mjölkproduktionen. Och nåt som är viktigt att veta, det är INTE farligt för barnet att amma ett sårigt bröst. Inte ens om det kommer blod. Den som lider är du, inte hon.
Om du märker att såren inte läker trots detta kan du behöva lite hjälp att kolla vad som är fel. Det kan vara som du säger att hon har väldigt liten mun, kanske behöver mata med kopp ett tag. Eller också har hon ett kort tungband som kan behöva åtgärdas. Har du otur kan du få en infektion i såret. Men allt sånt kan du prata med BVC om, finns ju även Amningshjälpen att prata med. Har du inte fått något nummer du ska ringa efter förlossningen om du har problem med amningen?
Lycka till