• Miss Obsessive

VW golf som familjebil

Pojkvännen och jag är på väg att byta bil och med sex veckor kvar till BF så börjar det bli lite tajt med tid.. I dag så var vi i väg och skulle titta på begagnade Skôda octavior, som fanns till rimligt pris (modell -08) och som inte rullat så långt, hos en av bilfirmorna i stan, när min pojkvän plötsligt fick se en VW golf (-10) som bara rullat ca 1000 mil och dessutom hade någon tjosan-utrustning i som han blev helt salig över. Han har under hela tiden vi pratat om att byta bil tagit upp att golf vore ett vettigt köp. Jag gillade också bilen, men min största invändning var att den känns lite för opraktisk att ha som familjebil.. Det får ju visserligen plats en barnvagn, men får det plats så mycket mer? Octavian vi kikade på bleknade bredvid golfen vad gäller utseende, men för mig är det viktigt att bilen inte enbart är snygg utan att den faktiskt är funktionell också! 

Någon som har en golf som familjebil som kan berätta om det funkar bra?  

• Svar på tråden VW golf som familjebil
  • Mila11

Hej!
    Vi hade en golf som vi sålde just för att vi ska få barn, vi skulle ha fått plats med en barnvagn men inte mycket mer, så därför sålde vi den och bestämde oss för att köpa en större bil. Eftersom vi var grymt nöjda med vw golf så ville vi hålla oss till just vw, så då köpte vi en vw golf kombi -09 :) Vi är så nöjda med den, det är att fekomendera, den är som den vanliga golfen men bättre, det är en familjebil så man kan få plats med mer grejer en själva barnvagnen. Rekomenderar starkt vw golf kombi.

Lycka till!!

• Miss Obsessive

När vi pratade med försäljaren i dag, så sa han att det var okej att vi provkörde bilen till babyproffsen och försökte "provpacka" en barnvagn av den modell vi ska ha för att se hur mycket plats som blir över. Bilen var jättefin och egentligen så anser jag inte att en liten bil behöver vara ett sämre köp än en sedan eller kombi, men det är ju som sagt det här med utrymmet.. Golfen vi kollade på kostade ca 160000 och med tanke på ålder, utrustning, det låga miltalet och andrahandsvärdet så var det tydligen en ganska bra deal. Och mycket mer än det har vi inte råd med just nu. Med inbyte och sparat kapital så kommer vi kunna lägga ungefär hälften i handpenning och resten får vi låna. Vet inte vad en kombi ligger på i pris, men då hamnar vi på en helt annan prisklass.

Kul att ni varit så nöjda med VW Glad Får se vad mitt omdöme blir efter vi varit ut till barnvagnsförsäljaren!

• Mila11

Vi köpte våran vw golf kombi -09 för 157 000kr med vinterdäck :) den har den all utrustning man kan tänka sig och även tonade rutor :) vi köpte den hos Din bil. Egentligen var vi ute efter en vw pasat kombi men när vi väl var där så visade säljaren golfen, det var ingen större skillnad på bilarna men på priset så var pasaten bra mycket dyrare golfen har mindre motor än pasaten 1,6 iställlet för 2,0. Med tanke på att vi oxå hade en max gräns på 160 000 så var det att välja mellan en pasat -06 med inte så bra utrustning eller en golf -09 med bästa utrustningen, det blev inget svårt val för oss  Glad

• Miss Obsessive

Nu har vi varit och provpackat barnvagnen i bilen och det kan jag ju säga att min magkänsla stämde, det var knappt så att barnvagnen fick plats i bilen! Men vi fann faktiskt en VW variant för samma pris som vi ska provköra på måndag (hade ej vinterdäck på) Glad

• Filemon Syklon

Om du med VW Variant menar Passat Variant så är det bra och trevliga bilar.
    Vilken årsmodell är det på den ni ska provköra?

Jag och mitt ex hade en -08 4M som vi var väldigt nöjda med och jag kan mycket väl tänka mig att skaffa en sån igen.
    Faktum är att jag går i bilbytartankar just nu och valet står mellan VW Passat Variant 4M och Volvo V70 AWD/XC70.

God's away on business
  • Rabarbapuppa

Jag kör 07' Passat Variant V6 4Motion. Vi har två barn. Vi har lite olika vagnar men viktigast är att Urban Jungle Duo'n får plats, och det gör den. Samt packning. Är så sjukt glad för den bilen.

Har även 02'a Golf Variant, det funkar nästan lika bra att packa men då har jag för mig att just Duon inte får plats.

/Puppa

• puss

men är den inte skitliten?
    om ni krockar med den är det ju kört. man måste ha en stor tung bil när man har barn.

up yours
  • Rabarbapuppa
    puss skrev 2011-01-03 09:21:35 följande:
    om ni krockar med den är det ju kört. man måste ha en stor tung bil när man har barn.
    Ja, så man ser till att fullständigt krossa en annan barnfamilj som har en mindre lättare bil.
  • puss
    Rabarbapuppa skrev 2011-01-03 09:23:37 följande:
    Ja, så man ser till att fullständigt krossa en annan barnfamilj som har en mindre lättare bil.
    ja, och det är ju fel
    man ska köra runt i golf och krossa sina egna barn i stället.
    up yours
  • puss
    Rabarbapuppa skrev 2011-01-03 09:23:37 följande:
    tror du folk tänkler så när de köper bil? att man ska köpa en bil som gör att de andra klarar sig bättre? jag kan bara tacka för det, i såna fall. bättre för mig.
    *vrom*
    up yours
  • minimera

Nu kanske ni redan bestämt er för hur ni ska göra, men vi har en Golf -00 och den funkar superbra. Vagnen (just nu en teutonia Timmy men har haft en Mistral) får plats utan problem där bak och när vi åkt till sambons föräldrar 20 mil bort har även resesäng+madrass+gigantisk resväska+en massa påsar+sambon fått plats i baksätet. Det har varit trångt men det funkar och den som kör ser bakåt. Vi ska ha golfen tills vi får ett barn till för då blir den för liten, men fram tills dess kommer vi köra runt i våran lilla stora golf

• sahara sahara

Jag älskar min Golf Variant. Visst, med en stor Emmaljunga i bagaget finns det inte så mycket plats kvar till matkassar eller hund, men packar man bra går det in en matstol och två rejäla bagar med kläder.

Octavian vi hade innan var lite större i bagaget (vagnen gick in på längden, så halva bagaget blev ledigt till annat), men mindre i baksätet. Vi hade babyskyddet i baksätet, och då gick det inte att sitta i passagerarsätet fram. I golfen har vi bilstolen fram och har gott om plats att sitta en normalstor vuxen bakom.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Rabarbapuppa
    puss skrev 2011-01-03 09:31:46 följande:
    tror du folk tänkler så när de köper bil? att man ska köpa en bil som gör att de andra klarar sig bättre? jag kan bara tacka för det, i såna fall. bättre för mig.
    *vrom*

Nej, det är klart att de inte gör.
    Folk tänker på massor med saker vid bilköp. Valet av märke, modell, storlek och egenskaper sätts ju av många faktorer såsom kostnader, storlek, egenskaper, utseende etc. Om faster Agda vill ha en Nissan Micra så får hon väl köpa det, om nån familj vill ha en Hummer så får de väl köpa det, det lägger jag mig inte i, men jag tyckte bara ditt påstående var så urbota korkat, att man "måste" ha en stor tung bil om man har barn. Jaha? Så alla som har barn (typ _ganska_ många människor) måste köpa stora tunga bilar (så att det kan skydda sig mot varandra). Även om man som sagt inte tänker på "att andra ska klara sig bättre" så är ju hela resonemanget du för väldigt cyniskt. 

För övrigt är inte en modern Golf "skitliten". Var ett tag sen jag kollade i instruktionsboken men jag har för mig att Golf av den version vi pratar om nu väger in på ca 1400 kilo. Som en normal bil. Vet att min Passat väger ca 1800. Min förra Audi var nåt liknande - 1840 kilo tjänstevikt. "Normala" personbilar brukar ligga nånstans därikring i vikt nuförtiden. Men visst, när vi frontar med dig i din 2 tons-SUV så blir det ett antal hundra kilos skillnad, det säger den rena skära fysiken.

/Puppa

• puss

tack tack för din redogörelse. nu vet jag att en modern golf inte är skitliten.

up yours
  • Rabarbapuppa
    puss skrev 2011-01-03 10:08:03 följande:
    tack tack för din redogörelse. nu vet jag att en modern golf inte är skitliten.
    Ingen orsak. Däremot har du rätt i att Golfar VAR skitsmå.

Har haft en Golf 1'a (1977 årsm) och jag tror den vägde knappt 1000 kilo.
    Nu äger jag en Golf 2'a (en GTI, 1987 årsm) och den väger in på drygt 1100 kilo)
    Så var det förr, de vägde mindre. Kompaktare design, inte lika kraftiga och andra krav på krockzoner etc etc.
    Men det gällde ju genrellt alla bilar från förr.

/P
  • Frontline

Ska du ha en bra säker bil som du får plats med barnvagn och diverse andra saker så är det en V70 som gäller..
    Hade en peugeot 306 kombi innan vi fick barn men den byttes innan barnet föddes, och nån mer säker och bra bil har jag aldrig kört...

Får in 2 barnvagnar och en hel del annat i den utan bekymmer...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden VW golf som familjebil