• Anonym (sova)

Sovrutiner

Hej!
    Jag tänker mycket på min 7 veckor gamla dotters sovrutiner och känner mig ibland vilsen i alla råd och rön. Min dotter sover i perioder om 2-3 timmar, oftast. Om hon sover såhär även under kvällen, alltså fram till 24 tiden, så fortsätter hon att göra det även under natten. Detta innebär då nattamning. Vid något tillfälle har dottern varit vaken på kvällen mellan 18-19-tiden fram till 24 tiden. Detta innebär att hon då kan sova till 06 tiden på morgonen, förmodligen för att hon är så trött då. Vid 06 ammar jag henne och så kan hon somna om och sova till 09.30 tiden. Att vara vaken så länge på kvällen utan en sovperiod, mellan 18/19-24 tiden, när hon annars under dagen sover i små perioder kan väl inte vara bra för henne. Hur ska jag tänka/göra.

Som bäst sover vår dotter när hon får ligga mellan mamma och pappa i sängen. Då sover hon på en liten "upphöjd" bädd med eget täcke. Ibland (ganska sällan) kan hon somna i sin spjälsäng med mycket hjälp. Hon somnar också lättare på en bädd i vår soffa när vi är nära. I denna ålder, hur mycket skall vi "träna" henne att somna och sova i egen spjälsäng? Även här känner jag mig vilsen i råd och rön och jag känner att jag tappar min egen tilltro som mor till vår dotter när jag får olika råd. Önskar att det fanns ett facit ; )

Tack för delade tankar!

• Svar på tråden Sovrutiner
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är mamma och pappa som har facit!
    De flesta barn har svårt att komma till ro på kvällen i hennes ålder. Det kan ha flera orsaker, men det brukar vara oro i magen, lite övertrötthet efter dagens intryck o s v. Under de första två månaderna tycker jag absolut att man skall tillåta sig att sova tillsammans, precis som ni gör med henne i ett eget litet "näste" dock (med tanke på risken för PSD).  

Det ser väldigt olika ut i alla familjer hur man gör kring sömn. En del familjer vill samsova längre, medan andra väljer att lägga över barnet i egen säng omgående/tidigare. Min erfarenhet är dock att barnet runt tre månader börjar anta en viss form av rutiner. Det betyder att barnet blir mer eller mindre påverkbart. 

Jag tycker att du och din man skall diskutera igenom hur ni vill ha det. Därefter kommer ni överens om hur ni skall gå till väga. På BVC hjälper man gärna till och stöttar föräldrarnas beslut.
    Utgå ifrån att hon sover cirka tre gånger på dagen och räkna med att ni får hjälpa henne att varva ned på kvällen. Det är inte fel att ha en läggningsrutin vid tre månader, sedan kan man dock inte förvänta sig att hon skall sova sött hela natten därefter ;)

För att hjälpa henne varva ned är det bra om ni släcker ned, sänker volymen på TV/Stereo, se till att hon får äta sig ordentligt mätt innan läggdags och att hon varit vaken några timmar, så brukar det fungera bra. Lägg henne sömnig, men vaken där hon förväntas sova. På så vis blir den platsen förknippad med sömn och hon somnar där hon vaknar nästa gång, vilket ger trygghet. 

Som sagt det är ni som har facit, ni måste bara komma fram till hur ni vill ha det och hur ni ska komma dit Solig 

Tveka inte att be er BVC-sköterska om råd.

Lycka till! MVH Christine 

Svar på tråden Sovrutiner