• Jalica

Pannacotta, mjölkfri - funkar det likabra?

Tänkte göra pannacotta med vit choklad till nyår MEN det kommer två som inte tål mjölk.
    Tänkte göra det på mjölkfria produkter men blir det bra då?
    Och finns det vit choklad utan gluten?

Någon som vet som provat?

• Svar på tråden Pannacotta, mjölkfri - funkar det likabra?
  • Skruttunge

Valios laktosfria vispgrädde funkar utmärkt. Den vita chokladen jag köpt för samma ändamål som du verkar inte innehålla någon gluten (socker, kakaosmör, helmjölkspulver, emulgeringsmedel (sojalecitin) och arom. Dock är den ju inte mjölkfri.
    Är de väldigt laktoskänsliga?

~ Beräknad födelse 5 januari 2011 ~
  • OnlyOne

Är de både gluten och laktosintolleranta?

Annars tror jag det blir hur bra som helst att köra utan mjölk. Sojagrädde eller havegrynsgrädde är ju gott som det är nästan.

• Skruttunge

Och förlåt, jag har köpt Fazers vita Bak-& Dessertchoklad

~ Beräknad födelse 5 januari 2011 ~
  • Linda1976
    Skruttunge skrev 2010-12-29 20:41:39 följande:
    Valios laktosfria vispgrädde funkar utmärkt. Den vita chokladen jag köpt för samma ändamål som du verkar inte innehålla någon gluten (socker, kakaosmör, helmjölkspulver, emulgeringsmedel (sojalecitin) och arom. Dock är den ju inte mjölkfri.
    Är de väldigt laktoskänsliga?
    Men om de är mjölkallergiska funkar det inte! Bara om de är laktosintoleranta och det är ju en helt annan sak än mjölkallergisk, som ts skriver...
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Fru H

En gång när jag åt mjölkfritt blev jag serverad en pannacotta gjord på kokosmjölk. Det var faktiskt jättegott! Något recept kan jag tyvärr inte erbjuda, och det går gissningsvis inte att bara ersätta grädde med kokosmjölk (och gelatin) rakt av.

Ett tips, om än kanske inte så användbart 

Det är roligare att skratta
  • Anova

Pannacotta på helt mjölkfria produkter blir inte gott. Jag har testat både soja- och havreersättning.
    Vit choklad är inte heller mjölkfritt.

• OnlyOne
    Fru H skrev 2010-12-29 21:09:37 följande:

En gång när jag åt mjölkfritt blev jag serverad en pannacotta gjord på kokosmjölk. Det var faktiskt jättegott! Något recept kan jag tyvärr inte erbjuda, och det går gissningsvis inte att bara ersätta grädde med kokosmjölk (och gelatin) rakt av.

Vad gott det lät! Det måste jag prova. Och så kan man ha passionsfrukt som topping. Mmm...
  • Anova
    Fru H skrev 2010-12-29 21:09:37 följande:

Det finns ju en kokosgrädde som går att använda som är helt mjölkfri... (heter Kara eller likande)..
    Vad jag vet så innehåller denna ganska mycket stabiliseringsmedel, hade den en gång i varm choklad och "glömde bort" chokladen så att den blev kall, och då var hela koppen som chokladpudding.
  • Fru H
    Hmm, nu blev jag ju tvungen att leta rätt på ett recept Här är en vegansk panna cotta:

Recept: Pannacotta med kokosmjölk
    1 dl gelésocker
    4-5 dl kokosmjölk
    rivet limeskal

Blanda socker och koksmjölk, koka upp och koka ½ minut. Häll upp i portionsglas.

(Hittat här: http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?p=8676669 )
    Det är roligare att skratta
Svar på tråden Pannacotta, mjölkfri - funkar det likabra?