Hur ofta äter era 4 månaders på natten?
Min tjej äter 2 och ibland 3 ggr. Vissa påstår ju att de ska kunna sova hela natten men det känns väldigt långt borta...
Men att äta en gång hade ju varit skönt förstås. hur har ni gjort?
Min tjej äter 2 och ibland 3 ggr. Vissa påstår ju att de ska kunna sova hela natten men det känns väldigt långt borta...
Men att äta en gång hade ju varit skönt förstås. hur har ni gjort?
min son åt 2-4 ggr på natten vid 4 månader, sen följde en period där han åt varje time och nu 2-3 ggr, han är 6 månader.
Ammar lr flaskmatar du ?
Ingen gång.
Sonen är 4½ månad och brukade äta var 3-4h på natten men senaste nätterna har han kunnat vakna med 2 h mellanrum för att äta. Trött mamma här!
mellan 1 och 3 ggr. ocksa trött:)
Ingen gång per natt... Har haft lyx sedan hon var ca. 3 veckor så sover hon hela nätter innan dess åt hon 1 gång per natt. Jag ammar henne 4 gånger per dygn och hon e rund som en ost;) Jag har antagligen grädde i dessa behållare;)
Jag ammar 1-2 gånger per natt. Men sen är det ju olika hur långa nätter man har. Vi går och lägger oss runt tio på kvällen och går upp runt sex på morgonen. Så nån lång sovmorgon är det inte här. Hade gärnat ammat henne 1 gång till där på morgonen och gått och lagt mig igen men det vägrar hon.
(Hon är visserligen bara 3 månader så till 4 så kanske det har ändrats...tveksam till detta dock.)
Dottern åt inte alls på natten vid den åldern...
SOnen åt varannan timme...
min pojke är 4,5 månad och äter en gång på natten och har alltid gjort
Äldste sonen, som ammades, åt vid 22.30-23-tiden på kvällen och sedan sov han till ungefär 5 på morgonen, när han var fyra månader.
Yngste sonen, som fick ersättning, åt vid 20-tiden på kvällen och vaknade vid 4-tiden på natten för att äta igen.
Hej, min kille är 4,5 mån och äter oftast 2 ggr per natt, ca 01 och 05. Och det sista dagarna har vi fått sovmorgon, han vaknar vid 07 men somnar om i min säng till 8-10, såå skönt!
Sonen på 4,5 mån äter minst 3 gånger/natt och det är tröttsamt nu. Dessutom har han börjat med att inte somna om vid 3 tidens mål utan istället gallskrika i nån timme först! Hjälp, det e inte lätt att hålla ställningarna på dagarna då. Har en son på snart 3 år oxå.
Jag har en pojke på 4,5 månader som brukade äta 2-3 ggr per natt men de senaste veckorna blir det snarare 4-5 gånger.
Förkyldningar och känningar av tänder verkar spela in så hoppas att det ska bli bättre snart igen
Ingen påstår att de ska kunna sova hela natten utan mat vid 4 mån, däremot florerar det ett rykte att alla barn kan sova hela nätter vid 6 månader. Det är dock inte heller sant, det är givetvis väldigt individuellt. Deras hjärna är dock inte i behov av kontinuerligt energi-intag på samma sätt som när de är yngre, men mat för spädisar är ju så ofantligt mycket mer än så.
Vår 4-månaders äter en bra natt 1-2 gånger beroende på hur man räknar. Oftast matar jag henne en gång innan jag lägger mig, runt 23-00 och då äter hon en bra natt vid ca 4 igen. Om hon inte äter innan jag lägger mig äter hon en bra natt vid ca 3 och sedan vid 5-6 igen. Andra nätter äter hon varje eller varannan timme. Det är väldigt olika. Det har hänt ett fåtal gånger att hon bara äter vid 23-00 och sedan äter hon inget mer förrän vi vaknar för dagen vid 8-9.
Hon har aldrig sovit en hel natt från att hon somnar vid säg 20-21 och ända tills vi kliver upp, det tror jag är ytterst ovanligt i den här åldern.
Min son är bara tre månader och äter nu 2-3 gg per natt, men så somnar han ofta väldigt tidigt också. Han sover sin långa stund på kvällen. Somnar mellan klockan 17-20, oftast mellan 18-19 och sover sedan mellan 4 och 8 timmar i sträck (8 timmar har bara hänt en gång), vanligtvis blir det mellan 6-7 timmar. Vid 12-1-tiden vaknar han och äter och somnar oftast om snabbt igen. Sedan vaknar han mellan 4-5 för att äta och sedan för dagen mellan klockan 7-8.
En standardnatt ser ut såhär:
Somnar klockan 19.
Vaknar klockan 1.
Vaknar klockan 4.30.
Vaknar klockan 8.
Sen somnar han oftast om efter en timme igen...
Han led dock av kolik och sov som en kratta de första två månaderna av sitt liv...
Min dotter hade en period (ca 2 veckor) då hon sov jättedåligt, vaknade varje eller varannan timme, dock inte alltid för att äta...
Sedan en vecka tillbaka är det tillbaka till två nattmål. Hon somnar runt 20, äter ca 0:30 och ca 5. Vaknar för morgonen runt 7 (+/- en halvtimme).
Min son är nu 5 år, men han sov från ca 21-6 och sen somnade han om till 8 från två månaders ålder. Barn är olika...