• Hanna 77

Hur få större grepp?

Har en dotter som är 4 daar gammal och vi har lite problem med amningen. Jag har enormt mycket mjölk och väldigt stora bröst (Dolly Parton släng dig i väggen!) och min lila tjej har en så liten mun. När hon tar tag så får hon så litet grepp och när hon suger får jag sår mitt uppe på bröstvårtan. Jag försöker byta tag men det blir samma varje gång och så blir hon frustrerad och jag får ont och sår. Jag har provat att pumpa ut mjölk innan så att bröstet inte ska vara så spänt men det blir samma sak. Mest på ena bröstet.

Tips hur vi ska göra?
    Alternativa ställningar? Hur. Nu funkar det minst dåligt om jag sitter upp och ammar.

• Svar på tråden Hur få större grepp?
  • TheMother

Sår och ont de första veckorna är helt normalt, tror alla får det. Min son fick jättebra grepp från start, men jag fick ändå såriga bröstvårtor och ont. Efter ett tag gör det bara ont vid själva "dockningen" och sen blir det bättre och bättre.
    För att hjälpa bebisen att gapa maximalt "ska" man ha toppen av bröstvårtan i höjd med näsan, så bebisen måste gapa ordentligt för att nå.
    Och som du skriver, pumpa ur bröstet lite före hon ska ta tag, så de inte är sprängdfyllda, för då blir det svårare att få ett bra grepp.
    Hoppas mitt svar var till lite hjälp iaf.

• Krusmyntha

Hej
    Jag brukade klämma till på toppen av bröstet så det blir lite avlångt , det blev då lättare för min dotter . Sedan släpper man försiktigt greppet när dom har fått ett bra tag.

• Hanna 77
    Krusmyntha skrev 2010-12-28 09:44:41 följande:
    Hej
    Jag brukade klämma till på toppen av bröstet så det blir lite avlångt , det blev då lättare för min dotter . Sedan släpper man försiktigt greppet när dom har fått ett bra tag.
    Hur menar du? Jag har läst lite om "saxgreppet" och att man ska undvika det.
  • Lissy81

Hej och grattis till den lilla bebisen.

Kan inte ge en universallösning, men kan ge lite tips som jag lärt mig av egen erfarenhet.

Funkar det bäst för dig att sitta upp, gör det. Jag har aldrig kunnat amma annat än sittande, trots försök att ligga ner som vänner alltid pratade om. Och det kan vara så att du får fortsätta ett tag att pumpa ut lite i början för att minska spänningen, de kan annars sätta i halsen. Det märker du, en del glufsar glatt i sig hur mycket det än är. Det kommer jämna ut sig sedan när brösten ställer in sig.

För att hon ska få ett bra stort grepp kan du behöva hjälpa henne, har jag fått göra med mina båda grabbar i början. Reta munnen med bröstvårtan för att få henne att gapa så stort som möjligt, och när hon gapar som störst så "tryck in" så mycket av vårta och bröst som får plats. De andas ju genom näsan när de äter, så det behöver du inte vara orolig för. Efter ett par dar har de lärt sig att ta ett stort grepp själva. Kolla på formen på din bröstvårta efter hon sugit lite, är den sned eller platt har hon ett tokigt grepp. Den ska vara rund och fin som vanligt.

Angående såren, det kan komma även med ett bra grepp. Lite nötskador. Men ett fel grepp förvärrar givetvis. Lättaste sättet för att bli av dem är att först och främst kolla så hon suger rätt. Sen är det viktigt att du ser till att vårtorna torkat efter amning innan du stänger in dem i behån. Smörj gärna in med lite bröstmjölk, som du låter lufttorka (funkar även på röda barnrumpor). Se till att byta amninskupor direkt när de blir blöta. Om det ena bröstet gör mindre ont, kanske låta det ömma vila lite extra ibland genom att amma på det som gör minst ont lite extra. Men det är viktigt att du fortsätter att amma även det ömma för att inte störa mjölkproduktionen. Och nåt som är viktigt att veta, det är INTE farligt för barnet att amma ett sårigt bröst. Inte ens om det kommer blod. Den som lider är du, inte hon.

Om du märker att såren inte läker trots detta kan du behöva lite hjälp att kolla vad som är fel. Det kan vara som du säger att hon har väldigt liten mun, kanske behöver mata med kopp ett tag. Eller också har hon ett kort tungband som kan behöva åtgärdas. Har du otur kan du få en infektion i såret. Men allt sånt kan du prata med BVC om, finns ju även Amningshjälpen att prata med. Har du inte fått något nummer du ska ringa efter förlossningen om du har problem med amningen?

Lycka till

• ludicrous

Jag har en plutt på fem dagar och känner ibland att han har för litet grepp. Jag känner mig bekvämast om jag sitter skräddare eller om jag ligger på sidan och ammar. Han får sköta det mesta själv, han ligger o gapar o pickar sen tar han tag, Då kollar jag så läpparna e som dom ska, ibland kan man lägga ett finger på hakan o försiktigt dra neråt så att iaf underläppen fälls ut o greppet blir lite större, men man ska inte släppa in nån luft. Sen är det viktigt att dom gapar in och inte suger in bröstvårtan.

• Cia o krabaten

JAg fick tipset på BB att tänka som så att låter man bröstet vara är dte som att de ska suga på en apelsin (eller melon ) men klämmer man ihop det som en hamburgare åt bebisen så får de bättre tag!

Lycka till! Dag 3-10 är klart de värsta, sen lättar det.
    Såriga blir de, hur bra grepp man än har.
    Elizabeth Arden eight hour cream gjorde susen på mina sår! Och lufta.
    Såna amningskoppar är också bra, där får brösten lufta, men man kan ha tröja utanpå, och så kan de småläcka lite utan att det blir genomblött. 

• Esmiso

hade amningsnapp med försyta barnet när jag hade detta problem. Funkade kanon och vi kunde yta bort den efter nån månad. Helammade 6mån samt delammade till ett års ålder. hade mycket mjölk.

• emilou77

Kontakta amningsmottagningen direkt. De finns ju till för just det här. Jag drog ut på det för länge och hade nog ont onödigt länge pga det. På amningsmottagningen kan de också ta prover så du inte får bakterier i såren. Sår och ont är normalt, men alla behöver inte få det.

Försök dra ner hakan och upp överläppen på henne när hon sugit tag. Och var inte rädd för att trycka in bröstvårtan långt in i munnen på henne. Ofta så gapar de ju stort och stänger sen ihop innan de tar in bröstet i mun, men då får man vara snabb och tjoffa in bröstet så fort de gapar. 

Jag tyckte också det var lättast att sittamma. Kändes som man hade mer kontroll då och kunde "hålla fast" barnet i en bra position.

• Melly

TS här kan du läsa två texter ifrån Amningshjälpens hemsida. Handlar om hur man ska göra om man får såriga bröstvårtor och hur man gör för att få bebisen att ta rätt tag
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=149:sariga-broestvartor&catid=3&Itemid=4

www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=165:tillraeckligt-stort-tag&catid=4&Itemid=21

• Hanna 77

Nu har bi övat och övat idag och jag känner att vi gör framsteg. Några problem kvarstår dock:
    Hon fäktar väldigt md armarna när hon ska ta tag då händerna är liksom i vägen.
    När hon får ett bra grepp så håller hon det en liten stund men sen släpper hon och är ute på bara bröstvårtan igen. Detta oavsett hur långe sedan hon ammade sist. Varför gör hon så?

• emilou77

Det är ju en träningssak även för dem. Och säkert utmattande. Hjälp henne hålla huvudet på plats när hon är rätt. Gripreflexen är förknippad med sugreflexen så försök få henne att greppa annat än ditt bröst, t ex din tröja eller annat i närheten.

• Hanna 77

Ååååh jag blir så ledsen. Vi får liksom inte till det. Hon gapar så litet så hur jag än försöker så får jag inte in tillräckligt mycket av bröstet i munnen på henne. Det är som att hon inte förstår att hon måste gapa. Och när jag har avbrutit hennes tag och börjat om igen några gånger så blir hon skitsur och vägrar äta mer på en lång stund. 

Jag har provat att mjölka ur mycket mjölk så att bröstet är slappt men det funkar inte ändå. Jag har också provat att koppmata henne lite först så att hon inte är sådär vrålhungrig men hon fattar ändå inte.

Det står på flera tällen att man ska ha bröstvårtan lite ovanför deras mun, vid näsan så att de ska få rätt tag men då fattar hon inte alls. Då börjar hon leta efter maten på helt andra ställen långt ifrån bröstvårtan. 

Usch vad jobbigt det är när amningen inte funkar. Detta är dessutom mitt andra barn och ettan kunde jag amma utan större problem. Mamma-självförtroendet tryter

• emilou77

Jag hade precis samma. Det tar ett tag men hon kommer att fatta. Det känns som en evighet för dig nu men sen i efterhand så blir de där djävulska veckorna ingenting. Fortsätt öva och tänk på att det bara är ett par dagar/veckor som sen underlättar i flera månader.

• fjutthönan

Använde amningsnapp (tyckte Medelas variant kändes tunn och mer "naturlig" men det är säkert en smaksak). Nappen gjorde så att det blev tydligt för dottern vad hon skulle suga på, då den behöll formen jämfört med mina bröstvårtor. Och för min del gjorde det inte ont i bröstvårtorna med nappen. Efter ett tag hade vi hittat en bättre amningsställning tillsammans, jag var mer avslappnad och hon hade fått ett starkare sug. Då kunde vi plocka bort nappen, men hade det inte funkat hade jag bara fortsatt använda den. Huvudsaken var ju att hon fick i sig mat och hon var nöjd och jag var nöjd. Lycka till!

• fjutthönan

PS tyckte att amningsnappen hjälpte henne att få bättre tag då nappen liksom styrde ut läpparna åt sidorna eftersom den var formad som en kon. Dottern kunde inte knipa ihop läpparna.

• Melly
    Hanna 77 skrev 2010-12-30 00:49:30 följande:
    Ååååh jag blir så ledsen. Vi får liksom inte till det. Hon gapar så litet så hur jag än försöker så får jag inte in tillräckligt mycket av bröstet i munnen på henne. Det är som att hon inte förstår att hon måste gapa. Och när jag har avbrutit hennes tag och börjat om igen några gånger så blir hon skitsur och vägrar äta mer på en lång stund. 

Jag har provat att mjölka ur mycket mjölk så att bröstet är slappt men det funkar inte ändå. Jag har också provat att koppmata henne lite först så att hon inte är sådär vrålhungrig men hon fattar ändå inte.

Det står på flera tällen att man ska ha bröstvårtan lite ovanför deras mun, vid näsan så att de ska få rätt tag men då fattar hon inte alls. Då börjar hon leta efter maten på helt andra ställen långt ifrån bröstvårtan. 

Usch vad jobbigt det är när amningen inte funkar. Detta är dessutom mitt andra barn och ettan kunde jag amma utan större problem. Mamma-självförtroendet tryter
    Ring amningsmottagningen så kan du få en tid där och då så kan dom hjälpa dig
  • Hanna 77

Sedan igår kör vi amningsnapp och det funkar även om hon inte gillar det så mycket. Imorgon ska jag ringa amningshjälpen och se om de har några tips.

Gott nytt år på er!

Svar på tråden Hur få större grepp?