Bästa potatisgratängen?
Hur brukar ni göra er potatisgratäng?
Vad har ni i den?
Hur brukar ni göra er potatisgratäng?
Vad har ni i den?
Potatis, lök, vitlök, salt o riktig grädde.
Varvas o grädde slås på.
Får stå en timme i ugnen.
lägger skalad rå potatis i skivor i lager i ugnsfast form och kryddar emellan lagren med salt peppar dragon och pressad vitlök. Häller på grädde (rikligt) samt riven ost ovanpå. Efter ca halva tiden i ugnen kollar jag om det behövs hällas på mer grädde.
Vitlök, muskot, salt o peppar för det mesta. Å så grädde/mjölk. Gjord på fast potatis, inte mjölig.
Men min favorit är egentligen en med massor av smör (o vitlök) men ingen mjölk/grädde alls. Lite för smörig för att ätas till vardags.
Egentligen äter vi sällan potatisgratäng, det blev i går faktiskt, för att pigga upp de sista resterna av julskinkan.
pressar ca två klyftor vitlök och lägger i botten av smörad form, jag liksom smetar ut den pressade löken sedan varvar jag potatis med peppar och salt och häller över riktig grädde och riven mozzarela.
förkokar aldrig potatisen och är inte rädd för mycket grädde. torr gratäng är vidrigt. bättre mycket grädde och låta den dra till sig ordentligt så gratängen blir krämig
Nu ska jag skriva upp min bästa gratäng.
Potatis vitlök vispgrädde salt.
Skala potatisen smörj en form. skiva potatisen i smala skivor.Lägg potatisen i formen o salta krossa över vitlök varva sen potatis o vitlök.I slutet häll på vispgrädde.Sätt in i ugnen i 200 g i ca 40-45 min. Detta är nog de bästa jag vet.
Det bästa knepet för att få potatisgratängen riktigt krämig är att skala och sedan skiva ner rå potatis i en kastrull. Täck skivorna med grädde och mjölk, en smaksak hur mycket av varje men jag brukar köra 50/50. En vardag använder jag ofta matlagningsgrädde då jag inte vill ha den så fet.
I med riven vitlök, salt och peppar och låt koka på svag värme tills potatisen är kokt. Häll över i en form och grädda i ugnen ca 20 min tills gratängen har fått fin färg.
Testa!! Har inte gjort gratäng på "vanligt vis" sen jag smakade detta första gången.
Glömde skriva att man naturligtvis kan ha lök i och glöm inte att röra ner i botten på kastrullen ofta. Bränd mjölk är ingen höjdare!
PRECIS!!!!
Den ALLRA bästa potaitsgratängen kokar man innan man gratinerar den i ugnen. Så gör de flesta finare restauranger!
Jag kokar potatis, lök, några slantar morot (det blir fin färg), vitlök, salt, timjan i en gryta med grädde (valfri fetthalt) sedan lagar man den färdig i ugnen.
Jag har ALDRIG provat något annat sätt, sedan jag smakade en potatisgratäng gjord på detta sättet.
Det är stor skillnad.
Du MÅSTE prova.
PRECIS!!!!
Den ALLRA bästa potaitsgratängen kokar man innan man gratinerar den i ugnen. Så gör de flesta finare restauranger!
Jag kokar potatis, lök, några slantar morot (det blir fin färg), vitlök, salt, timjan i en gryta med grädde (valfri fetthalt) sedan lagar man den färdig i ugnen.
Jag har ALDRIG provat något annat sätt, sedan jag smakade en potatisgratäng gjord på detta sättet.
Det är stor skillnad.
Du MÅSTE prova.