• jannah

Tips på förrätt UTAN fisk/skaldjur?

Jag har fått uppgiften att fixa förrätt inför morgondagens nyårsmiddag, men har fullständig idétorka. Har dessutom aldrig gjort nån förrätt innan... Skäms

Den får inte innehålla nån form av fisk eller skaldjur, och ska vara "gravidanpassad" eftersom jag själv är höggravid. Tips mottages tacksamt! Glad

¤ Othilia 080524 ¤ Bebis med BF 19/1 2011 ¤
  • Svar på tråden Tips på förrätt UTAN fisk/skaldjur?
  • Trinity78

Gör smörgåsbakelser och välj nån fyllning som inte innehåller skaldjur, typ ost, skinka, grönsaker osv

Reproductively challenged
  • Gurkan

Här serverar vi västerbottenostpaj på en salladsbädd!
    Gott!

Annars kan man göra minipizzor och bara ha tomatsås och mozzarella på när de gräddas och efteråt lägga på lufttorkad skinka (kanske itne för gravid men det går ju med vanlig skinka med) och ruccola.

Fyll stora champinjonhattar med gräslök och färskost och kryddor och gratinera lite snabbt och servera med lite sallad

• vintjej

Jordärtsskockssoppa. Finns många recpet på nätet. Det är mättande, ska man inte ha så mycket kan man servera den i fina dricksglas. Sedan kan man variera med god "topping". T ex krutonger som man kryddar lite gott och hackade färska örter, någon god smörstekt svamp, knaperstekt bacon, gremolata o s v.

• Kinya

Någon god soppa. Jag ska göra Karl-Johansvampsoppa imorgon. Spenatsoppa är också supergott!

• Linda1976

Små chevrepajer.

Vanlig pajdeg i folieformar (typ muffinsformar i aluminium) och sen en klick chevre, ringla över lite honung och sen vanlig äggstanning. Smarrigt! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • mandala

Jag har tänkt göra små ostpajer imorgon med en quinoasallad m groddar o linser i. Ostpajen kommer bestå av flera olika ostar sen vet jag inte om jag stoppar i soltorkade tomater o lite spenat eller om det blir något annat förutom osten.

• jannah

Tack för alla tips!

Ska fundera lite till, men det lutar nog åt att jag gör nån slags smörgåsbakelse i två lager med två olika fyllningar... Ska nämligen inte vara hemma hos oss, så det är lite smidigare att ta med sig nåt som ska vara kallt. Annars är ju soppa ett bra alternativ!

¤ Othilia 080524 ¤ Bebis med BF 19/1 2011 ¤
  • Trinity78

Tänkte på en sak. Nån tipsade om chevre men det ska man ju inte äta som gravid säger Livsmedelsverket.

Reproductively challenged
Svar på tråden Tips på förrätt UTAN fisk/skaldjur?