• USB

Immunglobulin A-brist

Min 5-åriga dotter har ofta varit sjuk med många olika infektioner och allergier. Idag fick jag ett brev från hennes läkare där de vid den senaste provtagningen av glutenintolerans upptäckt att hon har brist på IgA(immunglobulinA).
    Mig säger detta inte så mycket och jag hittar inte så mycket information om det på internet.
    Nu följer ännu flera provtagningar och utredningar.
    Det enda läkaren skrivit i brevet är att det har med immunförsvaret att göra och att 0,33% av Sveriges befolkning har detta och att de flesta inte har några besvär av det.

Kan det vara denna brist som gör att hon hela tiden får infektioner? Hon är ständigt förkyld, har återkommande UVI:er och infekterade eksem.

I mitt huvud snurrar just nu tusen frågor och inga svar hittar jag någonstans! Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig att reda ut detta....

• Svar på tråden Immunglobulin A-brist
  • nutra

Hej!

Googla istället IGA-brist så finner du bra information. Jag har hört att man inte behandlar denna brist då den oftast inte påverkar antalet infektioner, men är du orolig kan du kanske be om en immunbrist utredning. Oftast är det inte antalet infektioner läkarna bryr sig om, utan de tittar även på hur man klarar av infektioner, hjälper pencillinet och hur växer och utvecklas barnet.

Vår dotter hade inte katastrofala världen men hennes allmäntillstånd, tillväxt och utveckling var väldigt påverkad, så vi fick ge henne immunglobulin subkutant samt bactrim oralt.

• SvenThorstens

Hej!

Vår son som snart fyller 4 år har under detta år fått diagnosen IgG-brist (preliminärt eftersom det kan förändras till uppåt skolåldern). Kan inte svara på frågor om IgA-brist men på dessa hemsidor finns mer att läsa om primär immunbrist och endel tips om vidareläsning också.

Hemsidor om immunbrist:
    www.immunbrist.se/index.html
    www.pio.nu/cms/index.php
    www.slipi.nu/

Riktlinjer för utredning av immunbrist (finns ett eget kapitel om IgA-brist):
    www.slipi.nu/klinik/Final%20version_Riktlinjer%202009.pdf

För Felix del har utredningen gått ut på först antikroppstester under ett flertal tillfällen (för att se att det visar samma under flera gånger i en följd tror det var 12 veckor emellan eller något sånt). Sedan gick man vidare och kollade B- och T-lymfocyternas funktion (bland annat genom att kolla om han utvecklat antikroppar mot vaccinationerna i vaccinationsprogrammet han tagit).

Felix har periodvis fått förebyggande antibiotika och därutöver är man frikostig med antibiotika så han inte "går ner sej" i en infektion. Under infektionstiden ska han undvika mycket folk (affärer, bussar osv) och vi försöker undvika att träffa personer som är uppenbart infekterade. Vi har bytt till ett dagis med 12 barn i barngruppen. Periodvis har han varit hemma från dagis pga att han även haft låga vita blodkroppar. Ännu har han inte fått gammagloubelin men detta kan komma att bli aktuellt längre fram.

Fråga gärna mer om du undrar något!

• USB

Tack för era svar! Hittade mer info när jag sökte på förkortningen.
    Idag har dottern varit iväg och tagit kompletterande prover, bla IgG, IgM, IgE  och IgD. Sedan togs ett avföringsprov för att kolla om hon har en tarmparasit(giardia). Man tog även ett prov för att kolla om hon har antikroppar mot själva IgA-molekylen.

När man läser om IgA-brist så tycker jag att det förklarar hennes hälsa. Hon har haft återkommande öroninflammationer sedan hon var 1 år och har nu rör inopererade. Förut åt hon en antibiotikakur/månad. Hon är ständigt förkyld, har allergier och eksem som ofta är infekterade.

Hon går på vanligt dagis och tyvärr har vi fått många pikar därifrån när hon ofta är sjuk. Har fått höra att det är ingen som är sjuk så ofta som hon är och ibland har de sagt "här kommer familjen sjuk". Jag har tagit jätteilla upp när de sagt så för det är absolut inget som vi rår för. Känns skönt att man kan få en diagnos på varför hon är så utsatt.

Nu är det väl bara att vänta och se vad provsvaren visar.

Svar på tråden Immunglobulin A-brist