• quilla

tips på (helt) vegetarisk nyårsmeny mottages tacksamt

Sitter och fnular på vad vi ska bjuda på för meny på nyår och känner att jag kör fast. Vi kommer vara två som är gravida, så det ska vara gravidvänligt också. Framförallt är det svårt att komma bort från quorn och halvfabrikatgrejen till huvudrätt...suck

Har lite tankar som jag kan tänka mig att slakta om ni har bättre förslag.
    Min nuvarande tanke är:
    Friterade v-botten snittar (filodeg) med gräddfil, rödlök och tångcaviar som ett tilltugg inledningsvis.

Förätt: någon krämig soppa?

Huvudrätt: ungsbakade jordärtskockor, ungsbakade rödbetor med gravidvänlig ost och något som passar till...

Efterrätt... ngt chockladmoussigt med frukt

Hilfe hilfe! (och gott nytt år)

• Svar på tråden tips på (helt) vegetarisk nyårsmeny mottages tacksamt
  • Pia och Elna

Soppa låter toppen jag ska själv ha en jordärtsskockssoppa till förrätt men det ska ni ju ha till varmrätt så det blir nog lite mycket jordärsskockor. Fler förslag på soppor
    Sparris
    Svampsoppa
    Gratinerad fransk löksoppa
    Denna lät också god: http://www.alltommat.se/recept/ädelostsoppa-med-palsternacka-3375 Kokar man osten är den ju ok för gravida.

Själv älskar jag svamprisotto och tycker det är en festlig huvudrätt som man kan ha massa goda rostade och marinerade grönsaker till.

• Jennywise

Vi ska ha falsk hummersoppa till föris, det är en slags morotssoppa som är supergod! Ugnsrostade grönsaker med vegogrillspett och tsatziki blir det till huvudrätt.

• Jennywise

Kan ju tillägga att till efterrätt blir det Saffranscheesecake med varma hjortron. Godaste desserten som finns!

• quilla

Vad mycket bra tips!
    Jordärtskocksoppa är en favvo hos mig, men det är också så sjukt gott att bara köra de små i ugnen ett tag... Hm, är i valet och kvalet angående kockorna. Fransk gratinerad löksoppa är kul. Har själv aldrig ätit det, men sambon gillar det.

Såg på halv åtta hos mig då någon gjorde falsk hummersoppa. Gordnid, har du recept på det? Och så blir jag ju nyfiken på vad du har på grillspetten?  Saffranscheesecake med varma hjortron låter också fantastiskt gott.

Jag tycker att det svåraste är vad man kan äta till huvudrätten om jag nu väljer rotfrukter.

• Jennywise

Surfar i mobilen och kan inte länka, men gå in på Tasteline.com och sök på falsk hummersoppa så kommer det upp flera olika varianter, bara att välja den som verkar godast.:) Den som var med i halvåtta hos mig finns om man söker på recept.nu. Hönsbuljongen kan man ju byta mot grönsaksbuljong.

På grillspetten blir det marinerade quornbitar, halloumi, marinerade champinjoner och nu blev jag så sugen på jordärtskocka att det får nog bli marinerade sådana på också.:)

Det blir ju lätt mycket grönsaker och jag håller med om att det är svårt med tillbehör då. Vi kör potatisklyftor, morötter, palsternacka, paprika, zucchini och rödlök i ugnen. Massor med grönt som sagt, men det är ju så gott! Känns ändå som en ganska bra och sammanhängande meny på det hela taget. Hur gör du jordärtskockor i ugnen? Bara naturella eller med något på? Har aldrig provat men blev tonsuren på att testa!

• quilla

Tack! Jag googlade och hittade recept på soppan. Nu blev jag sugen på spetten också...hehe.Jag kanske går helt på din linje, alternativt sparar det till en annan gång.
    Jag har bara ugnsbakat jordärtskockor en gång tidigare och då gjorde vi som små små mini hasselbackspotatisar av dem på låg värme i ugnen. De blir lite sötare precis som andra rotfrukter man kör i ugn.

• Jennywise

Det tycker jag du gör rätt i! Det är en bra linje.:) Säg till om du vill ha recept på cheesecaken också. Vi ska grilla grillspetten utomhus i vår kolgrill, tänkte det kunde vara en kul grej. Ska servera varm glögg medans vi grillar så får vi se hur länge vi står ut i kylan. Jordärtskockor i ugn ska vi definitivt prova! Låter ordentligt gott.

• Jennywise

Vi ska även ha hemmagjorda brödkrutonger med ost i soppan. Åh vad hungrig jag blev nu!

Svar på tråden tips på (helt) vegetarisk nyårsmeny mottages tacksamt