• millemullan

Oregelbundna mattider

Hej

Jag har en bebis på nästan 4veckor som under natt och förmiddag och dag äter jättebra och regelbundet med ca 3-4tim mellanrum. Problemet blir sedan på kvällen, från ca18:00 till 00:00 vill han ha mat nära på hela tiden, ibland en timme mellan målen ibland upp till två timmar. På sätt och vis tror jag att det han egentligen vill ha vid dessa tillfällen är närheten. Men det enda som lugnar honom är att han får mat. Han äter dessutom förstås sällan lika mycket vid dessa tillfällen som han göra annars, vilket jag också tycker tyder på att det inte handlar om hunger egentligen.

Min fråga till dig är nu om du har några tips och råd på vad man kan göra åt detta?

//Millan

♥ Storebror 080910 ♥ Lillebror 101204 ♥
  • Svar på tråden Oregelbundna mattider
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är mer vanligt än ovanligt att barn i hans ålder upplevs mer otillfredsställda/oroliga på kvällen. Det kan dels bero på magknip, hunger och dels behov av närhet.

Mitt råd är att du försöker få honom att äta koncentrerat på båda brösten under cirka 20-30 minuter. Ofta kan man behöva ta upp och rapa eller byta blöja mitt i måltiden för att få honom mer alert/koncentrerad. Låt det sedan gärna gå en stund mellan målen. Planera dessutom gärna kvällarna så att han kan få mycket närhet och lugn och ro. Kanske kan du och pappan turas om att sitta med honom på kvällen. 

Besväras han av magknip kan det underlätta om han får ligga på mage på ert bröst eller att han får suga på en napp emellanåt, vilket dock förutsätter att amningen fungerar bra och att han går upp i vikt (gissar att han gör det då han äter så regelbundet).  Magknipen kan komma av att han äter ofta, dv s tarmarna hinner inte vila mellan målen. 

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Oregelbundna mattider