• hilah

Ni som har/har haft VÄLDIGT ont i ryggen under graviditeten - vad har ni fått för hjälp?

Jag fick ont i ryggen under första graviditeten med, med då kom det för det första endast mot slutet och för det andra var jag ledig 4 veckor innan förlossningen och kunde lägga mig ner när det blev jobbigt. Nu är jag i vecka 28 och har redan fruktansvärt ont och är dessutom hemma med min son. Jag är liten och har STOR mage. När jag tog upp det med min BM sa hon att det inte finns mycket att göra - man får stå ut. Jag har skaffat mig ett stödbälte, men tycker inte att det hjälper. Jag står faktiskt inte ut. Ibland kommer tårarna för att jag har så ont. Finns det någon som har fått någon hjälp? Finns det någon hjälp att få?
    Ska gå och bada varmt nu... det brukar ge 20 minuters lindring...

• Svar på tråden Ni som har/har haft VÄLDIGT ont i ryggen under graviditeten - vad har ni fått för hjälp?
  • Lumo

Sjukskrivning, sitt/ligg med bra stöd.

Jag har testat mycket när jagvar gravid men få vill ge hjälp, man får stå på sig. Belägget verkar vara att "jag vill inte starta din förlossning", det fick jag höra sista 15 veckorna. Själv tror jag risken gör det är minimal, men ingdn vill ta den. Borde ju vara mitt beslut. Jag har testat Akupunktur, det hjälpte lite. Man man måste hitta nån som KAN behandla gravida.

En bra naprapat kan göra mindre saker som tex massage, men utför tyvärr säkert inga större manipulationer. Kan ju dock vara värt att besöka en om du e desperat, man vet ju aldrig vad de kan göra.

Smärtstillande är ju inte kul all äta för mycket av heller.

Testa yoga o vattengympa, båda finns för gravida!!!

Bm kan skicka dig till sin sjukgymnast med.

TENS kan kanske funka. Prata med BM/sjukgymnasten om att låna o hur du kopplar den.

• Sofia Johanna

hej,
    har tyvärr inga mirakeltips men jag förstår verkligen hur du känner!
    jag väntar mitt andra barn (v26) och jg har så ont i ryggen att jag gråter på kvällarna. på förmiddagarna är det oftast ganska hyfsat men efterlunchtid kommer värken smygande och runt 2- tiden har jag så ont att jag inte kan vara uppe. det ända som hjälper för min del är att ligga er och vila. jag har ont i bröstryggen, mellan skulderbladen, jag är stelopererad pga skolios och tror att det delvis är orsaken. jag är också liten och tunn och detblir snabbt trångt där inne.
    jag har prova akupunktur- fungerar inte på mig, och tens - lindrar lite för stunden men kan inte påstå att det hjälper direkt. va hos läkarer på mvc förra veckan och han sa att de kunde skriva ut citodon om det blev väre, det va ingen fara för fostret. något annat fanns tyvärr inte att göra sa han, men jag skulle iaf slippa gå över tiden med den här  smärtan. när jag väntade min örsta son sattes jag igång på bf+4 pga led-och ryggvärk.
    kämpa på! och dela gärna med dig om du hittar nån lösning!

• norrlandsflicka

Har gått på vattengymnastik sen vecka 23.
    Har haft en del problem med att bröstryggen hakat upp sig, fått låsningar och så. Det har jag också fått hjälp av från sjukgymnasten. Hon brukar också massera mig. Går på behandling 1 gång i veckan.
    Det som hjälper annars förutom varma bad är TENS. Är smärtfri medan jag har den på ryggen.
    Har varit sjukskriven sen vecka 29 för ryggvärk/foglossningar.  Ryggvärken blev lite bättre när jag blev sjukskriven. Då kunde jag ju vila. Innan jag blev sjukskriven tog jag hand om min son som var 15 månader då, blev mycket lyft och så.

Hoppas du hittar nåt som funkar för dig. Det är bara att kämpa på.

• hannis

Jag gick på vattengympa och hade en TENS-apparat som hjälpte lite. Blev dock sjukskriven i vecka 35 för då kunde jag bara inte jobba längre.

• Lumo

Tips är att skriva detta i ert förlossningsbrev o ev prata med förlossningen innan om mjukare säng/extra madrass under förlossningen. Samt att ni kanske behöver eda tidigare. Min fl (igångsatt) höll på 27 h pga att barnet inte sjönk eftersom jag inte ens kunde sitta upp i sängen pga ryggontet. Slutade därför i ks då inget hände. Jag NEKADES mjuk madrass trots att vi bönade o bad om det o trots att den låg i sängen bredvid, under 26 h fick jag ligga på stenhård förlossningsbrits vilket slog ut min rygg. Pga den har jag fortfarande problem med svanskotan samt det tog ett år att rehabilitera ryggen (älskar min naprapat som tillslut fixade mig). Har efter fl fått höra att jag borde fått den mjuka madrassen, ingen fattar varför jag inte fick den av barnmorskorna (andra än de jag hade). Nu kanske det gått lika illa ändå med slut med ks, men man vet aldrig. Hoppas jag inte skrämmer nån nu bara. :) sonen mådde iaf bra hela tiden...

Svar på tråden Ni som har/har haft VÄLDIGT ont i ryggen under graviditeten - vad har ni fått för hjälp?