• Jackie85

Igångsättning med hjälp av "ballongmetoden"?

Pga havandeskapsförgiftning så har läkare beslutat att bebis måste komma ut tidigare än tänkt och jag har då valt att föda med hjälp av igångsättning istället för kejsarsnitt. Efterssom det är första barnet så har jag inga tidigare erfarenheter från förlossningar och skulle behöva veta hur det gått för er som satts igång tidigare. Vid en undersökning som gjordes i förrgår visade det sig att jag hade öppnat mig lite redan och läkaren fick in ett finger och kände på bebisens huvud som hon sa :)  Däremot var livmodertappen inte fullt mogen och de ville om möjligt avvakta i ytterligare några dagar. Efter undersökningen fick jag kraftiga värkar och de trodde då att det hade startat av sig självt, men det avtog sedan plötsligt efter 9 timmar. Jag kommer antagligen att sättas igång på fredag (nyårsafton) alternativt den 3:e på måndag, men frågan är ifall de anser att det är okej att vänta över årsskiftet då de anser att det är ganska brådskande. På mig skulle de använda sig av en "ballong metod", är det någon här som vart med om det och isåfall hur gick det för er?

• Svar på tråden Igångsättning med hjälp av "ballongmetoden"?
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Första gången så öppnade jag mig så att ballongen ploppade ut, sedan ytterligare en cm - men inget mer. 30 timmar efter start så höll jag på att stänga mig igen, slutade med akut snitt.

Den andra gången gick allt jättebra.

Tyckte inte att metoden var obehaglig eller så, gjorde inte ont.

• sarayonadam

De lägger in en grej som sen ploppar ut när man är öppen 4 cm, det är balongen. Var inget särskilt. Sen sätter de värkstimulerande dropp för att få igång värkarna. Det är jobbigt eftersom man då inte har pauser mellan värkarna, som man annars har i en naturlig förlossning. Efter 5 timmar av värkar hade jag inte öppnats mer än de där 4 cm så jag bad om epidural för att hjälpa kroppen att slappna av och efter att jag fått den var jag helt öppen efter en timme och kunde börja krysta. Min förlossning tog ca 10 timmar från att de satte igång. Allt gick jättebra! Var inte rädd, det kommer att gå bra.

• anju79

Jag fick en gel eller tablett uppstoppad. Startade värkarna men efter några timmar slutade dom men då hade livmodertappen mjukats upp och börjat öppna mig och jag fick värkstimulerande dropp. Fick droppet kl 13, värkar kl 15, vattnet gick 17, krystvärkar kl 23:45 och dottern föddes 00.14:)
    Lycka till:)

Svar på tråden Igångsättning med hjälp av "ballongmetoden"?