• Mymemlan

Litteraturen till sjuksköterska, använder man dom i fler kurser än en?

Den 17 januari ska jag börja plugga till sjuksköterska på distans. Igår fick jag se litteraturlistan. Böckerna till den första kursen (var nog omvårdnad nått den hette) skulle kosta ungefär 2000-3000 kr. Nu är min fråga, använder man dom böckerna till fler än en kurs, typ under hela utbildningen eftersom dom är så dyra och bara köper till  några under tiden? 

Sand O, Sjaastad Ö V, Haug E,Bjålie J B: Människokroppen, Fysiologi och anatomi, 2007 Liber AB.
    Vigué-Martin J:Atlas över människokroppen, 2006 Liber AB.
    Abrahamsson, L mfl. (2006) Näringslära för högskolan. 5:e uppl. Stockholm: Libers förlag. Används även i T2 HLR-rådet:
    Utbildningspaket. MiniAnne. En andra chans. Intensivträning i HLR Används även i T
    Lindskog, Bengt I. & Andrén-Sandberg, Åke (2008). Medicinsk terminologi. 5., [rev.] uppl. Stockholm: Norstedts Akademiska
    alt.
    Lundh, Bengt, Medicinska ord 2009 Det medicinska språket : begrepp, definitioner, termer / Lund : Studentlitteratur,

Den billigaste boken kostar strax under 300, dom andra går på mellan 600-800:-. Någon som kan hjälpa mig med lite förklaringar om böckerna?

• Svar på tråden Litteraturen till sjuksköterska, använder man dom i fler kurser än en?
  • Tecken

Du måste inte köpa alla böckerna. Vänta till kursstart och hör vad lärarna säger. Har du tur så kan du kopiera något kapitel ur ett referens ex på biblan, t ex.

Det står ju vid vissa böcker "Används även i T2". Fråga lärarna hur de kan veta det.  Litteraturlistor revideras rätt ofta.

• jaghopparhögt

Flera av böckerna ser ju ut att vara valfria.
    Människokroppen, Fysiologi och anatomi bör väl täcka samma saker som Atlas över människokroppen
    Medicinsk terminologi. bör täcka samma saker som Det medicinska språket

• Mymemlan

ska rätta mig nu, det där var fel böcker, dom var till andra kursen! ;P Slarvade lite först, har hittat böckerna för den första kursen nu och dom var betydligt billigare. :) Vi fick då papper att vi skulle ha med oss böckerna då vi började, och det var inte bara några sidor till första kursen tyvärr, utan väldans många. Men tack för tipsen! :)

• Tezz i

Köp ingen MiniAnn, det är absolut ingen ide. Sedan behöver man inte köpa alla böcker, utan testa att låna några istället.

• Ica84

Hej! Jag ska också läsa ssk på distans, Luleå! Ska du läsa där? Isåfall blir vi nog klasskamrater! :) kände igen böckerna du skrev upp! Tycker också det verkar vara sjukt mycket böcker för 7,5 poängskurs!? Men det kanske är som någon sa att en del böcker är typ samma! Det konstiga är ju att det står att man ska ha med sig böckerna första dan! Jag tror jag väntar tills kursstart innan jag köper några!

• Mymemlan
    Ica84 skrev 2010-12-30 19:06:53 följande:
    Hej! Jag ska också läsa ssk på distans, Luleå! Ska du läsa där? Isåfall blir vi nog klasskamrater! :) kände igen böckerna du skrev upp! Tycker också det verkar vara sjukt mycket böcker för 7,5 poängskurs!? Men det kanske är som någon sa att en del böcker är typ samma! Det konstiga är ju att det står att man ska ha med sig böckerna första dan! Jag tror jag väntar tills kursstart innan jag köper några!
    Hejsan! Jo jag ska läsa i Luleå, jag bor i här så. Bor du i stockholm och ska åka ända hit för att plugga till och från? Imponerande. :) Det där var inte böckerna till första kursen utan till andra, däremot var dom mkt billigare till den första kursen, har köpt alla förutom en, och den ska jag köpa snart.. :) Vill ha iaf till första kursen så jag kan hinna med från början.
  • Ica84

Ja jag tyckte det verkade bra i luleå, då det inte verkar vara så många obligatoriska träffar! Tar ju bara 1,5 timme att flyga upp, så det ska nog gå bra! :) Ja det är ju skönt att kunna hänga med från början!

• Mymemlan

ica84,
    Ska du sova på vandrar hem när du är här då? :) Träffarna pågår ju 3-5 dagar. Hur gammal är du?

• Ica84

Ja jag ska bo på vandrarhem! Jag är 26 år!

• Mymemlan

Härligt, kul att man kanske får någon ide om någon som ska gå, en i min mammagrupp ska också börja där! :)
    Har du msn elr liknande så kanske man kan prata lite? Jag är 20, fyller 21 i maj, min son är 14 månader, hur gammal är din dotter? :)

Svar på tråden Litteraturen till sjuksköterska, använder man dom i fler kurser än en?