• Anonym (?)

Tips för eksem i hårbotten?

Har de senaste veckorna haft jobbiga problem med klåda i hela hårbotten. Har även börjat mjälla när jag borstar det, men det kom inte förräns ett tag senare. Någon som har tips för eksem i hårbotten? Prövat något medel som funkar väldigt bra?

(Nej det är inte löss, har redan kört två kurer för säkerhets skull och hittade inget)

• Svar på tråden Tips för eksem i hårbotten?
  • En Åsa

Jag hade det exakt så, gick så långt att jag fick vätskande sår i hela hårbotten. Lösningen var att gå till huläkaren och få den starkaste kortisonlösningen utskriven. Fungerade så bra (men sved satan de första gångerna jag använde den!)!

• Frontline

Testa head and shoulders vårdande för torr hårbotten, jag har med besvär med klåda i hårbotten och detta är det enda som funkar för mig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lia85

Min son hade så för några veckor sen. Skolsköterskan rekomenderade att ha matolja i hårbotten. Vi testade med rapsolja, och det krävde visserligen 2 hårtvättar den kvällen + 1 påföljande morgon, men problemen försvann på en gång.

• Lyndi

Jag har något som kallas Seborré (även mjälleksem i folkmun). Det är eksem som kommer och går i hårbottnen som visar sig som röda partier som blir mjälliga. Jag har ett schampo som heter Selsun som jag köpt på apoteket som jag tar när eksemen "blommar upp". Hade kortison för ca 10 år sen när eksemen uppkom, men det var ingen långsiktlig lösning för mig.

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • Anonym (?)

Tack för tipsen allihopa!

Jag tar gärna emot fler!

• wonderinggirl2

du ska be om betnovat kutan lösning eller diprosalic lösning 

• AMC80

Jag har dexem head, finns receptfritt på apoteket. Funkar bra för mig så fort det börjar klia.

Svar på tråden Tips för eksem i hårbotten?