• Anonym (ajaj)

ont vid inandning och rörelse?? Diagnos tack!!!

Jag har sedan i morse haft ont i bröstkorgen. Nästan i mitten fast lite åt högra sidan. Det smärtar när jag vänder mig om och när jag andas in.
    Nu har smärtan även kommit till baksidan av bröstkorgen, alltså ryggen. Som om det vore en pinne rakt igenom bröstkorgen.
    Nu har jag skit ont när jag andas och rör mig.

Sitter här i soffan och kan knappt rätta till kroppen utan att det gör ont. Börjar göra ont i högra tutten också, vet inte om det är inbillning eftersom det är på den sidan det gör som ondast vid andning.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?! Ska jag verkligen packa in barnen i bilen och åka 7 mil till sjukhuset?

• Svar på tråden ont vid inandning och rörelse?? Diagnos tack!!!
  • Anonym (123)

Jag tycker att du ska ringa sjukvårdsrådgivningen. Det kan vara t.ex en inflammation i vävnaden mellan revbenen. Det hade jag för några år sen. Då gjorde det jätteont vid inandningen. Kändes som någon körde en kniv i en.

• Anonym (ajaj)
    Anonym (123) skrev 2010-12-28 21:09:26 följande:
    Jag tycker att du ska ringa sjukvårdsrådgivningen. Det kan vara t.ex en inflammation i vävnaden mellan revbenen. Det hade jag för några år sen. Då gjorde det jätteont vid inandningen. Kändes som någon körde en kniv i en.
    Ja, det känns som ett svärd rakt igenom. Läskigt ont gör det.

Fast om jag ringer till dom, så brukar det sluta med att de säger "åk in till sjukhuset och gör en undersökning"

en inflamation kan ju vänta till imorgon iså fall. Tänkte ifall det var någon som tror att detta är allvarligt?
  • Anonym (ajaj)
    jessamy skrev 2010-12-28 21:12:31 följande:
    Lungemboli?
    Ring in och fråga.
    vad är det? Farligt?
  • jessamy

En propp i lungan. Ja det är farligt.
    Men jag har ingen aninhg. Men var det första jag tänkte på när du sa ont vid inandning och vid rörelse. Men jag är ingen doktor och jag tycker du ska ringa och rådgöra. Säg att du har långt till akuten och om du kanske kan åka till familjeläkaren i morgon. Men då har du åtminstonde pratat med dom.

• Ayyla
    jessamy skrev 2010-12-28 21:12:31 följande:
    Lungemboli?
    Ring in och fråga.
    Nej troligen inte om inte TS är mycket trött och blir mycket anfådd vid ansträngning?

Har du skottat snö mycket i dagarna TS? Kan vara överansträngning  i ngn muskel du sällan använder?
  • jessamy

Eller pneumothorax? Eller som hon andra skrev en inflammation bara. Men ring in och fråga.

• Anonym (ajaj)
    Ayyla skrev 2010-12-28 21:17:01 följande:
    Nej troligen inte om inte TS är mycket trött och blir mycket anfådd vid ansträngning?

Har du skottat snö mycket i dagarna TS? Kan vara överansträngning  i ngn muskel du sällan använder?
    trött och andfådd ja, men jag är nygravid så jag tror det beror på det.

Nope ingen ansträngning alls, det sköter maken eftersom jag är så trött.
  • jessamy

Ja jag har ingen aning. Men är du orolig så bättre att ringa och rådgöra med sjukvårdsupplysningen.

• Ayyla
    Anonym (ajaj) skrev 2010-12-28 21:21:28 följande:
    trött och andfådd ja, men jag är nygravid så jag tror det beror på det.

Nope ingen ansträngning alls, det sköter maken eftersom jag är så trött.

Men mår du mycket dåligt på fler sätt än just smärtan? Har du någon hosta? Annars skulle jag också gissa på inflammation. I lungsäcken kanske?

Stämmer detta in på dig? http://vard.vgregion.se/sv/Sjukdomar-och-besvar/Sjukdomar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=29629&ChapId=29631

Svar på tråden ont vid inandning och rörelse?? Diagnos tack!!!