• annacec

Räkna ut underhåll

På försäkringskassans hemsida finns mallar för hur man ska räkna ut underhåll. Jag tycker de är jättesvåra och fattar inte.

Jag är hemma med mammapenning.
    Han jobbar och tjänar ca 28 tkr / månad.
    Vi är inte ihop och bebisen är nyfödd.
    Båda har ungefär lika stora kostnader för boende och sånt per månad.

Vad tycker ni han ska betala i underhåll? 1273 kr/månad (dvs det lägsta beloppet) eller ska jag be om mer?

Tack.

• Svar på tråden Räkna ut underhåll
  • 82sjo

Beror ju på om han går med på att betala mer eller inte
    och sen om han betalar själv eller går genom fk

• annacec

Han är inte snål, utan rätt snäll. Jag vill hitta en summa som känns schysst och rättvis för båda. Tror han går med på betala lite mer än 1273 kr dvs lägsta nivån.

Vad kostar en bebis per månad första året?

Känns 1800 kr lagom tycker ni?

• Den obotliga pessimisten

Det låter lite högt om du frågar mig. En bebis brukar inte kosta så mycket som 3500 / månaden överhuvudtaget.

Det bästa är så klart om du sätter dog och räknar och räknar på vad den lille kostar och gärna en översyn över de kommande ården (fast det är svårt, så klart). Då sätter du den summan i rutan som heter "barnets kostnad" och fyller sedan i uppgifterna om inkomst.

• 82sjo

Prata med pappan, så kanske ni kan komma överens om en summa som båda tycker är ok.

• annacec

Tack för svar. Alltså, bebisen är inte född än faktiskt.

Vad kostar en bebis per månad första ett till två åren?

När jag börjar jobba igen kommer jag nog inte behöva något underhåll, så det är i första hand när jag är hemma. Nu är jag sjukskriven.

När barnet blir ett par år så kommer vi dela tiden hälften, så då blir det inte heller något underhåll antar jag?

• 82sjo

Det beror ju lite på om du ammar eller inte i början.
    Annars är det ju mest blöjor, tvättlappar, nappar mm och lite kläder som kostar.
    sen blir det ju mer ju äldre de blir, som välling och barnmat och sånt.

Kan inte på rak sätta en summa på vad min bebis kostar.

• AMC80

I andra trådar om underhåll har man också räknat på vab-dagar, bortfall från jobbet för läkarbesök med barnet osv. Men det kanske inte är en kostnad första året om du ändå är hemma.

Jag håller med föregående om att ni ska prata och komma överens om en summa båda tycker är ok.

• Den obotliga pessimisten
    annacec skrev 2010-12-30 19:45:57 följande:
    Tack för svar. Alltså, bebisen är inte född än faktiskt.

Vad kostar en bebis per månad första ett till två åren?

När jag börjar jobba igen kommer jag nog inte behöva något underhåll, så det är i första hand när jag är hemma. Nu är jag sjukskriven.

När barnet blir ett par år så kommer vi dela tiden hälften, så då blir det inte heller något underhåll antar jag?
    Genomsnittet för barns kostnad beräknas av konumentverket till ca 3500 kr / mån. Då är det för alla 18 åren, och de är ju dyrare när de är i tonåren. Vab och föräldraledighet är inte med i beräkningen, så det väljer ni om ni vill ta med.
  • hymafr

Givetvis ska du ha underhåll för barnet även om du jobbar.

Underhållet är ju något som man som förälder betalar för barnets skull och inte något som pappan betalar om inte mamman klarar av att ensam försörja barnet.

Om ni senare har barnet hälften av tiden var så ska ingen betala underhåll om det inte är så att ni gör upp om det för att den ena föräldern tjänar väldigt mycket mer än den andra.

Sen vill jag bara varna för att pappan kanske lovar guld och gröna skogar just nu, innan barnet är fött, men sen kan han ta tillbaka alltihop. Det är vad som hände mig.

• Beatan

swedbank.se kan man se vad barn och vuxna kostar, ett barn upp till ett år kostar 1550:-/månad enligt deras beräkningar sedan förändras det med ålder

• kiwi2012

Hur mycket ska du betala i underhåll?

Hur mycket du ska betala i underhåll beror främst på barnets behov men även på andra faktorer såsom inkomst, hur ni bor och fördelning av dagar med barnet. Om en förälder har mycket bättre ekonomi än den andre är det normalt att denne betalar en större del av barnets kostnader. Hur stort underhållsbidraget ska vara kan ni själv komma överens om och upprätta ett avtal. Till er hjälp kan ni använda konsumentverkets rekommenderade värde på vad mat, kläder och annat bör kosta för barn i olika åldrar (se här). Babyhjälp tycker dock att dessa värden är något låga. Om ni inte kan komma överens så kan underhållsbidraget bestämmas av en domstol.

Även Socialstyrelsen har schablonvärden som ofta ligger till grund när underhållsbidraget beräknas. Dessa belopp är:

Barn 0-6 år 2221 kr/mån
    Barn 7-12 år 2733 kr/mån
    Barn 13-18 år 3246 kr/mån

Till detta belopp lägger man sedan kostnader för barnomsorg och eventuellt fritissysselsättning som kostar extra. Från totalkostnaden drar man sedan bort barnbidraget. Kvar blir den summa som barnet totalt sett kostar per månad. Vad som ingår i schablonbeloppet hittar du här.

På försäkringskassans hemsida kan du beräkna hur mycket just du är ska betala i underhåll, testa här.

Alex 980805 - Mio 051213 - BF 110424
  • Princessbakelsen

Min sons pappa sätter in 1273kr varje 25e på mitt konto, det känns som helt ok just nu då min son endast är 4½ mån och faktiskt inte kostar mkt mer, sen skall ju jag lägga lite själv oxå lr?? Skulle jag behöva mer för lite dyrare kläder etc så som vinteroverall + kängor etc så skulle jag säga till om det bara. Min sons pappa är en j-a skithög men han betalar för sitt barn iaf. Ja so far so good iaf.

prinsessbakelsen.blogg.se

Svar på tråden Räkna ut underhåll