• Bullan1978

Känner mig inte gravid... v.16 och oroar mig

Jag känner mig inte gravid. Jo, jag har ju blivit lite tjockare om magen och folk ser att jag är gravid... Men i övrigt tycker jag inte att min graviditet känns något alls. Jag har känt några små sparkar - tror jag - men det är så flyktigt så jag inbillar mig att jag nog hade fel. Det här är mitt andra barn. Vid första graviditeten upplever jag att jag kände mycket, mycket mer. Det var molande värk, foglossning, ligamenthugg, rörelser o.s.v. Nu ser jag bara tjock ut men känner ingenting.

Jag har småångest för Ultraljudet också. Oroar mig för att det ska vara något fel på barnet. Jag inbillar mig att det är dött. Att det har slutat växa. Sånt där hemskt! Så här var jag inte vid min första graviditet. Då var jag inställd på att allt var bra. Jag var inställd på att jag var som gjord för att föda barn med mina breda höfter men jag hade ju fel. Igångsättning och akut kejsarsnitt. Jag kanske inte vågar vara så naiv längre. Jag vågr inte riktigt tro på att jag har lika stor tur även med nästa barn. Att resultatet även denna gång ska bli lika lyckat...

Tankar... please?

• Svar på tråden Känner mig inte gravid... v.16 och oroar mig
  • LadyBond

Hej!

Tankar..varsågod :)

Det är så väldigt olika med graviditeter. Ibland känner man litet och ibland mycket.
    Det är jätteolika. Det är normalt. Det är ofta olika vid olika graviditeter.
    (Usch vad jag hatar den meningen) men det är ofta så.
    Trist med dina komplikationer fresten. Jag förstår att det genererar oro.
    Hade ju varit mer konstigt om du inte varit orolig med de erfarenheterna.
    *kan relatera* 

Men istället för att tänka: Tänk om det inte går bra-kan du ju också tänka: Tänk om det går bra.
    Det är ett tanketips jag lärt av min make. *användbart*

Samtidigt så tror jag att man som kvinna bör lyssna till sin oro. Har du möjlighet att kolla upp det här?
    För du ska ju inte behöva oroa dig? Bättre kolla och veta att det är ok. Å andra sidan så är det väldigt många kvinnor som har helt obefogade rädslor. Det är ännu vanligare att kvinnor oroar sig i onödan.

Är du en person som oroar dig mycket i vanliga fall? Så är det troligen bara "normal oro" och allt är nog oki.
    Är du en person som normalt aldrig oroar dig..så kanske du ska ta din oro på större allvar. 

Jag har delat mina tankar.. hoppas de hjälpt dig någonting.

*omtanke till dig*

• 73Lillan

Hej... jaa, jag känner väl lite som du... är i v.14 (andra barnet) och är liksom bara tjock... mår lite illa.... men man vill ju gärna att det ska vara något mer tydligt liksom. Typ en "riktig" bebiskula med ordentliga rörelser/sparkar i magen (men det är väl lite för tidigt än förmodligen). Men nää... bara en löst tjock mage än så länge.

Har också funderat lite över ultraljudet, tänk om... liksom... Men det tror jag är mest för att de frågat en massa om vi vill göra kub-test eftersom jag är "gammal", vilket vi inte vill och sa ifrån, men sen kommer tankarna i alla fall... tänk om det skulle vara nåt fel.

Fast samtidigt tror jag nog det är ganska vanligt med såna tankar. Men om man blir riktigt oroad över något, då bör man väl kanske kolla upp det. Det kommer säkert gå jättebra för dig!!!! Och mig! :) LYCKA TILL !!!

• Lindadjo

Jag oroade mig mycket mer över om något skulle vara fel med mitt andra barn. Tror att det är normalt. När man väntar första är allt så nytt och det är så mycket annat att tänka på kanske, men med andra så får man istället de där tankarna, "kan vi ha sån tur att få ett friskt barn 2 gånger i rad?" och så drar tankarna och oron iväg.
    Kan tillägga att andra barnet blev precis lika fin som det första, och ja, vi älskar båda lika mycket Och all oro var onödig.

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Bullan1978
    Lindadjo skrev 2010-12-29 10:30:58 följande:
    Jag oroade mig mycket mer över om något skulle vara fel med mitt andra barn. Tror att det är normalt. När man väntar första är allt så nytt och det är så mycket annat att tänka på kanske, men med andra så får man istället de där tankarna, "kan vi ha sån tur att få ett friskt barn 2 gånger i rad?" och så drar tankarna och oron iväg.
    Kan tillägga att andra barnet blev precis lika fin som det första, och ja, vi älskar båda lika mycket Och all oro var onödig.

Exakt! På pricken så jag känner! Tack för ditt inlägg

• Bullan1978
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 14:00:46 följande:
    Hej!

Tankar..varsågod :)

Det är så väldigt olika med graviditeter. Ibland känner man litet och ibland mycket.
    Det är jätteolika. Det är normalt. Det är ofta olika vid olika graviditeter.
    (Usch vad jag hatar den meningen) men det är ofta så.
    Trist med dina komplikationer fresten. Jag förstår att det genererar oro.
    Hade ju varit mer konstigt om du inte varit orolig med de erfarenheterna.
    *kan relatera* 

Men istället för att tänka: Tänk om det inte går bra-kan du ju också tänka: Tänk om det går bra.
    Det är ett tanketips jag lärt av min make. *användbart*

Samtidigt så tror jag att man som kvinna bör lyssna till sin oro. Har du möjlighet att kolla upp det här?
    För du ska ju inte behöva oroa dig? Bättre kolla och veta att det är ok. Å andra sidan så är det väldigt många kvinnor som har helt obefogade rädslor. Det är ännu vanligare att kvinnor oroar sig i onödan.

Är du en person som oroar dig mycket i vanliga fall? Så är det troligen bara "normal oro" och allt är nog oki.
    Är du en person som normalt aldrig oroar dig..så kanske du ska ta din oro på större allvar. 

Jag har delat mina tankar.. hoppas de hjälpt dig någonting.

*omtanke till dig*

Tack. Jag tar till mig av det du skriver. Ska tänka att det kommer gå bra annars har jag ju slösat massa oro på att tänka att det kanske inte ska gå bra och så visar det sig att det går bra... rörig mening. Jag är inte en person som oroar mig mycket i vanliga fall men jag tror att det här med att få barn har blivit så otroligt stort för mig sedan jag fick min första dotter. Denna lilla människa har kommit från mig och hon är för mig så otroligt perfekt. Kan jag verkligen ha sådan tur igen? Det är nog det som maler i mitt huvud och skapar den oro jag känner... Tack så hjärtans för omtanken
  • Bullan1978
    73Lillan skrev 2010-12-29 10:26:02 följande:
    Hej... jaa, jag känner väl lite som du... är i v.14 (andra barnet) och är liksom bara tjock... mår lite illa.... men man vill ju gärna att det ska vara något mer tydligt liksom. Typ en "riktig" bebiskula med ordentliga rörelser/sparkar i magen (men det är väl lite för tidigt än förmodligen). Men nää... bara en löst tjock mage än så länge.

Har också funderat lite över ultraljudet, tänk om... liksom... Men det tror jag är mest för att de frågat en massa om vi vill göra kub-test eftersom jag är "gammal", vilket vi inte vill och sa ifrån, men sen kommer tankarna i alla fall... tänk om det skulle vara nåt fel.

Fast samtidigt tror jag nog det är ganska vanligt med såna tankar. Men om man blir riktigt oroad över något, då bör man väl kanske kolla upp det. Det kommer säkert gå jättebra för dig!!!! Och mig! :) LYCKA TILL !!!
    Tack så mycket för lycka till! Det är nog ganska vanligt med sådana tankar. Skönt att höra att andra känner igen sig i mina tankar. Då blir jag liksom lugnare... Önskar dig lycka till också!!!
  • Tingeli

du beskriver precis som jag kände men andra barnet, kände mig inte alls gravid fast jag hade stor mage och en riktigt vilde där inne, visst jag hade väldigt hetsigt humör men annars hade jag inget speciellt! va hela tiden orolig att det skulle vara fel på barnet, kändes inte som jag kunde njuta lika mycket av att vara gravid med min andra som med min första...... men det kom ut en fullt frisk liten kille ca 2 veckor efter BF.. och då började jag tro att det kommer fan inte komma nån unge, har nog bara varit skengravid eller nåt...Suck hur man kan tänka!! hehe! men nu e jag gravid med tredje och e inte alls lika orolig som med andra. lycka till!! hoppas din oro går över inte alls kul att gå o vara orolig hela grav!

• skytten79

Hej!

Skummade igenom lite här på forumet och fann denna tråd.
    Det du  (TS) beskriver är precis som jag också känner.
    Är i v.13 men har absolut inte kännt någonting, väntar mitt andra barn och även jag hade mer känningar med första barnet.
    Är verkligen tacksam för att inte jag mår illa och kräks men ibland försöker jag känna efter så att det är kanske därför jag ibland känna lite molande "mensvärk". Vore jag inte så besatt av det här med symtomerna skulle jag inte lagt märke till det lilla jag känner.
    Skönt att få läsa hur de andra också haft det, det lugnar ner en verkligen.
    Men jag kan nog inte slappna av förän UL, oron finns ju där för att det kanske är ngt fel.
    I min bekantskapkrets har det varit en del olyckliga grav, där barnet dött i magen och det var något de kände dirket att något var fel.
    Om jag då inte känner något/någonting hur skulle jag märka en sån hemsk sak..... Nä, jag verkligen längtar till att barnet ska sparka och hoppas det känns rejält resten av tiden :)

• Bullan1978
    skytten79 skrev 2011-01-16 18:14:20 följande:

Hej!

Skummade igenom lite här på forumet och fann denna tråd.
    Det du  (TS) beskriver är precis som jag också känner.
    Är i v.13 men har absolut inte kännt någonting, väntar mitt andra barn och även jag hade mer känningar med första barnet.
    Är verkligen tacksam för att inte jag mår illa och kräks men ibland försöker jag känna efter så att det är kanske därför jag ibland känna lite molande "mensvärk". Vore jag inte så besatt av det här med symtomerna skulle jag inte lagt märke till det lilla jag känner.
    Skönt att få läsa hur de andra också haft det, det lugnar ner en verkligen.
    Men jag kan nog inte slappna av förän UL, oron finns ju där för att det kanske är ngt fel.
    I min bekantskapkrets har det varit en del olyckliga grav, där barnet dött i magen och det var något de kände dirket att något var fel.
    Om jag då inte känner något/någonting hur skulle jag märka en sån hemsk sak..... Nä, jag verkligen längtar till att barnet ska sparka och hoppas det känns rejält resten av tiden :)

Hej! Ja, det är skönt att läsa om andra som känner/har det likadant. Jag är nu i vecka 19 och har gjort ultraljud. Sedan vecka 18 har jag känt bebisen sparka flera gånger varje dag. Lägger jag eller någon annan handen på kan man känna sparkarna. På UL var det en liten sprallig bebis där inne som verkade må hur bra som helst. Jag har insett att oron är normal. "Kan jag verkligen ha lika stor tur med mitt andra barn som med mitt första!?" tänker man och vågar liksom inte riktigt tro på det. Självklart ska man till viss del vara förberedd på eventuella komplikationer men jag tror det viktigtaste är att inte stressa upp sig för mycket innan man fått svart på vitt vad som gäller. Önskar dig all lycka med din graviditet!
    Kram
  • dunderhanna

Kan vi byta? Jag vill må bra och inte känna så mycke.. Jag började spy varja dag från v6. V12 sa bm att de bruka minska men tjena de ökade massor!! Ökade till att jag spydde morgon, middag, kväll.. Nu i v15 spyr jag varje gång jag ätit.. De är verkligen inte kul! Jag bor i min soffa på dagarna, mår ständigt illa, har huvudvärk som jag vet inte vad.. På nätterna har jag myrkryp i bena och kan inte ligga still så måste vandra vilket leder till ca 2h sömn varje natt.. Nä jag hade mer än gärna bytt och mått bra.. Kan inte ens fara ut och äta för att då spyr jag i bilen på vägen hem..

• skytten79
    dunderhanna skrev 2011-01-28 11:06:40 följande:
    Kan vi byta? Jag vill må bra och inte känna så mycke.. Jag började spy varja dag från v6. V12 sa bm att de bruka minska men tjena de ökade massor!! Ökade till att jag spydde morgon, middag, kväll.. Nu i v15 spyr jag varje gång jag ätit.. De är verkligen inte kul! Jag bor i min soffa på dagarna, mår ständigt illa, har huvudvärk som jag vet inte vad.. På nätterna har jag myrkryp i bena och kan inte ligga still så måste vandra vilket leder till ca 2h sömn varje natt.. Nä jag hade mer än gärna bytt och mått bra.. Kan inte ens fara ut och äta för att då spyr jag i bilen på vägen hem..
    Oj vad jobbigt du har det, lider verkligen med dig.
    Att må illa är det värsta jag vet och håller på att dö om jag gör det ca en timme.. har hellre en massa smärta.
    Förstår att du vill byta, kämpa på och hoppas det vänder för dig.
Svar på tråden Känner mig inte gravid... v.16 och oroar mig