Ni med egen tvättmaskin, hur länge kan ni låta tvätten ligga?
Har nyligen haft en diskussion med några vänner ang hur lång tid det kan ta innan man tömmer den körda tvättmaskinen på tvätt.
Jag kan ju sätta på en maskin på kvällen, gå och lägga mig. På morgonen är jag för stressad för att ta hand om den samt att jag aldrig låter torktumlare gå när jag åker till jobbet. När jag kommer hem har jag miljoner saker att göra så maskinen blir ofta tömd framåt kvällen, alltså 24 timmar efteråt.
Mina vänner tycker det låter galet. Att tvätten är förstörd, luktar illa och måste tvättas om Jag frågar om mina kläder luktar illa men det gör det ju inte säger dom....
Jag använder vanliga märken på tvättmedel, sällan oparfymerat. Så gott som alltid sköljmedel.
Vänner berättar om hur de startat en maskin och sen åkt hemmifrån. Blivit jättestressade när de plötsligt minns och skyndat sig hem för att ta hand om den. Om maskinen varit färdig i 4-5 timmar, körs den om
Jag tycker det låter väldigt dåligt för mijön att göra på det sättet. Och tvätten luktar verkligen inte illa på några få timmar så länge inte luckan öppnas och det kommer in luft.
Så hur gör ni? Är det bara jag som är 'sunkig' och kan låta min tvätt ligga kvar i maskinen? Kan ju förtydliga att även jag kört om maskiner då det verkligen gått lång tid innan jag har haft tid att rätt på det. Men det är efter jag luktat och konstaterat att, ja det luktar inte bra.