• Anonym (udda?)

En slags social fobi, personlighetsstörning, känner mig udda... någon mer?

Hejsan.

Det här blev långt, men jag hoppas någon orkar läsa!

Jag har i hela mitt liv känt mig lite udda. Jag tycker aldrig att jag har passat in i större grupper. Jag finner aldrig någon "roll" i en grupp, utan jag känner att jag passar bättre "vid sidan av". Jag finner mig aldrig på fester, bröllop osv, har verkligen INGENTING att kallprata om med dem jag känner ytligt. Jag upplever att folk tycker synd om mig för att jag ser "ensam" ut, de brukar ursäkta sig när de ska gå vidare och "mingla". Jag trivs i sällskap med färre personer, helst en i taget, med dem jag känner som jag upplever också känner mig.

Med vissa personer fungerar det inte alls. Jag undviker dem så långt jag kan, för de får mig att känna obehag, mindervärdig, otrevlig, konstig. Det känns som de kräver något av mig som jag inte kan ge, och jag känner mig ledsen och kränkt.

Jag tycker inte om att någon värderar eller inspekterar det jag gör. Jag undviker därför alla sporter, det har jag alltid gjort. Jag deltar inte i aktiviteter där man använder kroppen på något sätt, och jag skulle aldrig få för mig att dansa, om jag inte blir tvungen. Men bland är det enklare att utsätta sig för förnedringen det innebär för mig, än att stå på sig och hävda att man verkligen inte vill.

Jag ser mig inte som en i mängden, som smälter in. Jag inbillar mig att mitt utseende avviker också, att jag inte passar i vissa kläder, smink. Jag känner mig utklädd och obehaglig till mods, uttittad. Jag tycker inte att jag lyckas göra iordning håret, det blir liksom ingen frisyr, bara tillrättalagt. Därför tycker jag inte om att klä upp mig, göra mig i ordning osv till fest. Jag får nästan ångest om jag blir bjuden på något, jag känner obehag hela tiden innan, skulle helst av allt slippa gå.

Jag har också problem att känna känslor inför personer i min närhet, som jag inte bryr mig om med hela hjärtat. Dem jag tycker om, känner jag stor värme och omtanke inför. Dem kan jag gärna lägga energi på. Men andra, som jag upplever inte innerst inne bryr sig om mig, och ser vem jag är, kan jag inte engagera mig i. T.ex. min svärmor - hon har aldrig varit trevlig mot mig om det inte gagnat henne själv, om hon tjänat på det själv. Jag har alltid känt mig värdelös, oduglig och otillräcklig i hennes sällskap. Nu när hon är sjuk och behöver viss omsorg KAN JAG INTE engagera mig. Jag skjuter det ifrån mig på hennes barn, min man och hans syskon. Jag har aldrig haft en relation med henne enligt mitt sätt att se det, och därför kan jag inte engagera mig känslomässigt nu heller. Jag känner mig känslokall och osympatisk.

Min relation med min mamma och mina syskon ter sig också udda, jag trivs inte i deras sällskap, det känns påtvingat, jag är jättetrött efter att ha träffat dem. Det känns inte som om de känner mig. Men det känns inte heller som om jag vill öppna mig för dem och berätta hur jag känner, jag vill bara inte träffa dem. Jag skulle vilja flytta långt bort så jag fick distans till dem. Jag har ALDRIG kunnat öppna mig för min mamma, pratat om hur saker känns, berättat roliga och svåra saker. Besked om tex min graviditet har varit mycket obehagligt att ge till henne, jag har bara känt mig tvungen. Jag vet inte vad vi ska prata om när vi ses, oftast är det tack vare barnen man kan fördriva lite tid. Jag tror inte att vi skulle ses alls om jag inte hade barnen, faktiskt.
    Däremot har jag alltid haft vänner som jag mer än gärna delat ALLT med. Vad är det för fel egentligen? På mig, eller henne?

Min barndom var en ganska bra tid, men mina tonår var jobbiga. Jag förtrycktes av en "vän", kände mig ensam, misslyckades i skolan, kände ingen stöttning hemma, var uppfylld av hur dåligt jag mådde. Jag vill INTE prata om den tiden, inte träffa någon från den tiden, jag vill lämna allt bakom mig, vara vuxen, leva mitt liv nu. Jag känner att jag lyckats ganska bra att bli den jag vill. Men det kommer ständigt saker som påminner.

Vad ska man göra när man inte är SJUK, men ändå känner sig så udda? Jag drar mig undan många situationer och människor, och jag tror att det börjar märkas, det känns som en del av vår familjs gemensamma vänner tycker jag är underlig och undviker oss. På jobbet går det bra så länge det inte handlar om MIG: tex på personalfest, i personalrummet, gemensamma aktiviteter. Då känns det mycket obehagligt och kravfyllt.

Finns det någon som känner igen sig i något av det jag beskriver, som kan tänka sig att dela med sig av sina tankar och känslor? Hur går ni tillväga för att göra bästa möjliga av situationen?

• Svar på tråden En slags social fobi, personlighetsstörning, känner mig udda... någon mer?
  • Anonym (sanna)

Jag känner igen mig till 100%. Skulle tro att det rör sig om viss social fobi. Jag har accepterat att detta är jag och alla är annorlunda. Till viss del kan man lära sig själv att spela efter spelets regler. Jag har t.ex lärt mig att kallprata med ytliga bekanta genom att iakta vad de brukar säga och fråga mig. Innan var jag så ointresserad och såg inte poängen i att ställa massa ytliga frågor som båda två vet inte är intressanta utan man säger dom bara för att ha något att säga. Men jag har lärt mig att det är så man gör. Så jag har börjat ställa samma meningslösa frågor vilket gör det lättare.

Det underlättar ju att förstå det sociala samspelet även om man inte håller med om det. Det gör att man känner sig tryggare i situationen. Börja iakta andra hur de agerar och pratar och försök härma det.

• Anonym (Samma förut)

Jag känner igen mig i det mesta du skriver. Håret kan jag fixa :) 

Men istället för att välja att se det som jobbigt så försöker jag att välja att tycka att "annorlunda är bra".

Alla strävar (många många) strävar efter  att sticka ut. Jag behöver inte det eftersom jag är en som som alla lägger märke till oavsett om jag tar mig space eller inte.

När det blir så att det känns osäkert och kravfyllt-så har jag insett att jag inte måste säga något :D (det kan faktiskt vara riktigt roligt) och så skiter jag i vad andra tycker om mig och det jag gör.
    Jag är alltid snäll såklart men jag bryr mig inte vad andra tycker-längre.

När man kommer på grunden för hur man hanterar -vad andra tycker så är det inte svårt att leva "vanligt" (vad nu det är) utan snarare så blir det roligare och mer najs.

Förut kunde jag tycka att det var jobbigt när det blev tyst för då var det oftast mig de ville skulle säga nåt.
    Men nu.. :D så är jag ibland bara tyst och då läggs automatiskt pratandet övr på någon annan.
    Nu tycker jag det är roligt.
    Du kan vända på vad du vill och byta ut tråkigt och jobbigt mot trevligt eller roligt eller vad du vill.

Det tar inte fem sekunder att byta ut hur det är. Det är en ganska lång process.

Jag skulle kunna ge dig en massa tips :) och råd. Om du vill.

• TjockKatt

Jag kan inte bestämma mig om jag tycker att det låter som fobisk personlighetsstörning eller någon form av autism. Men sådär kan du ju inte ha det hursomhelst, ta kontakt med proffsen och låt dom hjälpa dig! Det där är klart mer än social fobi i mina ögon.

• Anonym (sanna)
    TjockKatt skrev 2010-12-29 12:56:25 följande:
    Jag kan inte bestämma mig om jag tycker att det låter som fobisk personlighetsstörning eller någon form av autism. Men sådär kan du ju inte ha det hursomhelst, ta kontakt med proffsen och låt dom hjälpa dig! Det där är klart mer än social fobi i mina ögon.
    Varför behöver det vara mer än social fobi? Ingen kritik utan bara nyfiken.
  • Dimes

Jag är precis som du. Jag har däremot ingen diagnos - jag har aldrig kollat upp det, men det kanske är dags att göra det nu. Det finns alltid hjälp och söka, så om du inte mår bra av det här, råder jag dig att göra det snarast. Jag har hört att KBT ska hjälpa mot social fobi - testa det!

Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • TjockKatt
    Anonym (sanna) skrev 2010-12-29 12:58:53 följande:
    Varför behöver det vara mer än social fobi? Ingen kritik utan bara nyfiken.
    Jag kommer komma med ett långt svar senare ikväll. Hinner inte nu, ska med tåget. Men det kommer!
  • Anonym (udda?)

Tack för era svar.
    Men hur ska man gå vidare med en sån här sak?
    Var vänder man sig?
    Jag känner mig inte "sjuk" eftersom jag hanterar det mesta i livet: familj, jobb, jag har nära vänner. Det är bara det där "lilla extra" jag inte fixar: det ytliga, det som märks i grannskapet, den sociala gemenskapen i storgrupp eller ytligt sällskap.
    Sen inser jag ju att min relation till EN DEL nära anhöriga inte är "som den ska". Men jag måste poängtera att jag inte saknar dessa relationer egentligen, att jag tycker att jag går miste om något. Jag bara inser att de inte är som de ska. Jag skulle vilja veta vad man kan göra för att te sig mer normal, för att hantera svåra situationer så att följderna inte också blir till problem för mig och min familj.
    När man har svårt bara i vissa situationer, hur ska man göra då? Väljer jag bort dessa situationer ur mitt liv, så mår jag bra för övrigt. Men så enkelt är det ju inte... undviker jag dem så blir det ett problem ATT JAG UNDVIKER.
    Visst, jag har provat att "spela med" och prata om ytliga  saker en stund. Men det går inte hur länge som helst. Och när man "talat klart om vädret", vad ska jag göra då? Jag har inte så mycket emot att stå ensam en stund. Men andra har problem med det, de tycker synd om mig, eller så kommer de fram och frågar varför jag har så tråkigt? Då får jag alltid lust att bara gå hem.

• Anonym (Samma förut)
    Anonym (udda?) skrev 2010-12-29 13:36:30 följande:
    Tack för era svar.
    Men hur ska man gå vidare med en sån här sak?
    Var vänder man sig?
    Jag känner mig inte "sjuk" eftersom jag hanterar det mesta i livet: familj, jobb, jag har nära vänner. Det är bara det där "lilla extra" jag inte fixar: det ytliga, det som märks i grannskapet, den sociala gemenskapen i storgrupp eller ytligt sällskap.
    Sen inser jag ju att min relation till EN DEL nära anhöriga inte är "som den ska". Men jag måste poängtera att jag inte saknar dessa relationer egentligen, att jag tycker att jag går miste om något. Jag bara inser att de inte är som de ska. Jag skulle vilja veta vad man kan göra för att te sig mer normal, för att hantera svåra situationer så att följderna inte också blir till problem för mig och min familj.
    När man har svårt bara i vissa situationer, hur ska man göra då? Väljer jag bort dessa situationer ur mitt liv, så mår jag bra för övrigt. Men så enkelt är det ju inte... undviker jag dem så blir det ett problem ATT JAG UNDVIKER.
    Visst, jag har provat att "spela med" och prata om ytliga  saker en stund. Men det går inte hur länge som helst. Och när man "talat klart om vädret", vad ska jag göra då? Jag har inte så mycket emot att stå ensam en stund. Men andra har problem med det, de tycker synd om mig, eller så kommer de fram och frågar varför jag har så tråkigt? Då får jag alltid lust att bara gå hem.
    Du kan ringa och få en tid hos en psykolog eller en terapeut eller.. så går du till en hypnosterapeut. Det har jag gjort. Det var det bästa jag gjort. Dyrare, javisst, men det löste mitt problem.

Finns det någon möjlighet att du kanske ska sluta försöka passa in och bara gilla dig själv som du är?
    Om du gillar dig själv precis som du är-så kanske andra gillar dig som du är med?

Du har en väldigt självkännedom och du är väldigt insiktsfull som inser att undvikandet i sig är mindre bra.
    Men du ville ha förslag på hur vara mer normal så jag kan ge dig några förslag.. du kanske redan provat men jag chansar..

Jag brukar efter att väder-pratat är avklarat prata om senaste nyheterna -eller om det finns ett samtal delge mina åsikter i det som diskuteras. Eller komma med kommentarer på det de säger.

Folk gillar bekräftelse-det kan du ta fasta på. Om någon ringer så kan jag ibland säga:
    Åh! Vad roligt att just du ringer. Eller vilken otroligt bra åsikt, den känns så genomtänkt eller åh! vad intressant vart har du hört/läst det? Jag tror man behöver intressera sig litet för andra ibland och fråga dom saker med.
    Typ, vad är det bästa som hänt dig idag? eller vad har du för typ av humor? Du verkar alltid så glad?

Man behöver inte ens intressera sig egentligen. Det bästa är att bara säga saker som du kanske tycker är positiva och sen se reaktionen litet. En annan sak, som kan fungera om det är nya människor är..jag kom hem till en kompis familj dagen efter jul för några år sen och hela släkten var där och jag skulle äta med dom. Då sa jag: Oj, vad många ni är! Nu blev jag alldeles nervös. Då blev alla jättetrevliga. Så om man bjuder lite på sig själv i vissa lägen så kan det också löna sig litet i längden.

Vill du läsa mer så rekommenderar jag: Älska dig själv av Dyer, Wayne. (Seg i början men ta dig förbi sidan 76 så ljusnar den.)
    Och böckerna av Henrik Fexeus. De är lättlästa och roliga och kanske kan de vara dig till hjälp i det sociala spelet en hel del. 
  • Anonym (fobisk)

Hej!
    Jag känner igen mig jättemycket också! Ska i väg och kan inte skriva så mycket nu...men ville säga det allafall!
    Känner speciellt igen mig i din beskrivning av din kontakt med din mamma....det är på pricken som min...fast har inga barn...så det är bara jätte-jobbigt att ha kontakt!
    Jag har en del andra problem också-depression, ångest, självdestruktivitet..
    Jag har kontakt med psykiatrin och fått diagnosen fobisk personlighetsstörning...
    Frågan är kanske hur mycket du lider av detta? Om du lider mycket tycker jag du ska söka hjälp! Dvs om du känner att det hindrar dig från att må bra och njuta av ditt liv och din familj.

• Nape

Jag känner delvis igen mig. Har alltid själv tyckt att jag står vid sidan av, att jag är "konstig" och inte smälter in. Dåligt självförtroende och det känns som det är något fel med mitt utseende. När jag var yngre trodde jag att jag var allvarligt missbildad, men har nu förstått att jag ser ut som en vanlig medelsvensson. Har familj, vänner (inte så många dock, mest för att jag "inte hinner" = inte släpper in folk in på livet) och det funkar väl.

Det konstiga är att andra inte alls ser mig så som jag gör. Jag blir ofta bjuden på fester och bekantas bekanta bjuder mig i sin tur då jag är sååååå trevlig och livar upp fester. Jag tycker inte jag är så trevlig, mest bortkommen och ful.

Jag känner mig sävlig och trist som Ior i Nalle Puh men när jag skriver nåt (i mina ögon) supertrist på tex Facebookstatusen får jag många svar i stil med "OMG! Jag äääälskar din humor!". Kanske folk inte förstår mig bara?

Jag mår inte dåligt eller så, det känns bara som jag inte riktigt "fattat grejen". Eller så ska det vara såhär, jag har bara inte fattat det? Oh well, jag har det ganska ok.

Svar på tråden En slags social fobi, personlighetsstörning, känner mig udda... någon mer?