• elisch

Hur många semesterdagar får du spara?

Jag har 25 semestedagar (22 från detta år och 3 från 2009), sparade. Efter årsskiftet får jag 25 nya, vilket betyder att jag kommer att ha 50. Jag frågade en kollega och hon sa att man får ha upp till 30 sparade dagar utöver sina ordinare från gällande år. Kan det stämma?

Hur många får du spara?

• Svar på tråden Hur många semesterdagar får du spara?
  • allie3

Vi får bara spara 5 st /år och i högst 5 år. nå sånt är det där jag jobbar iaf

2006*2009* Bf 4/3-11
  • uniMog

5/år och i 5 år.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • elisch

Då verkar det ju konstigt att jag skulle få spara 22 st från ett och samma år...

Eller är det någon som fåt/fått det?

• uniMog

Det beror kanske på vad du tillhör för kollektivavtal men spontant låter det otroligt ja.

• uniMog

Semesterlagen  säger:

Rätt att spara semesterledighet

18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).

• elisch
    Pejgan skrev 2010-12-29 12:14:26 följande:
    Semesterlagen  säger:

Rätt att spara semesterledighet

18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).

Vad menas med den sista meningen?
  • Carisma95
    elisch skrev 2010-12-29 12:19:05 följande:
    Vad menas med den sista meningen?
    Om du tar ut semester dras det på de nyaste semesterdagarna först (även om du har äldre semesterdagar sparade). De äldsta är alltid det sista som "försvinner/tas ut".

Som sagt ovan; vanligt är att man får spara max 5 dagar/år i 5 års tid. Det KAN ju dock vara så att din arb.givaren godkänner annat. Men kolla upp det med en gång. Det kan ju vara så att din arb.givare betalar ut 17 dagar i pengar annars. (22 - 5 dagar du får spara).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Gladskit

= årets dagar skall tas ut först.
    Rimligen ska du inte kunna spara dagar från ett år då du tagit från dina sparade. Var det bra förklarat?

Jag vill också tillägga att oavsett vad kollektivavtalet säger så kan man också ha en policy på företaget som säger att man vid f-ledighet har rätt att spara fler dagar. Så att man inte tvingas få dem i pengar bara för att man varit föräldraledig.
  • Gladskit

Jag får själv spara max 5 per år och totalt antal får inte överstiga 25 (5 per år x 5 år).
    Min sambo får spara hur många han vill så länge inte det totala antalet överstiger 40. Så det varierar mellan olika kollektivavtal!

Svar på tråden Hur många semesterdagar får du spara?