• Samuraia

Rutiner för ensamstående mamma till 1-åring!

Jag är ensamstående med en dotter på 1 år. Skulle behöva hjälp med att få ordning med våra dagstutiner. Dottern är hos sin pappa varannan vecka: mån, ons & fredag 16-19 och varannan vecka tis & torsdag 16-19 samt lör kl 9-sön kl 18, dessa umgängestider är bestämda i tingsrätt och kan inte ändras. Jag pluggar på heltid men distans så kan anpassa tider väldigt bra. När dottern är hos sin pappa brukar jag oftast städa och ordna här hemma vilket jag tycker är väldigt skönt!

I vanliga fall brukar dottern sova middag vid 12 samt 16 för att sen sova för natten kl 20. När hon är hos sin pappa fungerar ingenting som det ska... jag har sagt till honom att hon inte får sova efter kl 17 men ändå gör hon det för att han inte försöker få henne att sova (tex lägga henne i sängen och ge henne lugn och ro) så hon somnar när hon somnar... vilket gör att hon som tex idag inte somnade förrän närmare 22.

Nu till min fråga.. Hur ser era dagar ut? Jag skulle vilja hinna med en långpromenad varje dag samt att laga mat, ofta kommer jag på framåt kvällen att jag inte ätit något så jag trycker oftast i mig något onyttigt istället... många gånger småäter jag godis eller något annat onyttigt för att jag inte får tid till att laga mat, vilket också gör mig kroniskt trött. (Dottern äter oftast burkmat, annars lagar jag mat till henne) Nu måste jag gå ner i vikt och vill därför laga inte alltför onyttig mat samt gå en långpromenad varje dag. Plugget brukar jag fixa på helgerna då dottern är hos sin pappa eller på kvällarna när hon sover.

Så... hur tycker ni att jag ska lägga upp mina dagar när jag hinner med detta samt allt kring dottern? Hur gör ni?

• Svar på tråden Rutiner för ensamstående mamma till 1-åring!
  • Pia och Elna

Nu är jag inte ensamstående förälder men hemma på dagarna själv med en 10 månaders. Jag tycker inte det är några problem att laga mar och fixa när dottern är med. I köket har hon ett eget skåp med saker hon kan leka med jag byter ut dem då och då så det alltid är spännande. Jag varierar också mellan att ha henne på golvet i sin stol. I stolen kan hon sitta om hon får smaka lite eller egna saker att pilla med.

Sen är det ju vissa dagar då dottern kräver mer så då är det ju bara att lägga ner matlagning m.m. Men då har jag de dagarna det funkar gjort så pass mycket att det alltid finns matlådor i frysen. Gör jag spagetti och köttfärssås så gör jag på 2 kg köttfärs så man har det blir många matlådor det.

Kan inte dottern sova i vagnen så kan du gå med henne när hon sover?

• ässklingen

Sätt henne i en bra sjal eller sele o ta med henne på promenad när hon ska sova!! Då får du motion o närhet på samma gång!! Helt klart det bästa för barnet!

O matlådor o storkok är grymt bra ju! Gör jag till både mig o barnen. Det finns alltid nåt i frysen!

Jag är inte heller ensamstående, men helt själv med en ettåring och en tvååring var 4e vecka.

Jag tror på dig! Kämpa på!

• Åsa Ros
    Samuraia skrev 2010-12-28 22:13:42 följande:
    Jag är ensamstående med en dotter på 1 år. Skulle behöva hjälp med att få ordning med våra dagstutiner. Dottern är hos sin pappa varannan vecka: mån, ons & fredag 16-19 och varannan vecka tis & torsdag 16-19 samt lör kl 9-sön kl 18, dessa umgängestider är bestämda i tingsrätt och kan inte ändras. Jag pluggar på heltid men distans så kan anpassa tider väldigt bra. När dottern är hos sin pappa brukar jag oftast städa och ordna här hemma vilket jag tycker är väldigt skönt!

I vanliga fall brukar dottern sova middag vid 12 samt 16 för att sen sova för natten kl 20. När hon är hos sin pappa fungerar ingenting som det ska... jag har sagt till honom att hon inte får sova efter kl 17 men ändå gör hon det för att han inte försöker få henne att sova (tex lägga henne i sängen och ge henne lugn och ro) så hon somnar när hon somnar... vilket gör att hon som tex idag inte somnade förrän närmare 22.

Nu till min fråga.. Hur ser era dagar ut? Jag skulle vilja hinna med en långpromenad varje dag samt att laga mat, ofta kommer jag på framåt kvällen att jag inte ätit något så jag trycker oftast i mig något onyttigt istället... många gånger småäter jag godis eller något annat onyttigt för att jag inte får tid till att laga mat, vilket också gör mig kroniskt trött. (Dottern äter oftast burkmat, annars lagar jag mat till henne) Nu måste jag gå ner i vikt och vill därför laga inte alltför onyttig mat samt gå en långpromenad varje dag. Plugget brukar jag fixa på helgerna då dottern är hos sin pappa eller på kvällarna när hon sover.

Så... hur tycker ni att jag ska lägga upp mina dagar när jag hinner med detta samt allt kring dottern? Hur gör ni?
    så ser mina dagar med ut... jag har rutiner till min son som jag följer och det funkar kanon. Men man glömmer bort sig själv som ensamstående... först nu på kvällen så tar man tag i saker... man äter för man "glömt" bort att äta själv.

Vad du kan göra är att veckohandla det funkar kanon... du skriver matsedel och gör en inköpslista och handlar efter den, då har du redan alla varor hemma till måltiderna och det är bara att laga... är kanonbra.

Långpromenaden kan du kanske ta när din dotter ska sova, så gjorde jag ibland.

Vad gäller dig och barnets pappa så kan jag bara säga att ni måste komma överens... ett barn mår bra av att ha fasta rutiner o ch desto viktigare när hon bor lite här och lite där... *så sätt er ner coh prata om detta. För ert barns skull. Rutiner kan vara tråkigt, men är viktigt.
  • sandras sötisar

Ta en promenad med vagnen när hon ska sova middag,Sen kan du göra storkok på kvällen när hon sover så är det bara att värma dagen efter.

Sen tror jag rutinerna kommer efter hand.jag är själv med mina och man får hitta på det som passar en själv,

om man inte hinner laga mat,eller är helt slutkörd så är det både mysigt och ok att sitta i soffan med en pizza,tror man som ensam förälder inte kan vara en rutinmänniska,tror man får göra lite som det passar dag för dag.sen är det ju viktigt att din lilla får sova dom tider hon gör men för den saken så finns ju vagnen för promenader,eller så kan du släppa allt du måste göra och krypa ner bredvid henne.Det är ju så jättemysigt.

• sandras sötisar

läste inte att du höll på att gå ner i vikt,så glöm pizzan då......

• Loriyana

Jag är ensamstående mamma men har varit själv med min dotter från första början. När hon fyllte 1 år så gick hon från två tupplurer om dagen till en tupplur. Vår rutin såg ut så här:

07.00 vakna, välling
    07.15-08.00 egenlek (hon leker med sina leksaker)
    08.00 mamma äter frukost och lillan stoppar också i sig lite
    09.00 vi går ut och går en promenad till parken eller lekplatsen. Jag tar med mig frukt
    10.30 hemma igen. Börjar laga lunch tillsammans
    11.30 lunch
    12.00-14.00 tupplur
    14.15 mellanmål
    15.00-16.00 ute på promenad/lekplats/park/ärende
    16.00 laga middag
    16.45 middag
    17.30 hon får se på barnprogram
    18.00 bad
    18.30 saga och tandborstning
    19.00 sover hon

• mia maria

Jag är ensammen med en 1-åring o en 6-åring.

Jag brukar gå långpromenad på morgonen när jag lämnat stora killen i skolan, vid kl 08.
    Alternativt lite senare på f.m när lillen ska sova middag, han sover oftast ute i vagnen.

Jag ger inte min lillkille särskilt mkt burkmat utan han äter ju lagad mat precis som vi andra.
    Jag äter därmed lagad lunch tillsammans med honom, mest praktiskt är det ju att ha något färdigt från dagen innan att bara värma på, men annars så lagar jag ju såklart mat, både till lunch o kvällsmat.

Så mitt tips till dig är: börja laga mat!

• Pia och Elna
    Loriyana skrev 2010-12-30 17:06:03 följande:
    Jag är ensamstående mamma men har varit själv med min dotter från första början. När hon fyllte 1 år så gick hon från två tupplurer om dagen till en tupplur. Vår rutin såg ut så här:

07.00 vakna, välling
    07.15-08.00 egenlek (hon leker med sina leksaker)
    08.00 mamma äter frukost och lillan stoppar också i sig lite
    09.00 vi går ut och går en promenad till parken eller lekplatsen. Jag tar med mig frukt
    10.30 hemma igen. Börjar laga lunch tillsammans
    11.30 lunch
    12.00-14.00 tupplur
    14.15 mellanmål
    15.00-16.00 ute på promenad/lekplats/park/ärende
    16.00 laga middag
    16.45 middag
    17.30 hon får se på barnprogram
    18.00 bad
    18.30 saga och tandborstning
    19.00 sover hon
    Jag har en 10 månaders och min dagsrutin ser nästan exakt likadan ut. Måltider, sovtider m.m. är precis samma tider.
  • Loriyana
    Pia och Elna skrev 2010-12-30 22:14:08 följande:
    Jag har en 10 månaders och min dagsrutin ser nästan exakt likadan ut. Måltider, sovtider m.m. är precis samma tider.
    Jo det är nog ett rätt standard shema för den åldern =) Min dotter är väldigt känslig och hon känner stor trygghet i rutinen. Blir lite tråkigt för mig ibland men jag tror faktiskt att jag själv också mår rätt bra av att ha en rutinerad dag.
  • Pia och Elna
    Loriyana skrev 2010-12-30 22:40:15 följande:
    Jo det är nog ett rätt standard shema för den åldern =) Min dotter är väldigt känslig och hon känner stor trygghet i rutinen. Blir lite tråkigt för mig ibland men jag tror faktiskt att jag själv också mår rätt bra av att ha en rutinerad dag.
    Fast de flesta mammor med barn i samma ålder som jag umgås med har helt skilda tidsscheman många har flera sovpass och lägger ofta mycket senare. Min dotter är faktiskt inte alls känslig för att jag ändrar och tar bort rutiner hur som helst det är nog mest jag som är kontrollfreak och har dessa rutiner hon är som sin pappa som bara glider med det jag planerar.

Men har man rutiner så känner jag att man får mer tid över till annat. Man vet vad som ska ske när och när man har luckor för tvätt, städning, matlagning m.m. Jag städar tex aldrig hela huset på en gång längre. Jag börjar att tex damma på morgonen och sen betar av en grej i taget det kan t.o.m. ta flera dagar med att städa men det får ju göra det när man har en liten.
Svar på tråden Rutiner för ensamstående mamma till 1-åring!