• Lollo30

Foglossning och arbete???

Hej.

Det finns säkert flera trådar om detta men jag startar en ny ändå :)

Behöver lite råd gällande foglossning och sjukskrivning. Är i vecka 21 men fick foglossning rätt tidigt och träffade en arbetsterapeut/sjukgymnast på vc som gav mig ett bälte som inte alls hjälpte. Men foglossningen blev något bättre och jag har mått hyfsat bra senaste månaden, fram till förra helgen. Aj jädrans vad ont det gör igen. Både baksidan men mest framsidan värker. Har så ont att jag bara vill gråta vissa dagar. Går som jag har bajsat på mig, har värk i sömnen, när jag sitter, när jag står, ja i stort sätt hela tiden vissa dagar, andra dagar något lättare men det går aldrig att förutse. Det känns som omgivningen inte riktigt förstår det för att man "ser ju frisk ut" och får ofta höra "ja men ta en värktablett så blir det bra" Kan tillägga att jag inte har tagit en enda värktablett sen jag blev gravid. Har kontorsjobb och sitter för det mesta men klarar inte ens det längre. Sen har jag en del större ansvar på jobbet som jag känner att jag inte orkar ta nu när jag har sån värk och sitter på möten och vrider mig av värk. Fick världens gråtanfall hos min chef häromdagen för jag har så dåligt samvete att jag inte har orkat med jobbet nu och att värken har tagit över mitt liv. Hon tyckte att jag skulle arbeta halvtid. Har försökt att få tag på min arbetsterapeut/sjukgymnast men hon har semester. Min barnmorska ska jag träffa om 2 veckor. Min fråga er nu till er som har eller haft foglossning runt min vecka om hur ni hanterade arbetslivet? Och om ni gick ner i tjänst, var det isf svårt att få till sjuksrivning och var det svårt att få ersättning från försäkringskassan? Vem är det som sjukskriver en, är det läkare, barnmorskan eller arbetsterapeuten? Behöver alla tips och råd jag kan få, även om någon har tips på något mirakel som lindrar foglossningsvärken :)

• Svar på tråden Foglossning och arbete???
  • Galia

Det är läkare som sjukskriven. Ring din bm och berätta hur du har det. Kan ju ta nån vecka att få tid hos läkaren så jag tycker inte du ska vänta med att ta upp detta tills nästa gång ni ses

• Girle

Boka in en tid hos läkaren hos din mvc, det är han eller hon som sjukskriver dig. Sedan är det förstås fk som godkänner o avgör om du får pengar. Jag har har en liknande situation, först sjukskriven halvtid o nu heltid pga foglossning. Har precis skickat in papperna till fk, hoppas de godkänner så att jag får ersättning. Är i v 35.

• pluppfamiljen

Jag sjuk skrev mig fick inga pengar från försäkringskassan surt men sant. Det som också är jobbigt är att jag fortfarande kan få ont i fogarna när jag anstränger mig.  

5 barns mamma
Svar på tråden Foglossning och arbete???