• smulan1981

väcka vid matdags?

Hej!

Efter att till sist tappat tålamodet med amningen så har vi börjat mata med flaska. Jag pumpar och om det inte räcker till eller nåt så blir det ersättning. Han är 2 veckor gammal nu och har haft sond tills för några dagar sedan pga att han var lite slö och sliten efter förlossning bla.

MEN, nu till min undran...
    Som det är nu så väcker vi honom efter 4 timmar för att ge mat, även på¨natten.
    Nu läser jag att många låter sina bebisar sova tills de själva vaknar och är hungriga. 
    Men om han är en liten sjusovare då? hur gör man då? vågar man vänta 6 timmar utan mat liksom?

Hur länga låter ni det gå mellan måltiderna med era nyfödda? 

Mvh. 

• Svar på tråden väcka vid matdags?
  • pigglet

Eftersom han haft en tuff start, och just börjat äta själv, så skulle jag nog väcka honom var 3:e timme någon vecka till. Men fråga er bvc, de har ju koll på hur han ligger till viktmässigt osv.

• PruttPottan

Vi gav var tredje timme i ett par månader efter rekomendationer från neo.

• Mother of 5

Som "älsklingsbarn" sa, så har ju din lille haft en lite tuff start och då gäller ju inte riktigt samma normer för honom som för barn som inte haft en jobbig start.

Jag lät mina sova (utom äldsta, pga att hon inte gick upp tillr i vikt) tills de vakn själva.

Så om jag var dig, så skulle jag nog väcka ett tag till.

• sommartjejen1

han vaknar när han är hungrig och vill ha mat!.Jag väckte min pojke i början men sen sa dom på bvc att man inte behöver väcka utan barnen vaknar när dom är hungriga

• Maria K

Vi gav var 4:e timma dygnet runt i början men ändrade sedan långsamt nattetid till 22 och 04 för att jag skulle få sova, flyttade tiden 30min i taget (2 nätter samma tid) och OM hon var hungrig tidigare så väckte hon oss.

• JenJa

Min Anton kom i v 36+4. Vi gjorde så att han fick var 3 e timme och då fick att först bröstet sen ersättning. Jag har inte fått igång amningen så sen 3 dagar tillbaka så får han bara ersättning, jag orkar inte bråka och greja med amningen, men han har i alla fall fått det viktigaste. Och alla säger att låt honom suga så mycket som möjligt så ska du se att det blir med mjölk, men jag lyckas inte öka mjölkproduktionen.

Han har gått upp bra i vikt så sen 1 v tillbaka så får han vakna och själv säga till om han är hungrig.Han föddes 25 dec så ca 3 v har vi fått väcka. Men jag tycker att du ska prata med bvc, hur går han upp i vikt? Jag skulle ha fortsatt ett tag till så att han får växa på sig om det är så att han är "liten".

Lycka till!

• yes79

Vi väckte och matade var 3:e timme rätt länge, dottern sondmatades också i början, vi slutade innan hon vägde 3 kg, men när hon börjat gå upp bra och hon var nog minst 1,5 månader då och vi var säkra på att hon skulle vakna själv när hon var hungrig då hon alltid gjorde det dagtid!

När vi låg på neo och hon sondmatades så vaknade hon ju faktiskt inte alltid för att äta, då hon var för trött. Det är ju inte riktigt samma sak om man har ett barn som inte behövt hjälp med maten i början. Jag skulle inte väcka bebisen om jag fick ett normalviktigt barn som kunde amma själv redan från start, men det var ju inte så det blev för oss.

Dock blev det ju inte mer än typ 4 timmar ändå på natten när vi slutade väcka för hon vaknade ju själv och ville äta, på dagen ville hon äta efter 2-3 timmar alltid.

• Gunnell

Vi väckte var tredje timma i 6 veckor (tror jag). Min son föddes i rätt tid men vägde bara 2,4 kilo (var något fel på moderkakan). Efter 6 veckor hade han vuxit till sig såpass mycket att vi i samrådan med bvc lät honom sova längre, men han äter fortfarande var 3:e - var 5:e timme för att han vill (han är 3 mån). 

• dripdrop

Tycker du kan sluta väcka honom när du ser att hans vikt går stadigt uppåt. Jag tyckte man insåg rätt väl när man inte behövde väcka mer, bebisen blev mkt glupskare även dagtid o vaknade o ville äta oftare.

Svar på tråden väcka vid matdags?