• Anonym

Köldurtikaria?

Hej

Min dotter på snart 6 år, drappades för nån vecka sedan av nässelutslag i ansiktet vid kyla och jag var till läkaren med henne och han sa att hon har fysikaliska nässelutslag... hur stor risk är det att det är köldurtikaria hon har och kommer det att gå över eller bli värre med tiden? vi fick Cetirizin Hexal som vi skulle ge henne i några dagar när problemet uppstår.. och de verkar hjälpa.. men det gick några dagar då vi inte gav och då fick hon utslagen igen.. finns det några risker om vi måste ge henne detta alltid?
    Hon har alltid haft lätt till utslag på kroppen, hon reagerar väldigt kraftigt på knott och myggbett oxå. Är allting nässelutslag?

Hur vet man om det är just köldurtikaria hon har och kan hon ha flera olika "allergier"... Vad bör man tänka på om det är köldurtikaria.. ska man hålla henne inomhus..

• Svar på tråden Köldurtikaria?
  • Allergiexperten

Hej! Oftast vet man inte vad som gör att man får urtikaria. Kyla, infektioner, allergi, vissa läkemedel och insektsstick kan vara utlösande orsak.  För att dämpa utslagen kan man medicinera med någon form av antihistamin, till exempel Cetirizin. Den medicinen hjälper kroppen att dämpa svullnaden och tar bort en del av klådan som kan förekomma. Ofta ges antihistamin under en begränsad period eftersom nässelutslag brukar försvinna inom någon eller några dagar.
    Har man köldurtikaria ska man inte bada utan uppsikt då bad kan utlösa blodtrycksfall.
     Eftersom utslagen kommit tillbaka tycker jag din dotter ska bedömas av läkare igen, fråga då om man tror att det kan vara köldurtikaria. Misstänker man det bör utredning göras.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Köldurtikaria?