• Anonym

Magkatarr? Magsjuk? Graviditetsillamående?

Till att börja med: Jag är gravid i v20 och har mått illa en del, men det började gå över efter v15. Jag har kontaktat 1177, de säger avvakta men jag är orolig ändå.

En vecka innan jul blev jag magsjuk, trodde jag i alla fall. Kräktes under ett dygn, kunde inte behålla något. Hade dock inte ont i magen och ingen diarré. Min man som var hemma och tog hand om mig, använde samma toalett mm klarade sig helt utan besvär, ingen annan som träffat mig sedan dess har blivit sjuk heller. Det blev bättre, jag började få i mig mat och vätska igen. Efter två symptomfria dygn kände jag mig ganska bra och åt en vanlig middag, inte bara lättare mat och små portioner. Det var inte bra, magen svällde upp, jag fick ordentligt ont i magen och allt kom upp igen.

Efter det blev det långsamt bättre, jag höll mig till lättare mat och mindre portioner. Hade dock problem med halsbränna, speciellt på kvällarna. Mycket gaser och väldigt uppsvälld mage efter att ha ätit. En vecka utan symptom gick, sen började allt om. Kräktes, kunde inte behålla något alls. Det var i måndags. Fortfarande ingen diarré, har tvärt om varit förstoppad under den här tiden (inget ovanligt för mig, speciellt inte sen jag blev gravid). Hade dock en svidande ont långt upp i magen. Började försiktigt äta, rostat bröd, lite kokt potatis. Får behålla det men får ont efter att ha ätit. Värre på kvällen. Igår kväll fick jag riktigt ont, svällde upp och blev väldigt gasig och illamående.

Jag börjar bli desperat. Har ingen ork, får ju nästan inte i mig någon näring. Det känns som detta aldrig kommer ta slut. Är livrädd att det ska börja om igen, jag orkar inte med ett till dygn utan mat och vätska. Är helt slut i kroppen, benen är som spaghetti och jag blir yr av att resa mig upp.

Finns någon vänlig själ som varit med om något liknande eller vet vad det kan vara? Hur blir man frisk?

• Svar på tråden Magkatarr? Magsjuk? Graviditetsillamående?
  • Anonym (tar)

Varför tar du inget läkemedel för/mot halsbränna?

• Anonym
    Anonym (tar) skrev 2010-12-30 13:29:43 följande:

Varför tar du inget läkemedel för/mot halsbränna?

Får man det som gravid? Har haft problemen sen precis innan jul och har varit relativt däckad, har inte ens tänkt tanken på det. De sa inget på 1177 heller.
  • Anonym (tar)
    Anonym skrev 2010-12-30 13:32:27 följande:
    Får man det som gravid? Har haft problemen sen precis innan jul och har varit relativt däckad, har inte ens tänkt tanken på det. De sa inget på 1177 heller.
    Varför frågar du inte din BM om det?
  • Anonym
    Anonym (tar) skrev 2010-12-30 13:33:41 följande:
    Varför frågar du inte din BM om det?
    För att min MVC har stängt till trettondagen.
  • Anonym (tar)
    Anonym skrev 2010-12-30 13:34:48 följande:
    För att min MVC har stängt till trettondagen.
    Då ringer du en vårdcentral el sjukvårdsupplysning el pratar med ditt apotek om receptfria medel mot halsbränna
  • Anonym
    Anonym (tar) skrev 2010-12-30 13:37:37 följande:
    Då ringer du en vårdcentral el sjukvårdsupplysning el pratar med ditt apotek om receptfria medel mot halsbränna
    Jag har ju pratat med sjukvårdsupplysningen som säger avvakta. De nämnde inte ens medel mot halsbränna utan sa bara avvakta. Därför skrev jag här, med förhoppning att någon hade tipps som kunde hjälpa mig.
  • Anonym (tar)
    Anonym skrev 2010-12-30 13:40:44 följande:
    Jag har ju pratat med sjukvårdsupplysningen som säger avvakta. De nämnde inte ens medel mot halsbränna utan sa bara avvakta. Därför skrev jag här, med förhoppning att någon hade tipps som kunde hjälpa mig.
    Då skriver jag att du skall ringa sjukvården igen och fråga vad du kan ta mot halsbränna.
  • Anonym

Efter magsjuka eller som det mer låter som (matförgiftning/rå okokt mat som du kan ha blivit dålig av) tänkte just att då smittar det inte. Åt kyckling julveckan och attans så dålig jag blev, trodde den var välstekt (åt ute).
    Men hur som helst, undivk mejeri produkter ett tag framöver då man blir ofta mer uppblåst av sånt och att det blir som klumpar i magen. som du skrev ris, kokt kyckling, avslagen cola, te, rost mackor - lättsmällt mat.
    Det sägs att Losec ska man kunna ta mot halsbränna under graviditet men det kan du ringa och fråga om på apoteket med tel nr 0771-450 450 eller sjukvårdsupplysningen 1177.
    Vet inte hur det är med novalucol/lucid men fråga dom som kan detta bättre.
    Kan även tipsa om näringsdrycker på apoteket, är bra om man kan få i sig vätska i alla fall och energi (finns laktos och glutenfria sorter med).
    Vätske ersättning kan du enkelt blanda till själv:

Blanda 1/2 tesked salt i 1 liter kokt och avsvalnat vatten. Tillsätt två matskedar socker och rör om.

För smakens skull kan man blanda i några droppar citron eller lite apelsinjuice.

Lycka till, hoppas du mår bättre snart

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-31 11:02:04 följande:
    Efter magsjuka eller som det mer låter som (matförgiftning/rå okokt mat som du kan ha blivit dålig av) tänkte just att då smittar det inte. Åt kyckling julveckan och attans så dålig jag blev, trodde den var välstekt (åt ute).
    Men hur som helst, undivk mejeri produkter ett tag framöver då man blir ofta mer uppblåst av sånt och att det blir som klumpar i magen. som du skrev ris, kokt kyckling, avslagen cola, te, rost mackor - lättsmällt mat.
    Det sägs att Losec ska man kunna ta mot halsbränna under graviditet men det kan du ringa och fråga om på apoteket med tel nr 0771-450 450 eller sjukvårdsupplysningen 1177.
    Vet inte hur det är med novalucol/lucid men fråga dom som kan detta bättre.
    Kan även tipsa om näringsdrycker på apoteket, är bra om man kan få i sig vätska i alla fall och energi (finns laktos och glutenfria sorter med).
    Vätske ersättning kan du enkelt blanda till själv:

Blanda 1/2 tesked salt i 1 liter kokt och avsvalnat vatten. Tillsätt två matskedar socker och rör om.

För smakens skull kan man blanda i några droppar citron eller lite apelsinjuice.

Lycka till, hoppas du mår bättre snart

Tack för svaret. Jag ringde 1177 igen igår, och de tyckte det lät som magkatarr. Rådet var fortfarande att avvakta, så jag får göra det. Vad mer är lättsmält? Jag är vegetarian så kyckling och fisk funkar inte. Kan man äta kokt ägg? Måste få i mig protein och bönor är ju inte det mest lättsmälta.
  • Linnea H

Hej, hoppas du mår bättre. Svårt att säga men jag tycker det låter som magkatarr.
    Jag har haft det tidigare (mest när jag var tonåring och om jag äter väldigt stark mat). Nu är jag gravid och har inte varit illamående alls i början. Sen nu vecka 14-15 har jag börjat må illa och vara dålig i magen. Kräktes några gånger och trodde först mitt gravid-illamående började först nu men är nu ganska säker på att det är magkatarr.
    Jag har haft väldigt ont precis under revbenen och varit uppblåst så det magen där har varit alldeles hård.

Jag har under några dagar varit väldigt försiktig med maten, inget starkt, inget alltför fett, ingen mjölk/laktos, ingen juice/citrusfrukter, mycket Proviva blåbärssoppa och även ätit Novalucol som enligt Fass är ok när man är gravid.  Idag är första dagen jag mår bättre.

Min tanke är att du först ska försöka få magen att lugna ner sig och komma igång med ätandet överhuvudtaget, sen tänka på proteinet. Jag förstår att du vill få i dig protein men jag tror det är ok om du tar det lite lugnt så allt går åt rätt håll. Nu vet jag ju inte om du äter mjölkprodukter men kanske någon av Provivas fruktdrycker och smörgås med mild ost? Så får du i dig lite protein i alla fall. Jag har ätit gröt med sojamölk och det har gått bra. Kokt potatis som du har ätit ska ju tydligen också vara ok för magen.

Jag vet inte om kokt ägg är bra men prova. Generellt hjälper för mig att äta ofta och lite, så fort jag är det minsta hungrig tar jag antingen mat eller blåbärssoppa, man ska inte blir hungrig alls. Sen inget tuggummi och inget kolsyrat för min del heller.

Hoppas du blir bättre snart!

• Linnea H

Här kommer några länkar också (om du inte redan sett dem):
    Om magkatarr:
    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5629
    http://husmoder.blogspot.com/2009/03/magkatarr-har-ar-maten-som-lindrar.html
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Magkatarr/

Om Novalucol (man kan ju använda andra läkemedel också, men jag använder just detta):
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19910308000030&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• Anonym
    Linnea H skrev 2010-12-31 17:07:02 följande:
    Hej, hoppas du mår bättre. Svårt att säga men jag tycker det låter som magkatarr.
    Jag har haft det tidigare (mest när jag var tonåring och om jag äter väldigt stark mat). Nu är jag gravid och har inte varit illamående alls i början. Sen nu vecka 14-15 har jag börjat må illa och vara dålig i magen. Kräktes några gånger och trodde först mitt gravid-illamående började först nu men är nu ganska säker på att det är magkatarr.
    Jag har haft väldigt ont precis under revbenen och varit uppblåst så det magen där har varit alldeles hård.

Jag har under några dagar varit väldigt försiktig med maten, inget starkt, inget alltför fett, ingen mjölk/laktos, ingen juice/citrusfrukter, mycket Proviva blåbärssoppa och även ätit Novalucol som enligt Fass är ok när man är gravid.  Idag är första dagen jag mår bättre.

Min tanke är att du först ska försöka få magen att lugna ner sig och komma igång med ätandet överhuvudtaget, sen tänka på proteinet. Jag förstår att du vill få i dig protein men jag tror det är ok om du tar det lite lugnt så allt går åt rätt håll. Nu vet jag ju inte om du äter mjölkprodukter men kanske någon av Provivas fruktdrycker och smörgås med mild ost? Så får du i dig lite protein i alla fall. Jag har ätit gröt med sojamölk och det har gått bra. Kokt potatis som du har ätit ska ju tydligen också vara ok för magen.

Jag vet inte om kokt ägg är bra men prova. Generellt hjälper för mig att äta ofta och lite, så fort jag är det minsta hungrig tar jag antingen mat eller blåbärssoppa, man ska inte blir hungrig alls. Sen inget tuggummi och inget kolsyrat för min del heller.

Hoppas du blir bättre snart!
    Tack snälla du för svaren! Kokt ägg gick bra tror jag, åt ett igår och det verkar ha funkat. Magen börjar lugna ner sig tror jag, men jag vågar fortfarande inte riktigt hoppas.

Hur fungerar magkatarr? Är det som en inflamation som kan komma och gå? Kan man äta normalt mellan omgångarna? Behöver man gå till VC för att utesluta något annat? Jag har aldrig haft sådana problem tidigare.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-31 12:48:19 följande:
    Tack för svaret. Jag ringde 1177 igen igår, och de tyckte det lät som magkatarr. Rådet var fortfarande att avvakta, så jag får göra det. Vad mer är lättsmält? Jag är vegetarian så kyckling och fisk funkar inte. Kan man äta kokt ägg? Måste få i mig protein och bönor är ju inte det mest lättsmälta.
    Hej igen!
    Men om du är vegetarian så är det ju toppen med quorn produkter (enligt mig i a f). Kokta ägg funkar med men skippa gulan. gröt, soppa, potatismos, mjukt bröd, kokta grönsaker. Jag brukar tänka mjukt, så tänk på sån mat som lätt går att smälta.
    Jag har magkatarr med så det viktigaste för mig då är att undivika stark och stekt mat, ingen kaffe, mindre stress, sova ordentligt, undvik även allt för fet mat, choklad, chips osv även när magen har stabiliserat sig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-01 12:56:41 följande:
    Hej igen!
    Men om du är vegetarian så är det ju toppen med quorn produkter (enligt mig i a f). Kokta ägg funkar med men skippa gulan. gröt, soppa, potatismos, mjukt bröd, kokta grönsaker. Jag brukar tänka mjukt, så tänk på sån mat som lätt går att smälta.
    Jag har magkatarr med så det viktigaste för mig då är att undivika stark och stekt mat, ingen kaffe, mindre stress, sova ordentligt, undvik även allt för fet mat, choklad, chips osv även när magen har stabiliserat sig.
    Glömde skriva men det såg nu att någon annan skrivit, Citrus frukter och juice Aja baja säger jag med.
  • LillaMammis

Rennie är det bästa att ta för magen när man är gravid i alla fall för mig. Hjälpte mycket bättre än Novalucol.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-01 12:56:41 följande:
    Hej igen!
    Tack tack, alla råd är välkomna. Små portioner pasta med mild sås, kokt broccoli, kokt potatis och gröna ärter har funkat bra igår och idag. Äpple och banan verkar också fungera. Varför ska man undvika äggulan?
    LillaMammis skrev 2011-01-01 12:59:43 följande:
    Rennie är det bästa att ta för magen när man är gravid i alla fall för mig. Hjälpte mycket bättre än Novalucol.
    Ska komma ihåg det, men vill prata med VC eller BM innan jag börjar med någon medicin. Är lite nojig för sådant nu under graviditeten.
  • jeanette02

Du skrev att du lider av förstoppning, det kan göra att hela magen sätts på tvären. Särskilt när man är gravid. Rennie o Novalucol o liknande syraneutraliserare brukar även ge lite lösare avföring. Fortsätt att små portioner så du aldrig får den övermätta känslan. Ät inte för sent på kvällen.

• TheFamily

Tror det kan vara magkatarr...precis som jag har just nu. Dock har jag inte kräkts men mår väldigt illa i omgångar. Har blivit bättre med receptfritt läkemedel mot halsbränna och sura uppstötningar.
    NOVALUCOL tuggtablett kan du ta när du är gravid, gjorde jag då jag hade hemsk halsbränna när jag var gravid. Hjälper och lindrar vid magkatarr!
    Lycka till och grattis till bebis! 

Svar på tråden Magkatarr? Magsjuk? Graviditetsillamående?