Recept på fettsnål och fräsch nyårsdessert sökes!
Som rubriken lyder... Inte fruktsallad tack. Och kan man göra panna cotta tex på smalare grädde?
Som rubriken lyder... Inte fruktsallad tack. Och kan man göra panna cotta tex på smalare grädde?
som jag tipsat om i andra trådar en god favorit
mangosorbet med hallonsås och ett litet blad citronmeliss på toppen. =)
Fettsnålt eller kalorisnålt?
Finns en helt ok chokladmousse som är ett VVrecept.
Minns inte måtten helt, men det är vispad äggvita som man blandar i kakao i. (går nog att hyfsa utan mått)
Smakar helt ok.
Lite hallonsås till gör nog det ännu bättre.
Annars gjorde mat-Tina en hallonsorbet idag som ju är fettsnål, men lite socker i.
Oppsss!!!! råkade få med galen text. Ta bort följande : och glöm bort avokadon.
Ginos= Varm fruktsallad i ugn med riven vitchoklad över. Serveras med glass.
Mmm, har funderat på det men känt att jag är lite trött på det... Kom dock på att gästerna nog aldirg har smakat det... De är en annan generation...
Kanske kör på det... KOm gärna med fler förslag!
Sorbet såklart, kan inte bli fettsnålare än fryst saft.
Min favorit är mandarinsorbet serverade i små frysta mandarinskal. De ser ut som juveler när man tar dem ur frysen. Servera med några praliner eller goda kakor och ett gott dessertvin
Gröp försiktigt ut en mandarin per portion genom att först skära av toppen som lock och sedan dra ut fruktköttet med en liten sked. Mosa frukterna och ta reda på saften. Pressa sendan ytterligare 1-2 mandariner per portion. Söta saften lite med socker och frys. Rör många gånger under tiden saften stelnar. Ställ de tomma mandarinerna och locken i frysen och fyll dem precis innan servering och sätt på locket. servera direkt.
Man kan göra pannacotta på mindre fet grädde om man vill det. Annars så är ju tiramisu lite mindre fettig
http://louisespis.blogspot.com