• TheOneAndOnlyForMe

polis-hundförare-polisryttare ?

Japp nu är det snart dags att börja på gymnasiet ! Har tänkt på många yrken men har alltid kommit tillbaka till Polis men jag vill inte stanna där! Jag skulle vilja vidareutbilda mig till hundförare ! Eller polisryttare vilket jag upplever verkar vara ganska svårt!

Om det finns någon polis här ute på FL så skulle jag vara glad om du skulle vilja berätta vilken linje du valde och skola och hur det var att gå på den skolan samt vad ni fick göra och vad ni lär er !
    Kanske du bara har några allmänna tips inför val, plugg eller prov !
    Och hur var det sedan att verkligen komma ut till det verkliga livet och just jobba som polis det första 1-2 åren?

Undrar även om det är svårt att få jobb som hundförare ? Något man ska tänka på ? har hört att man måste jobba som "vanlig" polis i några år innan man får bli hundförare , någon som vet hur många år ? och hur själva utbildningen går till ? Får man en hund eller måste man köpa den själv? om man har egen hund kan man få jobba med den om den blir godkänd? accepterar de en Boxer om den blir godkänd? Eller är det mest Schäfrar som gäller ?

Och så tillsist det som jag har minst kunskap om: polisryttare ! Jag undrar hur många år som "vanlig" polis man måste jobba som innan man får utbilda sig till polisryttare ? Och hur stor ridkunskap måste man ha i förväg? Jag har gått på ridskola ca 2 år och kan de 3 gångarterna : skritt, trav och galopp. Vill inte påstå att jag kan mer avacerade grejer inom ridning mer de flesta "basics" kan jag så att säga !

Ja bara skriv så det glöder ! är info slukare :P
    Skulle vara jätte tacksam! // Mvh Laura

• Svar på tråden polis-hundförare-polisryttare ?
  • jaghetersophia

Det finns runt 400 hundförareinom polisen. De flesta finns i Västra Götaland och minst antal på Gotland så om det är svårt att få jobb som det eller inte beror väl kanske lite på var man kan tänka sig att jobba/bo. Oftast är ju hundarna schäfer eller malinois, men jag vet att en person även fått en kungspudel godkänd och även några som har Boxer som tjänstehund. Att hitta en hund som håller måttat av en annorlunda ras är dock inte det lättaste. Vi har själva försökt byta från schäfer till Rottweiler, men trots bra uppfödare och mentaltester och så hos föräldrarna så höll hon inte måttet så det blir lite av en chansning. Vi fick allt behålla schäfern. Hundförarna inom polisen ska ha arbetat några år som poliser och sedan gått en utbildning till polishundförare hos polishundtjänsten i Karlsborg.

av polisens hemsida framgår följande:

aser

Majoriteten av de drygt 400 polishundar som finns i Sverige är schäfrar, cirka 70 %, Cirka 20 procent är av rasen malinois. Det finns inget krav på att hundarna ska vara renrasiga men de ska vara mentalt och fysiskt starka.
    Andra hundraser som används eller har använts som polishundar:

Border terrier Boxer Cocker spaniel Doberman Flatcoated retriever Holländsk herdehund Kelpie Labrador retriever Rottweiler Springer spaniel Blandras
Svar på tråden polis-hundförare-polisryttare ?