• Anonym (bilköpare)

Är det så konstigt att jag vill SPARA ihop till en framtida bil?

Både jag och min man tog körkort nu i höstas och har fått ta över mina föräldrars gamla bil som har fungerat som en andrabil hos dem och alltså är mycket sparsamt körd och är i fint skick.

Min man är sugen på att skaffa en ny bil till sommaren och då är VOLVO enda alternativet för honom eftersom hans pappa alltid har köpt volvo. Jag vill inte vara bunden till ett bilmärke men framförallt vill jag spara ihop till en bil istället för att ta ett lån för att köpa en bil.

I min värld är det 2 lån som är accepterade och det är lån för boende och lån för studier.

Skulle jag spara till en bil själv skulle det vara klart om 3 år (180 000 kr)

Är det så fel att vilja det med tanke på att vi har en fullt fungerande bil idag?

• Svar på tråden Är det så konstigt att jag vill SPARA ihop till en framtida bil?
  • Rakad Apa

Att köpa en ny bil är alltid en dålig investering. Köp hellre en bra begagnad med nåt år på nacken, nya bilar tappar värde väldigt mycket de första åren.

• Anonym (känner igen)

Förstår precis hur du tänker, min sambo och jag vägrar ta lån för att köpa bil utan sparar till en ny.

• Anonym

Nej, du har helt rätt inställning!

Det är fult att låna och det verkar du vara medveten om. Lycka till!

• 4strocker

du tänker helt rätt.
    man ska försöka undvika  lån på bilar då dom oftast tappar världet snabbare en man betalar av den.

• Anonym (bilköpare)
    Rakad Apa skrev 2010-12-30 15:26:46 följande:
    Att köpa en ny bil är alltid en dålig investering. Köp hellre en bra begagnad med nåt år på nacken, nya bilar tappar värde väldigt mycket de första åren.
    Jo det är en begagnad bil som är 2-3 år gammal som jag har tänkt att köpa sen, bara man sätter sig i en ny bil och kör ut den från affären har den ju tappat i värde.

Dessutom betyder det något för mig att köpa saker som jag har sparat ihop till, känslan av att gå in i affären och kunna betala allt på en gång är helt underbar och inget jag vill missa vid en bilaffär heller.
  • Parniara

Jag är också uppväxt med synen att bara huslån och studielån är ok.
    Har alltid sparat och köpt bil för pengar jag har...tills nu.

Nu tänkte vi såhär:
    58600 i kreditkostnad är lite mindre än 1000 kronor i månaden på vårt billån över 5 år. Månadskostnaden är totalt 6300 (bor i Norge och här kostade den nya volvon 420 000, lånade 320000). Skulle vi spara ihop till den med samma månadskostnad skulle det ta över 4 år. Vi har råd och tyckte det var värt 1000 kronor i månaden att ha en ny bil direkt, men då får man dra ner på nåt annat istället. Att köpa först och betala sen är en nöjesutgift och den måste vägas mot andra utgifter man har eller kan klara sig utan. Vi varken röker eller dricker tex och anser oss ha råd att kasta 1000 kronor i sjön för att åka ny bil.

Det man måste tänka på är dock att betala av lånet snabbare än värdeminskningen så om nåt skiter sig och man måste sälja bilen att man inte sitter med lånet kvar.

• Sprallgöken

Nä det är väl inte så konstigt att du vill köpa bil kontant. Gör det du tror på och känner att du blir lycklig av.

• Anonym (Fia)

Om man är extremt intresserad av bilar och tycker det är väldigt viktigt kan jag förstå att man tar billån. jag skulle aldrig göra det.

• Bling1975

Jag tycker inte billån är något fel i sig, men jag tycker det är något man betalar av snabbt. Jag har lånat till två bilar, båda är avbetalda nu och värda ca 50.000:- respektive 95.000:- i dagsläget. Det är väl främst det man vill åt, de ska fortfarande ha ett värde när man har betalat av dem.

Men om du har en bil du är nöjd med så finns det ju ingen poäng med att köpa en ny om ni inte behöver två bilar.

Stitch längtar efter Lilo
  • elle1

Helt rätt, ni har ju en fungerande bil idag så försök att spara ihop pengarna. Jag är precis som du det är så skönt att casha in det så man inte behöver betala varje månad på en sak som en bil. Stå på dig!!!

• Mandel

Om ni har en bil som fungerar och är i bra skick så är det ingen bråska så då är det som sagt bättre att spara först och handla sedan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym

Helt rätt tänkt, men jag säjer som många andra. köp inte ny bil utan ta en som har ett par år på nacken, köp via handlare och lägg gärna lite extra på en bil som gjort få mil och har en komplett servicebok. Vi sparade ihop till vår nuvarande bil under studentåren (ca 60.000) och ska till våren byta upp oss och räknar då med att betala ca 150.000-170.000 kr som vi sparat till i ca 1 år (vi har fortsatt leva studentliv ända sen lönerna började trilla in, 8000 kr ut vs 30.000 kr in)

• Argo
    Anonym (bilköpare) skrev 2010-12-30 15:24:46 följande:
    Både jag och min man tog körkort nu i höstas och har fått ta över mina föräldrars gamla bil som har fungerat som en andrabil hos dem och alltså är mycket sparsamt körd och är i fint skick.

Min man är sugen på att skaffa en ny bil till sommaren och då är VOLVO enda alternativet för honom eftersom hans pappa alltid har köpt volvo. Jag vill inte vara bunden till ett bilmärke men framförallt vill jag spara ihop till en bil istället för att ta ett lån för att köpa en bil.

I min värld är det 2 lån som är accepterade och det är lån för boende och lån för studier.

Skulle jag spara till en bil själv skulle det vara klart om 3 år (180 000 kr)

Är det så fel att vilja det med tanke på att vi har en fullt fungerande bil idag?
    Det är absolut inget fel med att vilja betala bilen kontant, men en annan sak att fundera på är varför ni vill köpa en så dyr bil?

Är man inte fetishist på området så fungerar en 5-10 år gammal begagnad bil, med en 12.000-15.000 mil alldeles utmärkt och en sådan kan man få för nedåt en 50.000.

DET skulle ni kunna spara ihop till på ett år.
  • BymBym

Har ni en bil som funkar så håller jag med dig ts. Det hade varit en helt annan sak om ni verkligen behövt bil till t ex jobb, då kanske man måste ta lån. Men själv hade jag aldrig köpt en ny bil.

• Anonym (bilköpare)
    Argo skrev 2011-01-04 16:23:33 följande:
    Det är absolut inget fel med att vilja betala bilen kontant, men en annan sak att fundera på är varför ni vill köpa en så dyr bil?

Är man inte fetishist på området så fungerar en 5-10 år gammal begagnad bil, med en 12.000-15.000 mil alldeles utmärkt och en sådan kan man få för nedåt en 50.000.

DET skulle ni kunna spara ihop till på ett år.
    Vi känner att om vi ska köpa en bil sen så ska det vara en bil som vi kan ha i minst 10 år till och då känns det som om vi inte vill köpa en alltför gammal bil, hade nog tänkt en som är högst 3 år gammal.

Som sagt så är det ingen brådska med en ny bil (förutom att det är skitjobbigt nu på vintern att den vi har inte har någon motorvärmare och vi har en parkeringsplats som inte är i ett garage och det är jobbigt när det är riktigt tuff is på rutorna när det är ont om tid på morgonen) så vi (eller rättare sagt jag eftersom det bara är jag som lägger undan pengar) har gott om tid att spara ihop till bilen.
  • Argo
    Anonym (bilköpare) skrev 2011-01-04 20:18:16 följande:
    Vi känner att om vi ska köpa en bil sen så ska det vara en bil som vi kan ha i minst 10 år till och då känns det som om vi inte vill köpa en alltför gammal bil, hade nog tänkt en som är högst 3 år gammal.

Som sagt så är det ingen brådska med en ny bil (förutom att det är skitjobbigt nu på vintern att den vi har inte har någon motorvärmare och vi har en parkeringsplats som inte är i ett garage och det är jobbigt när det är riktigt tuff is på rutorna när det är ont om tid på morgonen) så vi (eller rättare sagt jag eftersom det bara är jag som lägger undan pengar) har gott om tid att spara ihop till bilen.
    Köper ni en tre år gammal bil för 180.000 och behåller den i tio år så blir den 13 år och väldigt lite värd när ni säljer den. Ni har gjort av med kanske en 140-160.000 på denna bil.

Köper ni en 8 år gammal bil för 50.000 och säljer den om 5 år så är den 13 år gammal och väldigt lite värd. Ni har förlorat kanske 30.000.

Då köper ni ännu en 8 år gammal bil för 50.000, behåller den i fem år och förlorar ytterligare 30.000.

Totalt gör ni av med kanske 60-70.000 på dessa två bilar.

En så pass ny bil som tre år har fortafrande mycket kvar av sin värdeminsking.
  • passa nu
    Rakad Apa skrev 2010-12-30 15:26:46 följande:
    Bilar oavsett hur gamla de är, är en dålig investering :/
    Sen kommer ekvationer in och vad man anser vad som är värt vad.
    Och sen vad man måste ha.

Om ni ska köpa ny bil, så kanske man itne måste spara in vart enda krona, men tycker nog i alla fall man bör närma sig 2/3 av köp summan.
    Allt för slippa känna att bilens värde går under den lånade summan.
    vet många i min ungdom när banker slängde pengar på en utan man ville.
    Som skaffade lån på nya eller bara 1-2år på nacken.
    När bilen började bli ointressant så stod de med lån kvar efter försäljningen, de allra flesta ångrade sig bittert.
Svar på tråden Är det så konstigt att jag vill SPARA ihop till en framtida bil?