• glitterfjolla

huskurer för hård mage - ersättning

min son får ersättning och är 7 veckor gammal.
    Han är riktigt hård i magen och sist var det en riktig kamp för honom att få ut något.
    har fått tips om matolja - det spyr han lite av
    ljummet vatten - han sväljer det knappt utan får kräkningar o spyr oftast efter.

Vad kan man mer göra?

(¯`°?.-> Viggo 11/11 - 10
  • Svar på tråden huskurer för hård mage - ersättning
  • colin2010

Ja frågade BVC om detta att blanda i mer vatten och det fick man inte göra . Har du provat minifom och semper magdroppar. ? Det hjälpte min son.

• glitterfjolla
    colin2010 skrev 2010-12-28 14:05:34 följande:
    Ja frågade BVC om detta att blanda i mer vatten och det fick man inte göra . Har du provat minifom och semper magdroppar. ? Det hjälpte min son.
    Vi bor i Norge så jag vet inte vad de eter här men mannen ska ge sig ut o försöka hitta något liknande.
    Var på Apoteket o frågade om råd igår med kärringen studerade mig bara från topp till tå och frågade mer eller mindre varför jag inte ammade och att jag då får skylla mig själv när bebisen är hård i magen "för bröstmjölk är ju det enda rätta"
    SÅ efter det bemötandet tågade jag bara ut så vi får se vad mannen kan komma hem med idag :)
    (¯`°?.-> Viggo 11/11 - 10 <-.?°´¯)
  • mamma smurfen

jag är noga med att blanda ersättningen med det vattnet som står på förpackningen, men ibland kan man få för mycke pulver,
    och det kan resultera i att avföringen blir hård, så jag ger några xtra droppar vatten i varje flaska, dvs typ 6 DROPPAR.... INTE mer än så...fått höra att det är bättre med LITE för mycke vatten än tvärt om nämligen, men självklart inte FÖR mycke xtra, då blir ju ersättningen FÖR tunn , å bebis får för lite näring isf.

• glitterfjolla
    mamma smurfen - det ska jag prova sedan! Har också haft mina funderingar på om det helt enkelt kan vara lite för mäktigt för honom nu innan han är van vid det.
  • Sophie81

vet inte vilken ersättning du ger men min son blev mycket bättre i magen av NAN, istället för babysemp.

• kicki8210

du kan ha i mes smör i maten en tesked morgon å kväll

• mamma smurfen
    glitterfjolla skrev 2010-12-28 14:13:30 följande:
    mamma smurfen - det ska jag prova sedan! Har också haft mina funderingar på om det helt enkelt kan vara lite för mäktigt för honom nu innan han är van vid det.

Hoppas verkligen det löser sig för er...
    och som Sophie81 skriver...NAN1 är mildare för magen än babysemp..
  • JenLyckan

har du provat med att blanda en tesked matolja i ersättningen? å alltså inte ge de separat, det står inte på vilket sätt du provat, men de blir ju mildare för magen blandat. :)

• Harley

Min kille som nu är drygt 6 månader har varit enormt hård i magen sedan dag 1. Vi har fått pilla i stjärten med tops med massor med vaselin på för att han över huvudtaget skulle bajsa. Har testat magdroppar och minifom men inget har fungerat.
    Messmör får man inte ge alls för det innehåller för mycket salt tydligen. För 4 år sedan när dottern var lite så var det ok, men inte nu... Då fick vi även ge Lactulos, men det är inte ok nu heller...

När Lennox var 3 månader så tog jag saken i egna händer och gav honom lite Lactulos varannan dag. Det rädda vår vardag! BVC sköterskan sa att "jag får inte säga att ni ska ge honom detta, men om det vore mitt barn så skulle jag göra det"...
    Vid 4 månader började vi med Katrinplommonpuré och nu funkar magen bra om han får en burk per dag.

Givetvis ska man massera magen medsols och röra på benen så mycket som möjligt också.

Enligt doktorn så har min son "Omogen tarm" som tydligen mognar med åren.

Lycka till!

Mamma till Världens Bästa Cayenne 060224 & Lennox 100606
  • Lärarn

Vi använde, efter att ha provat allt, 1-2 ml (alltså pyttelite) Lactulos varje morgon och det gjorde susen. I några veckor, sedan trappade vi ner och nu vid 4 månader behöver hon det inte längre. Gjorde det på eget bevåg - inte godkänt eller frågat på BVC...

• glitterfjolla

Tack för alla tips!
    Ska köpa Miniform nu när jag är i Sverige på besök (bor i Norge)
    och han äter NAN1 nu. Vi fick tips från en på apoteket att Malt extrakt
    skulle hjälpa så det provar vi nu. Någon som provat det innan?

• Buddha74
    glitterfjolla skrev 2010-12-29 18:03:13 följande:
    Tack för alla tips!
    Ska köpa Miniform nu när jag är i Sverige på besök (bor i Norge)
    och han äter NAN1 nu. Vi fick tips från en på apoteket att Malt extrakt
    skulle hjälpa så det provar vi nu. Någon som provat det innan?
    Nej, inte provat själv för jag ammade när lillkillen var bebis(i Norge) men kompisar som körde med ersättning gav malt extrakt vid varje måltid och det funkade bra sa dom.
  • FruJohansson82

Vi ger 20 ml extra vatten varje gång, råd från vårat BVC.

• glitterfjolla

Nu har jag provat Malt extrakt efter många tips om det - funkar skitbra!

Svar på tråden huskurer för hård mage - ersättning