Burek recept
Är det någon som har ett lätt och gott recept på Burek?
Jag tro det är någon form av bosnisk mat. Det är iaf super gottt.
Gärna med köttfärs eller potatis som fyllning.
(Googlade men hittade inga recept som verkade bra)
Är det någon som har ett lätt och gott recept på Burek?
Jag tro det är någon form av bosnisk mat. Det är iaf super gottt.
Gärna med köttfärs eller potatis som fyllning.
(Googlade men hittade inga recept som verkade bra)
ouffffar
Degen gör du som bröd deg fast inte lika fast. Den ska ju gå att kavla och dra ut ganska tunt.
Jag har inga mått tyvärr. Degen låter du vila och jäsa en stund, en halvtimme kanske. Dela upp den i mindre delar och kavla ut en i taget. Degen ska kavlas ut väldigt tunt, du ska kunna se genom den så efter en stund blir det lättare att försiktigt dra i degen istället för att kavla. Om du oljar degen lite så går det lättare.
Fyllningen gör du på köttfärs, hackad gul lök, salt, peppar och vegeta ( finns att köpa i de flesta välsorterade mataffärer). Blanda ordentligt.
Lägg fyllning längs ena änden av den utkavlade degen och så rullar du bara in fyllningen 3-4 varv. Du behöver inte alltså använda hela degen på en gång.
Skär av så du får en "korv" som du sedan rullar så det typ ser ut som en ihoprullad orm. Varje sådan orm lägger du i en oljad ugnsform tills den är full.
In i ugnen på 200 grader i typ en timme. Håll koll, du ser när den börjar bli färdig.
Koka ett lag av vatten, olja och vegeta. När pajen nästan är färdig så tar du ut den, häller laget över hela och så in i ugnen en stund till. Då kan du oxå sänka temp.
Hoppas du fattar mitt svammel, har aldrig behövt förklara receptet i skrift. :)
Lycka till!
Och med bröd deg menar jag alltså vetemjöl, salt, jäst och vatten.
Burek http://www.tasteline.com/recept/Burek__Bosnisk_mat_ Recept för 4 portioner. Deg: 500 g mjöl 1 msk salt 1 msk olja 2 dl ljummet vatten Blanda ingredienserna och arbeta samma till en smidig deg. Låt stå medan fyllningen förbereds. Fyllning: 500 g köttfärs 2 gula lökar salt grovkornig svartpeppar. Hacka löken och blanda tillsamman med köttfärssåsen och kryddorna i en bunke. Vattenlag: 2 dl vatten 75 g margarin 1 tsk salt Skall kolkas i 5 minuter Dela degen i 3 delar och kavla varje del så den blir rund och tunn. Pensla med olja och skär degen
i fyra längder. Fördela köttfärsen längst kanterna på varje längd och vik över resterande de till långa rader. Ringla dem som bullar. Placera pajerna på djup plåt, grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 30 minuter.
Tag därefter ut plåten och häll på vattenlagen. Värm pajerna i ugn cirka 3 minuter. Servera med färsk grönsallad.
Går också hyfsat bra att göra med färdig fyllodeg som finns att köpa djupfryst i de flesta mataffärerna,
men då rullar jag inte utan gör som med lasagne.