• mamma till tre busungar

Barnet heter Theodor - vad kallar du barnet?

Som sagt, om någon kommer med en liten Theodor, vad kjallar ni barnet då?

Många, många förutsätter nämligen att Theodor kallas Theo. Vår Theodor kallas inte Theo och han tycker heller inte om när nå gon säger det.

Vad säger du spontant, innan du vet vad barnet brukar kallas? Eller t o m efter att du märkt att föräldrarna säger Theodor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnet heter Theodor - vad kallar du barnet?
  • Philippa

Min arbetskamrat har en theodor och han kallas tedde.....

Ni som spontant säger Theo,  varför gör ni det?

• Mamma Thorén

Vår son heter Theodor. Vi har aldrig sagt Theo. Några bekanta säger Theo ibland, som om det vore en självklarhet... men han lyssnar inte på Theo. Han heter Theodor.

• puss

jag bär på ett ständigt förakt mot smeknamn öht, så givetvis säger jag theodor tills nån ber mig säga nåt annat.

jag RYYYYSER när vuxna människor heter anki och sussi....

dock, "bettan" går an.

up yours
  • avocadomacka

Jag kallar barnet det föräldrarna kallar barnet/presenterar barnet som för mig.

• Bizita

Jag kallar alla barn vid deras namn sålänge föräldrarna inte själva har sagt att de vill att deras barn kallas något annat. Har själv en son som heter William och vi vill inte att han skall kallas för något annat, i så fall hade vi valt ett annat namn från början.

Bizita skrev 2010-12-30 12:45:29 följande:
    Jag kallar alla barn vid deras namn sålänge föräldrarna inte själva har sagt att de vill att deras barn kallas något annat. Har själv en son som heter William och vi vill inte att han skall kallas för något annat, i så fall hade vi valt ett annat namn från början.
    Händer det att folk säger Wille?
  • mamzer
    mamma till tre busungar skrev 2010-12-30 12:39:42 följande:
    Vad säger du spontant, innan du vet vad barnet brukar kallas? Eller t o m efter att du märkt att föräldrarna säger Theodor?
    Precis som med vuxna så kallar jag barn för det namn de presenterats för mig med tills de säger "kalla mig Joppe" eller vad som helst. Det är basic respekt. Så vad kallar jag en unge som heter Theodor? Theodor, så klart. Tills Theodor själv ber mig kalla honom något annat.

Sen tycker jag iofs att Theo är väldigt fint, men det är en helt annan fråga.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Surfare

Theodor eller Teddy. Inte Theo dock av någon anledning.

Svar på tråden Barnet heter Theodor - vad kallar du barnet?