• sahara sahara

Sen med att gå?

Jag måste bara fråga er här - är min dotter så "efter"? Hon är 14 månader och går inte än. Enligt allt vad jag har läst så är det fullt normalt, men omgivningen har tjatat sen i somras om "går hon inte än"? Nu har det gått över till "är du säker på att det inte är något fel på henne?" Allt tjafset har fått mig att bli osäker, men inte så osäker att jag typ vill ringa bvc eller något.

Hon kröp vid åtta månader, tog första stegen vid elva månader (sådär 3-4 steg mellan oss föräldrar), men vill inte gå utan stöd. Hon har "gått" när vi har hållit henne i båda händerna sen hon var väldigt liten, och nu går hon rätt bra när man håller henne i ena handen, men hon vill bara inte släppa. Just det att hon har tagit några steg verkar ha fått folk att bli än mer oroliga. Tydligen ska det gå snabbt när de väl har fattat grejen.

Jag är alltså inte så himla orolig, jag behöver bara få höra lite motvikt till allt snack om att det skulle vara något fel på henne.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Svar på tråden Sen med att gå?
  • Flickan och kråkan

Nej

Vanligast är att de går mellan 10-14 månader, men många går senare också. Min äldsta var 15½ månad. Hon är väl inte helt säker ännu...på sig själv. Hon kan ju gå. Ni har verkligen inget att oroa er för . Tramsiga bekanta ni har.

• Surfare

Hon kan ju gå Och nej, hon är inte sen.

• IssaPissa

Våran dotter gick inte utan stöd förrän hon var 18 månader. När hon väl började med det tog det itne lång tid innan hon var ikapp de barnen som börjat gå mycket tidigare.
    Hon var också mycker stadig och ramlade sällan.
    Här tjatades det också massor, bla av svärmor eftersom hennes söner "minsann gick när de var 9 månader..." *suck* Skit i vad andra tycker även om det är svårt!

• Birgitta2

Min son gick inte förrän vid 15 månader. Dottern vid 12 månader. Det är så himla olika. Precis som att vissa barn pratar bra när de är 1,5 och andra inte lämnar ett ord ifrån sig förrän vid 3,5 års ålder.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Min son gick inte förrän han var 16 månader, inte ovanligt alls.

• MiisPiis

Hon går ju.....bara det att ni håller henne i handen! Jag tror att vissa inte vågar släppa den sista biten bara, men som sagt så går hon faktiskt. Osäkert att släppa det sista bara.

Inget ovanligt med 14 månader.......det verkar mer vara genomsnittet numer. 

• La Lola

Alma började inte gå förrän hon var 14½ mån.
    Hon varken kröp eller ålande.

Man börjar inte prata om sena barn förrän de är ca 18 mån.
    Så din dotter är normal Ts.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • MammaHela
    IssaPissa skrev 2010-12-28 13:04:24 följande:
    Våran dotter gick inte utan stöd förrän hon var 18 månader. När hon väl började med det tog det itne lång tid innan hon var ikapp de barnen som börjat gå mycket tidigare.
    Hon var också mycker stadig och ramlade sällan.
    Här tjatades det också massor, bla av svärmor eftersom hennes söner "minsann gick när de var 9 månader..." *suck* Skit i vad andra tycker även om det är svårt!
    Så gjorde min son med. Han var närmare 18 månader när han började gå, men när han väl började så tog det knappt en vecka innan han gick lika bra som sina jämnåriga som hade gått i 5-6 månader.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • sahara sahara

Åh, tack! Precis vad jag behövde höra!

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Sen med att gå?