Julmust light
Hann dricka ca 1 liter julmust, innan jag upptäckte att det var aspartam i. Nu är jag förstås orolig över att något har hänt babyn (äri v31 om det har någon betydelse).
Någon som vet?
Hann dricka ca 1 liter julmust, innan jag upptäckte att det var aspartam i. Nu är jag förstås orolig över att något har hänt babyn (äri v31 om det har någon betydelse).
Någon som vet?
Drick på du! Det är ingen fara. Själv levde jag nästan på dricka när jag
väntade Emma
Jag dricker typ en liter cola light om dagen så jag hoppas inte det...
Tror inte att det ska vara någon fara.
Ingen fara med lightprodukter....det är väl inte farligare när man är gravid än om man inte är det.
Aspartam är ju aldrig bra och jag undviker det så gott det går (både för min egen och bebbens skull). Men en liter aspartam-dricka är betydligt bättre än en liter rödvin skulle jag tippa. Tror inte du behöver oroa dig det minsta.
Livsmedelsverket säger så här:
"Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror"
Har hört att man ska INTE intaga ngt med aspartam under graviditet.
Min BM sa att det var bättre att dricka vanlig läsk istället för light.
Mina släktingar inom sjukvården har upplyst mig om att aspartam innehåller cancer-framkallande byggstenar som är så små att de tar sig in genom hjärnans membran. Det är främst av den anledningen jag unviker det. Tror inte att det behöver vara nån fara alls vid enstaka tillfällen, men det känns onödigt att utsätta sig för det.
Vill absolut INTE skrämma slag på ngn.
Då jag hört att man inte ska inta aspartam så sent som förra veckan efter det att min sambo varit på kurs om just kost och näring så blev jag väldigt konfunderad över vad Livsmedelsverket säger. Så jag googlade lite på aspartam+graviditet och detta var lite som kom upp ska kolla vidare lite till.
hittat följande:
Aspartam är en molekyl som består av två aminosyror samt metanol (träsprit). Metanol kan orsaka blindhet.
I USA har Food & Drug Administration (motsvarar Livsmedelsverket) en lista på 92 olika symptom som alla förknippas med detta sötningsmedel. Huvudvärk, yrsel och illamående hör till de vanliga symptomen men även neurologiska problem som epilepsi, minnesstörningar och hyperaktivitet har rapporterats.
Misstankar finns även att aspartam kan orsaka livshotande hjärntumörer.
Aspartam kan minska halten av "lyckohormonet" serotonin och därmed orsaka depression. Det finns inga bevis för att aspartam fungerar som viktminskningsmedel.
Aspartam, liksom andra sötningsmedel, "får inte användas i livsmedel som är avsedda för spädbarn eller småbarn" enligt EU-direktiv 96/83/EG.
Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Det jag har hört är att aspartam kan framkalla allergier hos barnet med det är ju endast vid överkonsumention och det skulle inte jag vilja kalla en liter julmust. Drick på du. Jag brukar blanda lite, ibland light och ibland vanlig.
Jag håller med "barasara" ovan, jag blandar också lite hejvilt. Man ska leva ett så normalt liv som möjligt!
Dessutom MÅSTE jag hålla mig från socker så mycket som möjligt pga ständigt återkommande svampinfektioner.
Om livsmedelsverket säger att det är okej så är det väl bara att dricka. Däremot är det ju koffein i coca cola så det kanske man ska vara lite försiktig med i stora mängder eftersom man bara ska dricka max 3 koppar kaffe om dagen.
Jag tror inte att någon dör av det, så alla som är hyperhysteriska för allt man kan få cancer av undrar jag äter ni något alls? Man får ju cancer av allt i dag nästan, tycker det är lite hysteriskt med allt man inte ska äta dricka varesig man är gravid eller inte.
Jag blandar också, har hört att det är bara om man dricker ofantliga mängder som det inte är bra. Jag tycker lighten är godare! Det kan inte vara nån fara med bara en liter???!!
Om man läser lite mer hos Livsmedelsverket så framgår det att det FINNS en
"säkerhetsgräns", typ en rekommenderad maxkonsumtion. Den är relaterad
till kroppsvikten, och för en person som väger 60 kg så krävs det ca 4 LITER
lightläsk per dag för att komma upp till gränsen där man tror att det möjligen
kan börja vara onyttigt för kroppen.
Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bestämma var man lägger
sin "ribba", vem man vill lita på. Jag har valt att lägga ribban vid Livsmedelsverkets
kostråd och rekommendationer.
Jag lovar att man kan hitta farligheter i det mesta som SLV anser vara okej,
om man bara googlar runt ett tag på nätet. Men för min del är det ointressant,
jag förutsätter att SLV har bättre kunskaper än jag själv har, dessutom är de
ju en "officiell" källa, inte bara någon slumpvis internetsida som listar faror
och risker...
oroa dig inte - ingenting är nyttigt att överkonsumera, men att dricka en liter lightläsk är ingen överkonsumtion!!