• Afrodisiac

Om man byter ut ordet "muslimer" till "judar"/"kristna"...

...i alla kommentarer och trådar, om man skulle skriva trådar och kommentarer om judar och kristna på EXAKT samma sätt som man skriver om muslimer, inte mer inte mindre, skulle moderatorerna låta folk komma undan? 

Om någon skapar en tråd vars rubrik heter "Usch, vad äckligt! Är det så judar gör?", skulle h*n ha blivit stämplad för hets mot folkgrupp? Eller om h*n hade skrivit en tråd med rubriken "Jaha, nu har judendomen kommit till Sverige" eller skrivit "Ja, det har ju framkommit att judar är de som har svårast att anpassa sig"/"alla vet ju att folk från Israel är de som är mest fanatiska"/"det är bara att kolla på alla våldtäktspräster så kan man dra slutsatsen vilka troende det är som gillar våldtäkt" etc.

Hur skulle det gå för den skribenten?

Jag anser att detta är en viktig fråga och bör belysas!

• Svar på tråden Om man byter ut ordet "muslimer" till "judar"/"kristna"...
  • Afrodisiac

Jag är ateist och kritiserar alla religiösa, och anser därför inte att det borde vara mer OK att kritisera en religion men låta bli en annan.

Och alla troende judar och kristna som själva delta i kritiserandet av muslimer är hycklare! Ni har lika skev människosyn som de muslimer ni kritiserar och ändå ställer ni er på ateisters sida och tycker så synd om er själva. 

• Tow2Mater
    Afrodisiac skrev 2010-12-30 15:41:51 följande:
    Jag är ateist och kritiserar alla religiösa, och anser därför inte att det borde vara mer OK att kritisera en religion men låta bli en annan.

Och alla troende judar och kristna som själva delta i kritiserandet av muslimer är hycklare! Ni har lika skev människosyn som de muslimer ni kritiserar och ändå ställer ni er på ateisters sida och tycker så synd om er själva. 
    Det är stor skillnad mellan att kritisera och smutskasta. Om man inte kan kritisera en religion lever vi farligt i länder som har åsiktsfrihet!
  • Valentina truly madly
    Är det inte lite det här gamla tråkiga Kristendomen vs Islam som gör sig hört? Jag ser sällan judar på forumet frivilligt angripa konkurrerande religioner men det är nästan standard att lite smått fanatiska kristna ägnar sig åt detta.
    Personligen tror jag det är så pass enkelt att dessa kristna finner Islam som ett enda stort hot, mkt pga de skillnader som finns mellan dessa religioner, och inte så mkt judendomen då den alltid anses så pass mild och harmlös. För att inte tala om hyfsat lik Kristendomen på många sätt. Islam däremot är läbbigt och farligt. Fram med högafflarna alltså.
    Det är alltid också mysigt att försöka hävda den egna religionen som bäst och alltid, alltid okej att kritisera Islam men gud nåde den som säger ett ord om Kristendomen.

Tröttsamt.
  • Tow2Mater

Kristendomen kritiseras konstant, t ex här på FL inför julen var det massvis med trådar om att kristendomen inte ska ha nåt i skolan att göra, barnen ska inte behöva fira julavslutning i kyrkan, etc etc.

• mamzer
    Tow2Mater skrev 2010-12-30 17:04:21 följande:
    Kristendomen kritiseras konstant, t ex här på FL inför julen var det massvis med trådar om att kristendomen inte ska ha nåt i skolan att göra, barnen ska inte behöva fira julavslutning i kyrkan, etc etc.
    Att inte vilja att ens barn ska behöva delta i en kristen gudstjänst när barnet går i en kommunal skola är inte samma sak som att kritisera kristendomen.
    Jag är inte ateist, men tycker att man ska tänka kritiskt kring alla trosuppfattningar och livsåskådningar, såväl religion som ateism eller humanism. Det finns alltid värden som tas för givna inom en livsåskådning och det är nyttigt för alla anhängare att tänka över vilka dessa värden är. Sen, om jag får märka ord, tycker jag att det finns en viktig skillnad mellan att kritisera religion och att kritisera religiösa. Ska man över huvud taget kunna föra ett konstruktivt samtal så måste man kunna möta varandra med respekt. Detta gäller naturligtvis såväl ett samtal om islam som ett samtal om humanisterna.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Tow2Mater
    mamzer skrev 2010-12-30 17:24:46 följande:
    Att inte vilja att ens barn ska behöva delta i en kristen gudstjänst när barnet går i en kommunal skola är inte samma sak som att kritisera kristendomen.
    Kritiken kommer i floder tillsammans med den diskussionen.
  • mamzer
    Tow2Mater skrev 2010-12-30 17:28:58 följande:
    Kritiken kommer i floder tillsammans med den diskussionen.
    Det är möjligt, men det måste vara möjligt att säga "Nej, jag vill inte att min son/dotter ska behöva delta i ett kristet sammanhang när h*n går i en kommunal skola" utan att det uppfattas som kritik mot kristendomen som religion. Sen att det kanske finns många som inte kan hålla isär begreppen, det är en annan sak. Men oviljan att delta är inte i sig en kritik.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • TalisQualis

Mycket intressant tråd måste jag säga! Har skapar intressanta diskussioner här hemma

• Valentina truly madly
    Tow2Mater skrev 2010-12-30 17:04:21 följande:
    Jag måste ha missat det. Det rabiata tjatet om vart en skolavslutning ska ske anser jag inte är någon form av kritik mot Kristendomen som religion.
Svar på tråden Om man byter ut ordet "muslimer" till "judar"/"kristna"...