• Bubbibalubbi

Hur ställer man sig i kö för adoption

Jag är tokförvirrad. Jag fattar inte alls hur man tar det första steget, och ställer sig i kö.
    Hjälp mig, snälla! 

• Svar på tråden Hur ställer man sig i kö för adoption
  • villsågärna38

Ta kontakt med adoptionsbyråerna och anmäl dig genom att betala in årsavgiften i den/de föreningar du vill stå med i. Du kan läsa mer på deras hemsidor nedan:

www.adoptionscentrum.se
    www.bfa.se
    ww.bvadopt.se
    www.ffia.se

För att få ett adoptionsmedgivande måste du sedan ta kontakt med din kommun, gå föräldrautbildning och sedan genomgå en hemutredning. Ring socialtjänsten/familjerätten i din kommun så berättar de om hur det går till just där du bor. Här ser det lite olika ut från kommun till kommun har jag förstått.

• Bubbibalubbi

För att få en köplats, räcker det då att man anmäler sig, och betalar årsavgift? Till att börja med?

• villsågärna38
    Bubbibalubbi skrev 2010-12-29 17:24:20 följande:
    För att få en köplats, räcker det då att man anmäler sig, och betalar årsavgift? Till att börja med?
    Jepp Det brukar var betaldatum som räknas som köplatsdatum. Ett pra tips är att ställa sig i kö i två föreingar om ni har råd. Kolla på vilka länder ni är intresserade av och vilka länder ni stämmer in på när det gäller krav också. Testa att ringa och prata med föreningarna, de är jättetrevliga och svara frågor.
  • Bubbibalubbi
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 17:32:11 följande:
    Jepp Det brukar var betaldatum som räknas som köplatsdatum. Ett pra tips är att ställa sig i kö i två föreingar om ni har råd. Kolla på vilka länder ni är intresserade av och vilka länder ni stämmer in på när det gäller krav också. Testa att ringa och prata med föreningarna, de är jättetrevliga och svara frågor.
    Tack för all hjälp! Glad
  • villsågärna38
    Bubbibalubbi skrev 2010-12-29 17:36:28 följande:
    Tack för all hjälp! Glad
    Det var så lite så! Är värt att gifta sig också om ni inte är gifta redan Det är ett måste för att kunna adoptera som par i Sverige och vissa länder har även flera års giftermål som krav.
  • fabbemam

OBS!!! Ni måste vara noga så ni inte bara betalar årsavgiften för medlemsskap utan hela den DYRA avgiften som heter lite olika i olika organisationer tex. sökandeavgift! Om jag inte minns fel brukar det totalt handla om
     ca 2000 kr / organisation. En viktig sak som också är olika i de olika organisationerna är om du betalar nu vill endel ha betalt igen på måndag när det är nytt år andra räknar din kö plats från idag och någon tror jag räknar på måndag men i turordningen man betalar redan nu.

Om pengarna kommer in på tisdag istället för på måndag kan du hamna mycket längre bak i kön efter som många väntar med att betala tills det blir ett nytt år!

Glöm inte heller att fylla i medlemsuppgifterna, formuläret beställer du genom organisationerna.

Lycka till
    Fabbemam

Svar på tråden Hur ställer man sig i kö för adoption