• 7879

Måltider för en fyramånaders?

Hej! Min flicka på fyra månader äter morots/potatis & Palsternackspuré till lunch, och till middag får hon gröt däremellan får hon modersmjölksersättning 3-4 ggr. Hon äter både pureérna och gröten med god aptit.
    Det jag undrar är hur mycket puré jag kan ge? Har märkt att hennes bajs är hårdare och hon får kämpa för att få ut det men hon har det oftast regelbundet en gång om dagen. Däremot har hon börjat kräkas ibland, något som hon inte gjort tidgare varför jag funderar om hon får för mycket eller om hon inte lyckas bajsa ut all. Har provat att ge henne lite vatten men det mesta åker ut igen. Undrar också när det är lämpligt att föra in gröt till frukost och middag med pure

• Svar på tråden Måltider för en fyramånaders?
  • BVC Sköterskan

Hej!

I vilken takt man kan öka den fasta födan till barnet kan variera mellan barn. Man bör vara observant på hur barnet mår och hur magen fungerar.
    Att hon bajsar mindre ofta och hårdare är helt naturligt. Men självklart skall det vara inom rimliga gränser. Generellt kan man säga att barn som äter hela mål bör bajsa minst var tredje dag (dock inte hårt). 

För att underlätta för henne kan du erbjuda katrinplommonpuré och päronpuré (teskedsvis) flera gånger per dag. Du kan även se över om ersättningen hon får innehåller tillsatta bakterier (lactobaciller), vilket är bra för magen.

Jag skulle tro att din dotter behöver mer tid, att vänja sig vid fast föda, och att ni borde avvakta med flera mål just nu. Erbjud istället ovanstående och observera att avföringen inte är hård.
    När hon tycks obekymrad igen och inte kräks längre, först då skulle jag tro att det är aktuellt att öka maten.

Blir din dotter däremot mer missnöjd och kräks mer, då är det aktuellt att kontakta sjukvården för råd. 

MVH Christine 

• 7879

Tack för svaret! Kräkningen gick över, och hon bajsar bra så hon klarar det nog galant, men väntar med att föra in fler mål ett tag.

• BVC Sköterskan

Toppen!

Lycka till, MVH Christine Glad 

Svar på tråden Måltider för en fyramånaders?