• Anonym (Ella)

Sluta ge flytande?

Hej!
    Jag har en son på 5 månader. Vi började med smakisar straxt innan han blev 4 m och reagerade toppen på detta så vi har bytt ut 2-3 mål om dagen nu, dvs gröt till lunch, mosad mat ev brukmat till middag och gröt igen vid 19 tiden på kvällen.

Nu till min fråga då. Kan jag byta ut alla mål till fast föda? han får modersmjölersättning på morgonen vilket han spyr mycket utav (har provat andra sorter också). På kvällen får han nattvälling och det har han aldrig spytt av, så det vill jag/vi forstätta med.

Blir det för enformigt att få gröt 3 gånger om dagen eller kan jag ge något annat om det ens är lämpligt att byta ut så många mål?

Blev lite rörligt kanske, men jag hoppas du förstår!
    Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Sluta ge flytande?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det hänger normalt på barnet i vilken takt man kan övergå till fast föda. Det låter som att er son gillar mat och hans mage kan hantera den. Precis som du gjort i början så tycker jag att du fortsatt tar det lugnt och provar ett mål i taget. Märker du att han reagerar med magknip eller dylikt så är det läge att backa/avvakta.

Att erbjuda gröt/välling tre gånger om dagen går enligt minerfarenhet fint. Självklart skall man variera kosten, men ofta går man till överdrift och tror att barnet tröttnar på en smak (vilket de med all sannolikhet inte gör).

För att han skall kunna bli mätt och växa tillfredsställande borde han få runt fem-sex mål per dag. Vilket han får om han äter gröt/välling tre gånger och puré till lunch och middag. 

Smaklig måltid!

MVH Christine 

Svar på tråden Sluta ge flytande?