• ELHU

Har min katt Diabetes eller cushing????

Fy vad detta är jobbigt...

Fick veta att våra 9-åriga hankatt fått diabetes.. vi tycker att han är värd en chans och vi valde att påbörja behandling. Livslång sådan...

Vi har nu behandlat med insulin... men det sjunker inte trots att dosen höjs... Händer NADA på värdet!

Nu tror Vet att katten är resistent mot insulinet.. dvs att det finns nån annan underliggande sjukdom som stör..
    Vet gissar på Cushing :( Oxå en livslång behandling, och mkt dyr sådan!

Nån som vet eller har erfarenhet av detta???

Jag vill sååå gärna ha kvar min älskade katt!!! Men nånting inom mig säger att han bör få somna in .... Få komma ifrån detta elände, stickande, sprutor, tvånget...

Han är sååå trött o törstig, men visar ändå livsgnista o matglad. Kelig.. Men man märker att han inte mår bra för när barnen härjar runt här hemma så o passerar katten så river han till dom..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 15:04
    Ett förtydligande:
    Tacksam för svar från DE som har denna erfarenhet o vill dela med sig.
    Har ju kontakt med Veterinär och har katten under behandling men vill höra hur just nu gjorde o tänkte inför detta.
    Hur såg framtiden ut? Lång väg till det bättre? Kostnader? Värdigt för katten?

• Svar på tråden Har min katt Diabetes eller cushing????
  • Jezamine

Varför frågar du inte din veterinär?

Jag är INTE avstängd
  • Habbi

Stackars dig, och missen! Jag fick lov att avliva min första katt som var SÅ underbar för 1 år sen snart. Det tar verkligen emot men man får inte vara självisk när det kommer till detta. Om katten mår dåligt och det knappt finns något att göra måste man göra vad som är bäst för missen.

Hoppas ni endå finner något sätt att få katten att må bra.

(Vi fick lov att avliva våran för han hade för stort hjärta, och et farligt blåsljud).

• Moderator
    OK då startar vi om den här diskussionen från början!
    Var inte otrevliga mot varandra utan diskutera sakfrågan!
    Tråden kommer att rensas ur.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • ELHU
    Moderator skrev 2010-12-29 14:27:34 följande:
    OK då startar vi om den här diskussionen från början!
    Var inte otrevliga mot varandra utan diskutera sakfrågan!
    Tråden kommer att rensas ur.
    /Moderator
    TACK!!! Tråden är till för de som kan ge mig råd o tips, som varit i liknande situation.
  • Jezamine
    Filemon Syklon skrev 2010-12-29 14:39:46 följande:
    Fråga veterinären om det är etiskt försvarbart att behålla katten.
    Jag föreslog detsamma redan i början.Gläder mig att fler är inne på samma tanke.
    Jag är INTE avstängd
  • Filemon Syklon
    Jezamine skrev 2010-12-29 14:40:43 följande:
    Jag föreslog detsamma redan i början.Gläder mig att fler är inne på samma tanke.
    Ooops, sorry...  såg inte att du redan hade föreslagit det.

Som djurägare anser jag att det är självklart att fråga vet. om det är etiskt försvarbart.
    God's away on business
  • Jezamine
    Filemon Syklon skrev 2010-12-29 14:45:27 följande:
    Ooops, sorry...  såg inte att du redan hade föreslagit det.

Som djurägare anser jag att det är självklart att fråga vet. om det är etiskt försvarbart.
    Ingen fara..det kan inte påpekas för mycket.Som sagt det är en självklarhet.Flört
    Jag är INTE avstängd
  • ELHU
    Filemon Syklon skrev 2010-12-29 14:39:46 följande:
    Fråga veterinären om det är etiskt försvarbart att behålla katten.
    Vi har redan diskuterat det med Vet... men tanken va ju lite att DE som har katter i livet med denna/dessa sjukdomar... hur det går för dom? Hur ser deras framtid ut? Hur har det gått? Lång väg till det bättre?

Står ju även i TS att jag har pratat med Vet.. dock inte gått in på detaljer då jag anser det är oväsentligt just nu eftersom jag vill höra andras erfarenheter.
  • Enensammamma

Har du testat att byta foder? Vad äter kisse nu?

Min kisse fick diagnosen diabetes för 2 månader sedan men blev "frisk" av endast nytt foder. Tog bort torrfodret helt, det är bara skitmat till katter och gick över på endast blötmat MJAU!

• lennartsdotter

Vad äter katten för mat? Om katten äter foder med kolhydrater finns risken att den aldrig kommer få "normalt" blodsocker oavsett om den svarar på insulinet eller ej. Dock kan många diabetes-katter leva friska liv utan insulintillförsel om de får kolhydratfri mat som tex. MJAU. Kolla in Dr. Hodgkins diabeteshemsida, visa den för veterinären och fråga om Hodgkins metod kan vara något (den är absolut värd att prova om alternativet är avllivning).

• ELHU
    Enensammamma skrev 2011-01-06 14:40:05 följande:
    Har du testat att byta foder? Vad äter kisse nu?

Min kisse fick diagnosen diabetes för 2 månader sedan men blev "frisk" av endast nytt foder. Tog bort torrfodret helt, det är bara skitmat till katter och gick över på endast blötmat MJAU!
    Våra katter är uppfödda på mjau. Får IAMS torrfoder ibland.

Nu är det den Hills m/d för diabeteskatter..
    lennartsdotter skrev 2011-01-06 14:52:20 följande:
    Vad äter katten för mat? Om katten äter foder med kolhydrater finns risken att den aldrig kommer få "normalt" blodsocker oavsett om den svarar på insulinet eller ej. Dock kan många diabetes-katter leva friska liv utan insulintillförsel om de får kolhydratfri mat som tex. MJAU. Kolla in Dr. Hodgkins diabeteshemsida, visa den för veterinären och fråga om Hodgkins metod kan vara något (den är absolut värd att prova om alternativet är avllivning).
    Ska kolla länken.. katten får 4 enheter nu (om det säger dig nåt?) Började på 1 enhet.. Han regarera inget alls.. har värde mellan 22-28 hela tiden..
  • ELHU
    Oj.. på engelska.. ¨sån där jobbig engelska ju :)
  • lennartsdotter
    ELHU skrev 2011-01-06 15:19:50 följande:
    Våra katter är uppfödda på mjau. Får IAMS torrfoder ibland.

Nu är det den Hills m/d för diabeteskatter..
    Ska kolla länken.. katten får 4 enheter nu (om det säger dig nåt?) Började på 1 enhet.. Han regarera inget alls.. har värde mellan 22-28 hela tiden..

Det är mycket möjligt att katten är helt insulinresistent och då kan man ju pumpa i hur mycket som helst (4 enheter är ju väldigt mycket). Om du provar Hodgkins metod kommer katten aldrig mer kunna äta torrfoder, ingen mat alls med spannmål i så Hill's burkmat är bara att glömma också. Eftersom din katt inte svarar på insulin alls kan övergången bli jobbig för katten eftersom kroppen kommer reagera illa på att gå från ett blodsocker på 28 till under 10.

Om du inte orkar med engelskan kan du be din veterinär läsa igenom informationen och förklara för dig efteråt samt såklart ge sina reflektioner på det. Det finns som sagt många katter som blir kliniskt friska med Hodgkins metod (dvs. friska så länge de inte får kolhydrat-käk).

• Enensammamma

Vad skönt att du ger bra mat till katten iaf Hoppas allt löser sig för er

• ELHU
    Enensammamma skrev 2011-01-07 10:11:12 följande:
    Vad skönt att du ger bra mat till katten iaf Hoppas allt löser sig för er
    Pratade med Vet imorse.. ska göra sista höjningen av insulinet.. ge 5 enheter..
    Enl Vet ser framtiden väldigt dyster ut... Började ju på en enhet.. ska nu ge 5 enheter o katten reagerar inte.

Verkar handla om att ta bort katten... o det tar mig mkt hårt! Vi har levt ihop i 9 år..

Katten har antagligen Cushing... för att få veta kostar det oss 3500kr... o det finns ingen bra behandling..
  • Enensammamma
    ELHU skrev 2011-01-07 10:53:06 följande:
    Pratade med Vet imorse.. ska göra sista höjningen av insulinet.. ge 5 enheter..
    Enl Vet ser framtiden väldigt dyster ut... Började ju på en enhet.. ska nu ge 5 enheter o katten reagerar inte.

Verkar handla om att ta bort katten... o det tar mig mkt hårt! Vi har levt ihop i 9 år..

Katten har antagligen Cushing... för att få veta kostar det oss 3500kr... o det finns ingen bra behandling..
    Jag lider verkligen med dig En katt är ju inte bara en katt utan en familjemedlem.

Kramar från oss
  • leolina1980

Vad hade katten för symptom som fick dig att söka vet? Jag har själv idag bokat tid till min älskade 13-åriga katt för undersökning. Han har börjat dricka mera än vanligt,1-2 skålar per dygn. Vet ej om det är mkt el. lite men hos oss brukar det inte gå åt så mkt vatten. Han äter både våt och torrfoder. Förutom drickandet mår han som vanligt förutom att han blivit lite lugnare, har inte så mycket andra intressen än att gosa med mig. Han är utekatt och har kattlucka och går ut flera ggr per dag men mest för att kissa(kanske för att det är vinter ) och om det är vackert väder kan han sitta i solen och njuta en stund. Men mest vill han bara gosa med mig och om jag gör nåt annat sitter han och tittar på med kisande ögon och spinner :) Fin, glansig päls, samma vikt som alltid och normal aptit.
    Fick tid till vet först om en vecka och är så orolig.

Svar på tråden Har min katt Diabetes eller cushing????