• iii

Leker era katter med varandra?

Jag har två katter just för att de skulle ha sällskap och leka med varandra. Men det är väldigt sällan de leker. Kanske 5 min varannan vecka. Annars är de mest lata. Den ena kan bli lite rastlös och då gå runt och jama men är trots det ganska seg att få igång till lek. Kastar jag bollar åt dom så tittar de, går max 2 steg och stannar sen och struntar i bollen. De bryr sig inte. De har jättemycket leksaker och klätterställningar men det används inte alls.

Ibland undrar jag om de ens tycker om varandra. De är uppväxta tillsammans. Ibland ligger de tillsammans och sover på samma ställe men oftast inte. Om den ena söker uppmärksamhet hos mig så kommer den andra också och sen börjar de småbråka tills den ena blir sur och sticker.

Har era katter glädje av varandras sällskap?

• Svar på tråden Leker era katter med varandra?
  • Hickupp

Vi har två bröder och de existerar sida vid sida. Vaktar lite på varandra, sover mkt sälllan ihop, leker aldrig men slåss sällan och då inte på allvar. Katter är väl ensamdjur i motsats till flockdjur så det är normalt.

• Fridayyy

Så är det ju med katter. Endel sover jämte varandra och har glädje av varann och en del är ensamkatter. Speciellt honkatter tycker jag. Vi har fyra katter varav 2 är 7 månader och syskon och de andra två är 5 och 12 år och syskon. De äldre katterna är ganska tjuriga och vill inte leka med de små, ganska förståeligt. Kattleksaker är nog inte så roliga, de leker ju hellre med riktiga möss...=)

• solskina

Nu är det ju så att katter inte är flockdjur. Men dom är sällskapliga och har lätt att anpassa sig.
    Mina katter leker aldrig med varann när dom har möjlighet att gå ut. För då används jaktinstinkten till det som dom är tillför. För jag ser jaktinstinkten som det du menar med lekinstinkt.

Nu har min älsta katt börjat att vara inne på grund av ålder (dok eget val av honom). Han är 16år och nu när ungkatten är inne leker han med henne. Han jagar henne och blir jagad av henne. Han gömer sig och hoppar fram som en kattunge.

• Hoppfull84

våra katter är likadana, leker ytterst sällan tillsammans, kelar inte med varandra, sover på olika platser, slåss med jämna mellanrum och verkar inte gilla varandra särkilt mycket.

men om den ena är borta typ ute på promenad eller hos veterinären så letar den andra som sjutton efter den första.

de blir ockås oroliga om den ena verkar vara sjuk eller ha ont.

jag tror de har mer "glädje" av varandra än man tror. vår gammelkatt var ofta väldigt rastlös och gick omkring och jamade hemma hela dagarna, ville aldrig gosa och klöste på möbler innan vi skaffade lillkatten, sedan han kom har gammelkatten blivit lugn och harmonisk, jättegosig och trevlig.

de tycker om sällskapet även om de inte visar det för oss jämt

• Attis54

Våra katter är systrar, 10 år gamla. De har aldrig lekt med varandra. Ju äldre de blir ju mer avstånd tar de från varandra. De går inte ens in i ett rum om den andra katten är där. De sover i olika rum. Ibland kan den ena katten slicka den andra och de står sida vid sida när de äter men det är allt. 

• iii
    solskina skrev 2010-12-30 14:46:23 följande:
    Nu är det ju så att katter inte är flockdjur. Men dom är sällskapliga och har lätt att anpassa sig.
    Mina katter leker aldrig med varann när dom har möjlighet att gå ut. För då används jaktinstinkten till det som dom är tillför. För jag ser jaktinstinkten som det du menar med lekinstinkt.

Nu har min älsta katt börjat att vara inne på grund av ålder (dok eget val av honom). Han är 16år och nu när ungkatten är inne leker han med henne. Han jagar henne och blir jagad av henne. Han gömer sig och hoppar fram som en kattunge.
    Tyvärr bor jag på 5e våningen inne i storstan så har ingen möjlighet att ha dom ute. De har blivit livrädda innan när jag tagit ut dom i sele också, så det uppskattades inte. Därför känns det tråkigt när de är så himla inaktiva inne trots att jag försöker aktivera dom.
  • grunkan
    Våra katter är systrar och leker med varandra hela tiden. De galopperar runt i hela lägenheten och jagar varandra! De verkar även ha synkat sig.. De kelar med mig samtidigt, sover brevid (och ibland ovanpå) varandra, går på lådan samtidigt, äter samtidigt och tvättar sig samtidigt. Även varandra. Och mig. Hehe.

De har några leksaksmöss som de älskar, de andra leksakerna är inte så intressanta.. Den ena brukar springa omkring med en mus och den andra följer efter och tittar på och stjäl musen så fort tillfälle ges. Väldigt underhållande att titta på dem! ^^
  • Thursday
    Hoppfull84 skrev 2010-12-30 14:46:48 följande:
    jag tror de har mer "glädje" av varandra än man tror. vår gammelkatt var ofta väldigt rastlös och gick omkring och jamade hemma hela dagarna, ville aldrig gosa och klöste på möbler innan vi skaffade lillkatten, sedan han kom har gammelkatten blivit lugn och harmonisk, jättegosig och trevlig.

de tycker om sällskapet även om de inte visar det för oss jämt

Jeppjepp. Vi skaffade två katter från början, men fick avliva den ena efter ett halvår. Då vart den andra väldigt rastlös och sur och ledsen. När vi skaffade en ny kattunge så blev det annan klang i skällan. Nu är båda vuxna och bryr sig inte så mycket om varandra, men det märktes tydligt på äldsta katten att han gillade när den yngre kom.
  • Envira

¨De kan behöva kastreras.
    Mina leker jämt, men de är ju inte ens året gamla än.
    Om de är gamla så blir det ju oftast inte lika mycket lek 

• Niikki90

Ja våra katter leker tillsammans, men jag hade nog förväntat mig mer. Trodde dom skulle ha jätte nytta av varandra.

• Rafael90

Vi har två innekatter, "adoptivbröder", som det skiljer en månad på. De var agressiva mot varandra i början i några dagar men nu verkar den äldre av dem fått moderskänslor eller nåt och följer efter den yngre för att tvätta och putsa på honom. De leker, ibland lite vilt då de nafsar på varann och rullar runt, men det är väl så pojkkatter leker och ingen har råkat illa ut.

Hade förut två kastrerade hankatter samt en honkatt som aldrig lekte med varann trots att de var uppvuxna tillsammans, så kanske det faktum att de jag har nu inte är kastrerade spelar roll.

F.ö. brukar de inte leka med leksaker, gjorde bara det när de var yngre. Dock stjäl de mina hårsnoddar och såna där böjbara metallband man stänger igen plastpåsar med :(

• iii
    Envira skrev 2010-12-30 14:59:24 följande:
    ¨De kan behöva kastreras.
    Mina leker jämt, men de är ju inte ens året gamla än.
    Om de är gamla så blir det ju oftast inte lika mycket lek 
    De är kastrerade. De var pigga och lekte tills de var runt 1år gamla. Nu är de visserligen 7år men har varit lika lata i många år.
  • Renesmee

Jag har två pojkar på 1 år och en på 3 år. Skaffade den yngre för att jag var rädd att den äldre kände sig ensam plus att han är en katt som behöver mycket kärlek. Men det blev inte som jag önskat..dom är inte alls keliga eller gosiga. Dom står typ ut med varnadra..men ja som någon oavn, så fort den ena är "borta" eller verkar lite hängig då reagerar den andra. Den äldre försöker gosa ibland med den lilla är extremt självständig...
    så ja allt blir inte som man vill. Men dom är friska och mår bra i övrigt och jag älskar dom som om dom vore mina barn =)

• ashera

Ja, lite då och då, men oftast ligger de i en hög och sover. Vi har en ras som behöver en kompis  för att må bra, så de skulle inte trivas utan varandra.

• Renesmee
    ashera skrev 2010-12-30 15:24:56 följande:
    Ja, lite då och då, men oftast ligger de i en hög och sover. Vi har en ras som behöver en kompis  för att må bra, så de skulle inte trivas utan varandra.
    Vad är det för ras? =)
  • ashera
    Renesmee skrev 2010-12-30 15:50:12 följande:
    Vad är det för ras? =)
    Orientaliskt korthår.
  • Xara

Våra är halvsyskon och mest sover de. Båda två. De FÅR gå ut, men den här årstiden sätter de framtassarna i snön på förstubron, går in igen, springer ner till altandörren och provar för säkerhets skull där med innan de går och lägger sig igen. Ibland SLÅSS de, kanske är det lek på katters vis (?!), men de skriker, svansarna piskar och det ser rätt våldsamt ut! (Men väldigt luddigt och gosigt också: som en tecknad serie ) Bäst är om jag eller maken sätter oss ner en sekund: då har vi genast en hårboll eller två i famnen...

• Majsan70

Jag har tre katter och de leker periodvis med varandra och periodvis för sig själva med väl valda leksaker. De har olika favoriter alla tre.

• Thursday
    Thursday skrev 2010-12-30 14:54:49 följande:
    Jeppjepp. Vi skaffade två katter från början, men fick avliva den ena efter ett halvår. Då vart den andra väldigt rastlös och sur och ledsen. När vi skaffade en ny kattunge så blev det annan klang i skällan. Nu är båda vuxna och bryr sig inte så mycket om varandra, men det märktes tydligt på äldsta katten att han gillade när den yngre kom.
    Heh, bara för att jag skrev det så har de nu tillrbingat en halvtimme med att jaga varandra under draperiet som hänger för vardagsrumsdörren
Svar på tråden Leker era katter med varandra?