• Betty Boop

Kan jag göra potatisgratängen dagen innan?

Vi ska bort i morgon och ska ta med potatisgratäng. Jag tänkte göra gratängen redan nu ikväll. Ska jag göra den helt färdig eller bara grädda den lite grann typ halvfärdig för att grädda vidare strax innan maten? Jag har fått för mig att det bara blir gott om man gör den helt klar dagen innan så att den får "sätta" sig lite. Stämmer det?

• Svar på tråden Kan jag göra potatisgratängen dagen innan?
  • Nemiia

Du kan göra på båda sätten. Jag brukar göra den nästan helt klar bara så att den behöver gå en kvart eller så dagen efter.

• a mor

Gör den i stort sett helt klar. Snabbkyl den sedan. I morgon tar du fram den  och häller på lite mer grädde och strör på osten och sedan in i ugnen.

• Trisse78

Jag hade gräddat färdigt den helt.
    Vid uppvärmningen imorgon hade jag hällt på lite extra grädde så att den inte blir torr.

• Majsan70

Oh den blir ju mycket godare dagen efter. Jag brukar ha massa grädde o smör så sätter det sig fint till dagen efter o blir precis lagom konsistens.

• Betty Boop
    Majsan70 skrev 2010-12-30 17:09:19 följande:
    Oh den blir ju mycket godare dagen efter. Jag brukar ha massa grädde o smör så sätter det sig fint till dagen efter o blir precis lagom konsistens.
    Smör? Jag brukar bara ha smör/margarin när jag smörjer själva formen. Har du smör i själva gratängen? Jag varvar potatis med en blandning av grädde, vitlök, salt o peppar. Ost överst.
  • Lena

Jag skulle kört den klart förutoma tt jag inte hade lagt på någon ost. Den brukar inte bli bra omgratinerad.

• a mor
    Betty Boop skrev 2010-12-30 17:12:17 följande:
    Smör? Jag brukar bara ha smör/margarin när jag smörjer själva formen. Har du smör i själva gratängen? Jag varvar potatis med en blandning av grädde, vitlök, salt o peppar. Ost överst.
    Smör formen men se till att det är ett par rediga smörklattar kvar i formen då du lägger dit potatisen. 
  • Nemiia

Jag brukar lägga bitar av smöt oavnpå gratängen när den gräddas så att den smälter ner i mellan.

• mg79

Blanda gärna in lite vitlök i smöret, så blir det nnu godare!

• Majsan70
    Betty Boop skrev 2010-12-30 17:12:17 följande:
    Japp jag har smör i. MUMSIGT..ett hett tips från min broder kocken. Formen smörjes inte alls behövs inte helt enkelt.
Svar på tråden Kan jag göra potatisgratängen dagen innan?