• Karlsson

Ni med egen tvättmaskin, hur länge kan ni låta tvätten ligga?

Har nyligen haft en diskussion med några vänner ang hur lång tid det kan ta innan man tömmer den körda tvättmaskinen på tvätt.
    Jag kan ju sätta på en maskin på kvällen, gå och lägga mig. På morgonen är jag för stressad för att ta hand om den samt att jag aldrig låter torktumlare gå när jag åker till jobbet. När jag kommer hem har jag miljoner saker att göra så maskinen blir ofta tömd framåt kvällen, alltså 24 timmar efteråt.

Mina vänner tycker det låter galet. Att tvätten är förstörd, luktar illa och måste tvättas om FörvånadJag frågar om mina kläder luktar illa men det gör det ju inte säger dom....

Jag använder vanliga märken på tvättmedel, sällan oparfymerat. Så gott som alltid sköljmedel.

Vänner berättar om hur de startat en maskin och sen åkt hemmifrån. Blivit jättestressade när de plötsligt minns och skyndat sig hem för att ta hand om den. Om maskinen varit färdig i 4-5 timmar, körs den omObestämd

Jag tycker det låter väldigt  dåligt för mijön att göra på det sättet. Och tvätten luktar verkligen inte illa på några få timmar så länge inte luckan öppnas och det kommer in luft.

Så hur gör ni? Är det bara jag som är 'sunkig' och kan låta min tvätt ligga kvar i maskinen? Kan ju förtydliga att även jag kört om maskiner då det verkligen gått lång tid innan jag har haft tid att rätt på det. Men det är efter jag luktat och konstaterat att, ja det luktar inte bra.

• Svar på tråden Ni med egen tvättmaskin, hur länge kan ni låta tvätten ligga?
  • Philippa

Ja, det låter snuskigt måste jag säga... jag låter tvätten ligga MAX 6 timmar.....

• Rigmor Mortis

Jag kan också glömma den länge. Luktar den inte illa kör jag inte om den, det vore vansinne.

• PoppesMamma2006

Jag kan också glömma bort den ofta så den kan ligga i maskinen en hel dag, Luktar allid gott. Men dom gånger jag helt glömt den och den legat ett dygn så luktar den inte gott längre då måste jag tvätta om.

• LuMa

Jag kan också glömma / inte hinna ta tvätten före dagen efter.
    Luktar det illa så tvättar jag om det, absolut inte annars.
    Näsan är alltså ett rätt bra verktyg för att kolla om det behöver tvättas om.

• Ionea

Min tvätt får lätt vila i tvättmaskinen i några timmar. Det är inte alltid man hinner ta tag i tvätten så fort den är klar. Men jag försöker att hålla mig inom ett dygn som du i alla fall.

Här kan man skriva något fyndigt om man är smart.
  • Shorona

Inom en timma. Kläderna blir så skrynkliga annars. Glömde tvätten en gång över natten, det luktade ju inte gott direkt...

• Pickeli

Den kan ligga tills den börjar lukta. Jag kan slå på en maskin på morgonen och sedan hänga den när jag kommer hem från jobbet. Eller slå på en maskin på kvällen och hänga den på morgonen när jag vaknar.

men på ett dygn skulle min känsliga näsa sniffa rätt på diverse obehagliga dofter och då skulle den tvättas om direkt.

Google it!
  • Karlsson

Tack för alla snabba svarGlad Skönt att höra att jag inte är ensam och som någon skrev: näsan är bästa verktyget att avgöra. Och min näsa är väldigt känslig så den litar jag på till 100%. Tror många bara antar att den är förstörd och måste tvättas om....

• mg79

Hos oss kan det bli som för dig... Fast då är det oftast är sambon som drar igång en maskin, som blir liggandes, (och då tycker jag att han får ta initiativet till att tömma också...) Jag har påpekat att det kanske inte är idealiskt att låta tvätten ligga så länge (blir skrynkligare då, och jag stryker INTE..) men jag har aldrig tänkt tanken på att tvätta om, och aldrig heller upplevt att det luktat illa.

Svar på tråden Ni med egen tvättmaskin, hur länge kan ni låta tvätten ligga?