• marmelad

Röda prickar efter smakportion av gröt.. allergi?

Min son på 4 månader fick igår testa mild havegröt från semper. Strax efteråt fick han som röda prickar under munnen och på hakan. De försvann sen helt efter kanske 30 minuter.
    Testade samma gröt igen idag, för att se om det var den han reagerade på, och fick samma resultat  :-/
    Någon som varit med om denna reaktionen av gröten?

Måste ringa bvc på måndag och rådfråga dem, men undrar om nån här som fått den reaktionen sedan påvisat allergi?

• Svar på tråden Röda prickar efter smakportion av gröt.. allergi?
  • Spexig

Hmm, det kan oxå vara en reaktion på att få mat i ansiktet o bli avtorkad.

Vår dotter får det lite då o då utan att vi hittat nåt samband med mat, annat än att det alltid kommer när hon sugit på en apelsinklyfta. 

• marmelad

Aha så kanske det kan vara ju. Tack!  Vågar inte ger mer innan jag pratat med bvc, men då behöver det ju kanske inte vara allergi iaf

• Boom

Jag prövade den gröten med, fast hade prövat vanlig havregrynsgröt innan utan prickar. Men sen kom prickarna då sempers gröt testades och för oss var det allergi. Men det kanske är bara en överkänslighet. Hoppas allt går bra och att din lille inte har allergi.

• marmelad
    Boom skrev 2011-01-01 11:45:11 följande:
    Jag prövade den gröten med, fast hade prövat vanlig havregrynsgröt innan utan prickar. Men sen kom prickarna då sempers gröt testades och för oss var det allergi. Men det kanske är bara en överkänslighet. Hoppas allt går bra och att din lille inte har allergi.
    Vad var det för allergi? Mjölken?
  • Boom

Ja, det var skummjölkpulver i eller nått sånt, kom inte ihåg vad som stod. Då anade jag att det var mjölken eftersom hon tålde då jag gav henne egen havregröt inann och hon inte fick prickar. Så det är all mjölk, mjölkproteinerna (oftast det om de är allergiska då de är så små, laktosen senare som de sagt till mig på BVC)

De sa att jag skulle utesluta mjölken i hennes mat. Sedan fick vi efter mycket tjat remiss till barnklinik och där visade testet allergi.

• ThePointOfItAll

Det kan så klart vara allergi, men det kan lika gärna vara att huden reagerar på att bli kladdig/avtorkad oavsett vad barnet äter. Min son fick utslag på snoppen, enligt läkaren var han känslig mot sitt eget kiss, låter konstigt men det försvann sen, likaså utslagen runt munnen vid matning.

• marmelad
    Boom skrev 2011-01-02 21:23:45 följande:
    Ja, det var skummjölkpulver i eller nått sånt, kom inte ihåg vad som stod. Då anade jag att det var mjölken eftersom hon tålde då jag gav henne egen havregröt inann och hon inte fick prickar. Så det är all mjölk, mjölkproteinerna (oftast det om de är allergiska då de är så små, laktosen senare som de sagt till mig på BVC)

De sa att jag skulle utesluta mjölken i hennes mat. Sedan fick vi efter mycket tjat remiss till barnklinik och där visade testet allergi.
    Men borde han inte reagera när han ammar då, eftersom jag äter/dricker mjölkprodukter?
    Gjorde inte din dotter det?
  • marmelad

Han har iofs alltid varit ganska gasig i magen :-/ Kan det vara en reaktion på mjölken kanske?
    Åh, får ta upp detta med bvc nästa vecka när vi ska dit.
    Funderar på att testa ge honom gröten idag igen, och se om prickarna kommer.

• Boom

Nej hon reagerade inte då jag ammade, till och med att läkaren som var på BVC sa att jag skulle fortsätta att äta mjölkprodukter och amma. Rätt vet jag inte om det var. Olika hur känsliga barn kan vara verkar det som. Just ja, glömde också skriva att sen fick hon torra fläckar på magen, och nån på benet (autopiskt eksem). Frågade läkaren om det var pga mjölken jag åt och om det var allergi via amningen sa läkarn bara att det kan bli såna utslag av värme och kyla (ingen bra läkare, fick tigga till mig remiss).

Innan jag kom iväg till BVC testade jag med igen med gröten. Röda prickar runt munnen utan att jag hade torkat men inga andra symptom som kan komma som hårtd i magen eller nått sånt. Vi hade tur att hon slapp "mer" allergi.
    Lycka till

• marmelad
    Boom skrev 2011-01-03 21:48:16 följande:

Nej hon reagerade inte då jag ammade, till och med att läkaren som var på BVC sa att jag skulle fortsätta att äta mjölkprodukter och amma. Rätt vet jag inte om det var. Olika hur känsliga barn kan vara verkar det som. Just ja, glömde också skriva att sen fick hon torra fläckar på magen, och nån på benet (autopiskt eksem). Frågade läkaren om det var pga mjölken jag åt och om det var allergi via amningen sa läkarn bara att det kan bli såna utslag av värme och kyla (ingen bra läkare, fick tigga till mig remiss).

Innan jag kom iväg till BVC testade jag med igen med gröten. Röda prickar runt munnen utan att jag hade torkat men inga andra symptom som kan komma som hårtd i magen eller nått sånt. Vi hade tur att hon slapp "mer" allergi.
    Lycka till

Kan torra fläckar alltså vara ett tecken på mjölkallergi? Sonen är väldigt torr  huden, och smörjer jag inte honom med miniderm flera ggr i veckan så blir han så torr att huden blir prickig och han får små sprickor på vissa ställen.

Att man ska behöva tjata till sig tid till läkare, det är ju helt galet!
  • Boom

Ja visst är det, hon är inge bra alls den läkaren.
    Ja vet inte om det är ett tecken, de sa att det kan vara kylan eller om de blir för varma. Jag frågade tyvärr aldrig barnläkaren då jag var där eftersom allergin hade visat sig på testet och kosten redan var fri från mjölk och ägg. Men frågade jag han om amningen , om det påverkade om jag åt mjölk. Då sa han bara att det finns inget vetenskapligt bevis på att det påverkar barnet om man själv äter mjölk. Fick göra som jag ville. 

Tror att man kan få lite olika svar känns det som. Sen så inviduellt hur barnen påverkas.

Sen sa han att jag skulle smörja med kortison på fläckarna så att det blir att försvinan på en gång istället för att vara där hela tiden. Men där verkar det vara olika hur försiktiga de är med att man ska använda kortison.
    Jag smörjer med med MInidrem.
    Min lilla tös har tack o lov inte börjat klia på fläckarna.
    Berätta gärna hur det går för er sen

• marmelad

Ja jag sökte lite på internet nu, och läste att komjölksallergi inte alltid visar sig när man ammar eftersom det är så lite som går över i modersmjölken. Men att det kan visa sig med nässelutslag sen när barnen själv får i sig komjölk, och det var nog nässelutslag som han fick. För det såg ut som såna utslag man får när man bränt sig på en brännässla.
    Ska testa ge honom gröt igen i eftermiddag tror jag. Men bara lite lite.. vill inte att utslagen ska bli så kraftiga att de börjar klia eller svida ifall han får dem igen.
    Jag hoppas ju verkligen att det inte ska vara allergi.. känns som att typ allt innehåller komjölk? :-/

• Boom

Vi hoppas på att det kanske bara är överkänslighet. Det finns grötar o välling som är mjölkfritt. De är gröna förpackningar och här i min lilla by finns de på varje affär. De använder jag(äpple, banan, välling).
    Sen finns det toppen produkter nu för tiden som havremjölk och grädde (oatly märket). Kostar lite mer och det är tråkigt.
    Sen är det stor chans att det försvinner vid 1,5 års ålder.
    Men jag gör hemma mat åt henne, för i burkarna finns det inget utan mjölk. Det är jobbigt om man har bråttom en dag eller dröjer kvar någon dag hos någon utan att ha tagit med hennes mat.

Jag oroar mig om det kommer vara kvar  då dagis börjar, och vid bjudningar/kalas. Då hon blir sen medveten om att hon inte får äta det andra gör. Just när det är mjölkproteinet för laktos är lite lättare men just med protein känsn det som det finns i allt.

• marmelad

Han fick lite gröt för en stund sen, och det röda kom strax efter   Dock inte så mkt, men han fick ju inte så mkt gröt heller. Ska testa ge honom egen havregrynsgröt imorgon och se hur det blir.

Finns det alltså ingen burkmat som är utan mjölk? Fy så jobbigt :-/
    Förstår att du oroar dig för framtida kalas och dagis, men vi får verkligen hoppas att det växer bort innan dess. Hur gammal är hon nu?

• Boom

Neej va tråkigt , jag hoppas att han klarar sig ändå. När jag kollat runt på matburkarna har jag inte sett än så länge men gav upp utan att kolla alla, men nu är hon äggallergisk med så jag gör eget för säkerhetsskull.
    9 månader är hon nu, så jag hoppas att det växer bort tidigt. Skulle bli snarare chockad om allergin skulle finnas kvar efter 3 år.

Om de anser att han har allergi begär remiss att göra test, tyvärr är kan de visa att de inte har allergi fast de har det (därför de kan vara lite svåra på att vilja skicka remiss). För då kan du se om han har ägg samtidigt (läkarn sa att proteinerna påminner om varann, inget ovanligt att ägg kan vara med då). För på ägg visade min tös inget på då jag testade men på allergi testet visade det allergi).

Men din kille var bra annars i magen? bara lite gasig?
    Jag hoppas att han klarar sig. Men annars finns det bra produkter.
    När ska du till bvc?
    jag håller tummarna

• marmelad

Jag ska till bvc på tisdag nästa vecka. Ska prata med henne då. Det är dock sista besöket på bvc här, sen ska vi flytta så skulle de vara svåra här kan man alltid hoppas på att de är bättre på nya sen.

Han har varit gasig i magen ofta, det är som att han får kämpa ur sig gaserna. Samma med bajsandet, det kan gå flera dagar utan att han bajsar, och det verkar som att han lixom kämpar och är lite kinkig till och från, och till slut kommer det massor med bajs. Men så är det kanske för alla små? Allergi eller inte?
    Annars har han inga problem med magen, ingen kolik eller så. Han har alltid varit en väldigt lugn och harmonisk bebis.

Har precis gjort iordning lite havregryn som jag ska göra gröt på sen när han vaknar, och testa ge honom det.

• marmelad

Igår var vi till bvc. Hon sa bara att vissa barn reagerar på mjölk om man ger de för tidigt, så hon sa att vi skulle vänta lite med sånt som innehåller mjök och testa igen senare. Vi skulle ge sådant som inte innehåller mjölk till att börja med.
    Så vi får väl se, förhoppningsvis är han bara lite känslig nu i början då.

• Karla79

Det finns massor av burkmat utan mjölk! Det trista är dock att de är alla väldigt lika, tomatbaserade röror med antingen kyckling eller kött.

Min son är mjölk- och äggallergiker och det visade sig när han tog pricktest efter att ha fått en allergisk reaktion då han fått smakisar av gröt med skummjölkspulver i en vecka. Det var dock inte röda prickar, utan nässelutslag över hela kroppen.

• Fie

Min dotter är 10 1/2 månad nu. Vi började med smakportioner med gröt vid fyra månaders ålder. Fick också röda prickar runt munnen och på halsen. Jag ringde BVC och pratde med dom. De frågade om hon kladdade mycket vilket hon gjorde. De gav mig även rådet att kladda lite gröt på hennes arm och se om det blev utslag där med. I så fall skulle det inte va allergi. Det blev utslag på armen med, så fortsättningsvis försökte vi kladda så lite som möjligt och efter ett tag blev det bra. Äter idag fortfarande samma sorts gröt utan nån problem.

• Boom

underbaraungar: va skönt att det kanske inte är allergi. Hoppas allt går bra sen också då ni testar igen.

nettie1: kollade in nogrannare nu, det fanns mycket med tomatsås. Men glad över att det finns *hoppar*

Svar på tråden Röda prickar efter smakportion av gröt.. allergi?