• Heroa

Nybörjare vill ha hjälp av er!

Tänkte börja handla lite nu men eftersom det är första barnet är jag osäker på vissa köpasaker. Bättre att fråga er än försäljare tänkte jag haha.

1. Behöver man bröstpump, alltså är det bra att ha en hemma redan från början?

2. Hur inreder man säng? Enligt vissa spjälskydd, madrass, lakan, kudde och täcke andra verkar bara ha spjälskydd, madrass, lakan och en filt åt nyfödd i spjälsängen. Fryser bebisar eller räcker det med filt om de har en pyjamas? Behöver man en sängmobil, eller när börjar de uppskatta sånt?

3. Åkpåse i vagnen, är det allt som behövs? Bf är i mars, hur länge använder man åkpåse och vad har man sen? Har förstått att en fleeceoverall är lagom i början? "Ska man ha" kramdjur ligga med i vagnen eller ska man ha vagnleksak som hänger sådär i ett band?

4. Babysitter förstår jag att många gillar men babygym då? Behöver man det? 

5. Måste man verkligen ha tvål och schampoo till en bebis?? Man badar dem väl i ljumet vatten (ev med lite olja?) och torkar dem i rumpan med tvättservetter med vatten? Vad behöver man till bad och blöjbyten?

• Svar på tråden Nybörjare vill ha hjälp av er!
  • Pickeli

Köp inte på dig en massa skit innan du märker att dem behövs!

Bröstpumpen behövde jag, men det kanske inte du behöver. Köp en om och när du känner att du behöver.

Hur har du det själv i din säng? Bädda likadant åt bebisen, plus ett spjälskydd för att förhindra att bebisen slår sig i spjälorna när den blir lite mer mobil sas.

Jag skulle INTE klarat mig utan babygymmet, andra köper inget alls men för mig var det guld värt. Jag kunde lägga sonen på golvet i toaletten i gymmet medan jag själv tog en dusch osv. han älskade sitt gym!

Nej man måste inte ha en sängmobil, vi hade ingen men vissa barn uppskattar den och du får besätmma själv hur du vill göra med den saken. Vi provade men den var mest i vägen tyckte jag.

Köp en bra åkpåse, den kan du använda ganska länge, säkerligen nästa vinter också.

Häng en leksak på vagnen så barnet har nåt att titta på, det brukar uppskattas.

Du behöver blöjor och olja i början. När och om du behöver tvål salvor ohch krämer så köper du dem efterhand.

Så som sagt, köp inte på dig en massa trams innan du känenr att du behöver det!

Google it!
  • MrsB
    Heroa skrev 2010-12-28 11:34:37 följande:

Tänkte börja handla lite nu men eftersom det är första barnet är jag osäker på vissa köpasaker. Bättre att fråga er än försäljare tänkte jag haha.

1. Behöver man bröstpump, alltså är det bra att ha en hemma redan från början?

Ja alltid bra ha ifall inte ammningen funkar eller om du har MYCKET mjölk annars får man också HYRA pump från sjukhuset eller amningshjälpen tror jag.....vi köpte modersmjölkersättning också pga av ifall inte ammningen skulle funka resultatet blev att våran killar blev aldrig mätta på min mjölk så de fick ersättning också så i början amma jag och pumpande och gav ersättning....
    Minifoam (tror de stavas så) droppar e bra också ifall bebisen får lite gaser i magen...

2. Hur inreder man säng? Enligt vissa spjälskydd, madrass, lakan, kudde och täcke andra verkar bara ha spjälskydd, madrass, lakan och en filt åt nyfödd i spjälsängen. Fryser bebisar eller räcker det med filt om de har en pyjamas? Behöver man en sängmobil, eller när börjar de uppskatta sånt?

Vi hade allting i sängen täcke, kudde, spjällskydd m..m Annars kanman köpa sovpåse till bebisen som håller bra temperatur hela natten för bebisarna sparakar av täcket HELA tiden gjorde mina allafallSängmobil har vi aldrig haft

3. Åkpåse i vagnen, är det allt som behövs? Bf är i mars, hur länge använder man åkpåse och vad har man sen? Har förstått att en fleeceoverall är lagom i början? "Ska man ha" kramdjur ligga med i vagnen eller ska man ha vagnleksak som hänger sådär i ett band?

Finns ju såå många OLIKA åkpåsar till olika årstider, vi hade en lite leksak som hängde i vagnen som bebisen kunde titta i när bebisen var vaken...

4. Babysitter förstår jag att många gillar men babygym då? Behöver man det? 

Babysitter använde vi MEST, bra ha om babysen gillar gunga sig till söms eller när den är förskyld m.m. babygymmet ser fortfrande NY ut och vi har två killar..så nr tre får också andvändninga av den..

5. Måste man verkligen ha tvål och schampoo till en bebis?? Man badar dem väl i ljumet vatten (ev med lite olja?) och torkar dem i rumpan med tvättservetter med vatten? Vad behöver man till bad och blöjbyten?

Vi har bara andvänt OLJA i vattnet när vi badade våra killar...allting löder ju upp sig ändå i vattnet liksom, Shcampo har vi börjat andvända NU när killarna är 2 och 3 år gamla....
    Vi andvände våtisar pga att våran skötbord ej fick plats i toaletten och man vill ju inte springa dit varje gång bebysen vaknar på natten o ska bytas på...och vaknat till ordentligt...

• Oj vad det blåser

Man behöver inte bröstpump, (blir det panik kan man ofta låna av BVC eller BB). Man behöver inte inte sängmobil, bättre att bebisen får lugn och ro i sängen, ha mobilen ovanför skötbordet istället.

I sängen kan du ha spjälskydd, lakan, kudde och filt. I vagnen är det super smidigt med åkpåse och kanske en liten kudde. Sen någon extra filt att bulla upp med eller lägga över om det blir för varmt att ha åkpåsen stängd, men för kallt att vara utan något helt och hållet.

Babysitter kan man köpa sen ifall bebben gillar att sitta själv en stund. Samma med babygym. Detta brukar man inte använda förrän de är några månader eller aldrig.

Tvål och schampo behövs verkligen inte, men lite olja kan vara gott att finna ifall bebben blir lite torr.

Det som är bra att ha hemma i början är ju kläder, blöjor och några filtar. Resten kan man köpa om det behövs. Och till mamman är det bra med stora sköna bindor, mjuka kläder och amnings linne samt amningskupor ifall man läcker.

Som de sagt tidigare, köp inte onödiga saker ifall du inte vet om de behövs. Det går enkelt att fixa efterhand.

• Villimey

Alla tycker olika och barnen är olika det är ju även en ekonomisk fråga.
     1. Bröstpump hade jag inte. Jag tyckte det fungerade bra att mjölka ur för hand, först tiden rann det av sig självt.
    2. Du menar om du behöver en filt? Fick massor av filtar av min mamma. Både mina gamla bebisfiltar och nyinköpta. Så fråga din mamma och svärmor vad dem har sparat. Tycker att det är jättegulligt med en del ärvda saker.
    3. Sängmobil är något som nyfödda kan gilla att fixera blicken på, det handlar bara om man tycker att man vill prioritera dem pengarna. Inget nödvändigt. Jag hade en mobil över skötplatsen som även spelade musik, fungerade tills han var 5 månader sedan började han dra ner den. Speldosor är en present som man brukar få så köp inte på dig för mycket. Den musikdosa jag köpte i form av gosedjur använder sonen fortfarande ibland på kvällarna(2,5 år).

4.Åkpåsen använde jag 2 första vintrarna. Med blixtlås som går hela vägen kan fötterna titta ut när barnen växer. Du kommer behöva en åkpåse nästa vinter och kanske även nästa så det är ett bra köp enligt mig. Kramdjur var mitt barn helt ointresserat av tills han var 1,5. Snuttefiltar har han aldrig gillat. Men köp inga snuttefiltar och gosedjur det brukar växa till en hel djurfarm av sig självt.
    5. Babysittern var mitt allra bästa köp och helt nödvändigt första månaderna. Babygym köpte jag ett på babyland, helt onödigt så här i efterhand. Blev aldrig någon favorit på samma sätt som babysittern.
    6. Jag köpte en badolja och hade i vattnet. Första tiden smörjde jag in med bröstmjölk.Men krämen Bepanthen inhandlades fösta veckan för mina bröstvårtor och även på babyn vid behov. Men köp inga krämer förräns du vet att du behöver dem.

• Villimey

Glömde barnvagnsleksaken, sonen fick en av sin mormor i 2-månaders present. En sådan klassisk med leksaker som sitter i en lång rad över suffleten, upskattades mycket ett par veckor.

• sarsparis

Köp bröstpump om du behöver det, finns på apotek.

Spjäl skydd är bra så att barnet inte kan fastna med en fot eller arm i spjälorna, kudde hade vi, köpte även täcke men det var helt onödigt då han sov utan täcke tills han var 1½ år. Filt eller lakan funkar utmärkt, köp om du märker att det behövs. Annars behövs bara lakan och kanske plastad frotte.

Åkpåse i vagn tycker jag är överkurs, ofta blir det varmt och gosigt i en vagn om barnet har tex en fleeceoverall, filt och sen vindskyddet på. Åkpåse är bra att ha när barnet sitter i sittdelen. Leksaker som hänger över säng och vagn har min son varit helt ointresserad av, likaså gossedjur. Köp om du tycker att det behövs.

Babysittern hade vi aldrig klarat oss utan, köp en med fullt liggläge så kan barnet ligga där från dag 1. babygymn gillade min son först när han var runt 3 mån, det fick han dop present.

Tvål absolut inte, barnolja kan vara skönt i badvattnet, annars tvättar du barnet bara med ljummet vatten och tvättlapp. Schampoo kan behövas om du får ett barn med mycket hår. min sons hår började tvättas när han var runt 1 ½ år då han var nästan skallig fram tills dess. Däremot hade min systerdotter jättemycket hår som de alltid tvättat. Avvakta och se hur mycket hår barnet har, schampoo finns ju annars på ica.

• Heroa

Tack för alla svar, vi ska försöka att inte köpa på oss massa onödigt. De flesta affärer har ju väldigt bra öppettider så det är väl ingen panik Cool Men det är skönt att åtminstone ha grunden hemma och det ska bli kul att få handla lite!

Svar på tråden Nybörjare vill ha hjälp av er!