• kajsavarj

Recept på fettsnål och fräsch nyårsdessert sökes!

Som rubriken lyder... Inte fruktsallad tack. Och kan man göra panna cotta tex på smalare grädde?

• Svar på tråden Recept på fettsnål och fräsch nyårsdessert sökes!
  • crazy mom

som jag tipsat om i andra trådar en god favorit

mangosorbet med hallonsås och ett litet blad citronmeliss på toppen.   =)

• kajsavarj
    crazy mom skrev 2010-12-28 20:44:01 följande:
    som jag tipsat om i andra trådar en god favorit

mangosorbet med hallonsås och ett litet blad citronmeliss på toppen.   =)
    Hmm det låter ju riktigt smaskigt! Tack!

Fler förslag?
  • Cia o krabaten

Fettsnålt eller kalorisnålt?

Finns en helt ok chokladmousse som är ett VVrecept.
    Minns inte måtten helt, men det är vispad äggvita som man blandar i kakao i. (går nog att hyfsa utan mått)
    Smakar helt ok.
    Lite hallonsås till gör nog det ännu bättre.

Annars gjorde mat-Tina en hallonsorbet idag som ju är fettsnål, men lite socker i.

• Brittan
    Chokladmousse på avokado

3 mogna avokado
    1 1/2 dl kakao
    1/2 dl vatten
    knappt 1 dl honung
    färkpressad citronsaft

Mixa avokado. kakao, vatten och honung till en jämn och fluffig smet. Smaka av med färskpressad citronsaft och eventuellt lite mer honung. Servera med hallon och glöm bort avokadon.

OBS! se till att avokadon är ordentligt mogen.

Smakar precis som vanlig chokladmousse.
  • Brittan

Oppsss!!!! råkade få med galen text.  Ta bort följande : och glöm bort avokadon.

• kajsavarj
    Cia o krabaten skrev 2010-12-28 22:53:10 följande:
    Fettsnålt eller kalorisnålt?

Finns en helt ok chokladmousse som är ett VVrecept.
    Minns inte måtten helt, men det är vispad äggvita som man blandar i kakao i. (går nog att hyfsa utan mått)
    Smakar helt ok.
    Lite hallonsås till gör nog det ännu bättre.

Annars gjorde mat-Tina en hallonsorbet idag som ju är fettsnål, men lite socker i.
    Främst fett då min mage inte klarar så mycket fett....

Tack för tipsen! Ska kolla upp Tinas recept!
  • kajsavarj
    Brittan skrev 2010-12-28 22:56:22 följande:
    Chokladmousse på avokado

3 mogna avokado
    1 1/2 dl kakao
    1/2 dl vatten
    knappt 1 dl honung
    färkpressad citronsaft

Mixa avokado. kakao, vatten och honung till en jämn och fluffig smet. Smaka av med färskpressad citronsaft och eventuellt lite mer honung. Servera med hallon och glöm bort avokadon.

Tack för tips! Tyvärr så är övriga middagsgäster inte lika förtjusta i choklad som jag... 
  • Golvmoppen

Ginos= Varm fruktsallad i ugn med riven vitchoklad över. Serveras med glass.

• Brittan
    kajsavarj skrev 2010-12-28 23:09:03 följande:
    Tack för tips! Tyvärr så är övriga middagsgäster inte lika förtjusta i choklad som jag... 
    Synd. Denna efterrätt brukar uppskattas av mina gäster.
  • kajsavarj
    Golvmoppen skrev 2010-12-28 23:09:28 följande:
    Ginos= Varm fruktsallad i ugn med riven vitchoklad över. Serveras med glass.

Mmm, har funderat på det men känt att jag är lite trött på det... Kom dock på att gästerna nog aldirg har smakat det... De är en annan generation...

Kanske kör på det... KOm gärna med fler förslag!

• Parniara

Sorbet såklart, kan inte bli fettsnålare än fryst saft.

Min favorit är mandarinsorbet serverade i små frysta mandarinskal. De ser ut som juveler när man tar dem ur frysen. Servera med några praliner eller goda kakor och ett gott dessertvin

Gröp försiktigt ut en mandarin per portion genom att först skära av toppen som lock och sedan dra ut fruktköttet med en liten sked. Mosa frukterna och ta reda på saften. Pressa sendan ytterligare 1-2 mandariner per portion. Söta saften lite med socker och frys. Rör många gånger under tiden saften stelnar. Ställ de tomma mandarinerna och locken i frysen och fyll dem precis innan servering och sätt på locket. servera direkt.

• kajsavarj
    Brittan skrev 2010-12-28 23:10:03 följande:
    Synd. Denna efterrätt brukar uppskattas av mina gäster.
    Ska testa det någon gång! och kanske använda andra gäster som försökskaniner!
  • Brittan
    kajsavarj skrev 2010-12-28 23:17:38 följande:
    Ska testa det någon gång! och kanske använda andra gäster som försökskaniner!
    Gör det, kan nog lova att ni inte blir besviken.
  • kajsavarj
    Parniara skrev 2010-12-28 23:17:08 följande:
    Sorbet såklart, kan inte bli fettsnålare än fryst saft.

Min favorit är mandarinsorbet serverade i små frysta mandarinskal. De ser ut som juveler när man tar dem ur frysen. Servera med några praliner eller goda kakor och ett gott dessertvin

Gröp försiktigt ut en mandarin per portion genom att först skära av toppen som lock och sedan dra ut fruktköttet med en liten sked. Mosa frukterna och ta reda på saften. Pressa sendan ytterligare 1-2 mandariner per portion. Söta saften lite med socker och frys. Rör många gånger under tiden saften stelnar. Ställ de tomma mandarinerna och locken i frysen och fyll dem precis innan servering och sätt på locket. servera direkt.
    Tackar tackar! Har dock inte hittat några fina mandariner... Kan man göra på såna där i burk? (Fast då blir det ju inte lika fint så klart) Låter gott och perfekt annars!
  • ego
    Brittan skrev 2010-12-28 22:56:22 följande:
    Chokladmousse på avokado

3 mogna avokado
    1 1/2 dl kakao
    1/2 dl vatten
    knappt 1 dl honung
    färkpressad citronsaft

Låter ruskigt gott men inte särskilt fettsnålt?
    Men receptet är uppskrivet för att testas senare för det låter verkligen jättegott Tungan ute
    Smärta är oundvikligt...lidande är frivilligt
  • Brittan
    ego skrev 2010-12-30 23:04:33 följande:
    Men receptet är uppskrivet för att testas senare för det låter verkligen jättegott Tungan ute
    Fettet är i alla fall nyttigare än fett från tex. grädde :)
  • mosterYster
    ego skrev 2010-12-30 23:04:33 följande:
    Fast avocado är inte så fett...? Smalare än både lättgrädde och lättcrème fraîche i alla fall!
  • ego
    mosterYster skrev 2011-01-03 14:11:22 följande:
    Fast avocado är inte så fett...? Smalare än både lättgrädde och lättcrème fraîche i alla fall!
    Avocado och lättcreme fraiche har ungefär samma procenthalt fett...altså kring 15 % (avocado aningen högre dock) Så nej, avocado är faktiskt fetare än lättcreme fraiche. Men som Norrbottentjej skrev så är det nyttigare fetter i avocado.
    Smärta är oundvikligt...lidande är frivilligt
  • mosterYster
    ego skrev 2011-01-03 21:31:40 följande:
    Avocado och lättcreme fraiche har ungefär samma procenthalt fett...altså kring 15 % (avocado aningen högre dock) Så nej, avocado är faktiskt fetare än lättcreme fraiche. Men som Norrbottentjej skrev så är det nyttigare fetter i avocado.
    När jag sist köpte lätt-cf var det 17% fett (köper aldrig lätt och bor inte kvar i Sverige så det kan ha ändrats). Avocado har 15,3 enligt livsmedelsverkets tabeller. Men som du själv säger så är det en marginell skillnad. Och jag tycker att det är en fettsnål dessert eftersom desserter ofta brukar ha fetare ingredienser än så. Men det är klart, menar man (mer eller mindre) fettfri så blir det en annan sak. TS skrev dock fettsnål.
Svar på tråden Recept på fettsnål och fräsch nyårsdessert sökes!