• Nicknov10

Gråt vid amning

Hej.

Min 8 veckorsbebis gråter när jag ammar honom. Först suger han girigt några minuter men sedan släpper han och blir jätteupprörd. Även om det kommer mjölk så det kan inte vara att han inte får mjölk och därför blir sur.
    Oftast så gråter han med ljusa skrik i kanske 15 sek, avbryter och suger lite till-kanske i 15 sek och börjar sedan skrika. Så håller det på. Jag fattar inte varför. När han gråter så gråter han "hungergråten" (nä nä nä nä) men det finns ju mjölk! Jag har gott om mjölk!

Han är också mkt mer gnällig helt plötsligt. Om vi inte bär honom så börjar han gråta..han vill inte ligga själv någonstans..inte ens bli nedlagd.

Det konstiga är att på natten är det inte så här..då äter han som om det inte fanns ngn morgondag och ligger oftast och flinar när jag byter blöjan...har ni några tips?

• Svar på tråden Gråt vid amning
  • Melly

Kommer mjölken för fort för honom? Mjölka ut lite granna innan amningen isåfall så att mjölken inte kommer lika fort.

Eller kan det vara att han är övertrött när han ska till att amma? Amma tidigare isåfall så att han inte hinner bli för trött och hungrig. Ha honom nära dig så att du ser hans signaler och ge bröstet såfort som du ser att han blir som orolig utav sig i kroppen och börjar att leta efter nåt att suga på

• Stardust

Har samma problem. Men hur ska man kunna mjölka ur innan VARJE amning? Då får jag ju bara mjölka ur hela dagarna. Och stå där o mjölka ur när barnet vrålskriker breve är ju inte så lätt...inte för mig iaf.

• Melly
    Stardust skrev 2010-12-30 18:22:45 följande:
    Har samma problem. Men hur ska man kunna mjölka ur innan VARJE amning? Då får jag ju bara mjölka ur hela dagarna. Och stå där o mjölka ur när barnet vrålskriker breve är ju inte så lätt...inte för mig iaf.
    Man ska bara mjölka ur lite lite så att det inte sprutar så fort

Man kan oxå strunta i och mjölka ur först och börja att amma som vanligt och när bebisen släpper och gråter så kan man mjölka ur lite då istället. Och sen lägga tillbaks bebisen igen

Om det inte känns som att mjölken kommer för fort så kan man prova och byta bröst när bebisen gör sådär.
  • hanna8209

För mig har det alltid i stort sett varit på detta sättet och jag har ännu inte kommit på vad det beror på. Min dotter ammar kanske i högst 5 minuter och sedan börjar hon skrika. Ibland funkar det att byta bröst och ibland inte. På natten funkar det utan gråt... Hon äter kanske högst 5 min då också men då somnar hon lugnt... Går din bebis upp i vikt som den ska? Ser gör min så hon får ju tillräckligt med mat men det är frustrerande...

• dripdrop

Min bebis är sju veckor och har börjat med samma grej, dock bara då och då... det verkar som att hon blir störd o distraherad väldigt lätt, kan inte vara samma för er?

• Österbotten

samma här, min bebbe är 7 v och gör precis på samma sätt. Hon får även ersättning och det funkar utan gråt så nu blir det mest flaska vilket oroar mig. På natten ammar hon bra som vanligt. Om det är en tillväxtfas så borde man ju amma så mjölkproduktionen följer med men det går ju inte när hon är helt hysterisk.Rynkar på näsan

• santana01

Min lilla tjej har hållit på så ganska mycket, men jag tycker det blivit bättre på senaste tiden (hon är tre månader nu).
    Ett bra tips jag fick var att ligga ner och amma, då kommer inte mjölken lika fort. Det var antagligen därför det funkade problemfritt  på natten då jag alltid låg ner.
    Sen försökte jag också släcka ner lite i rummet, ibland lägga en sjal på något sätt så att hon inte hade så mycket att titta på eftersom hon också var väldigt lätt distraherad. Det är hon inte alls längre, så det var nog bara en utvecklingsfas.

• niskalainen

Prova att rapa honom, min lilltjej kunde också gråta "ätgråten" men sen kom värsta rapen när jag lyfte upp henne och klappat på ryggen en stund och så blev hon lugn och kunde ammas efter i lugn och ro. Vissa sväljer mer luft än andra. Rekommenderar också mer liggamning som santa01 skrev.

• Syster Anna03

Min lilla tjej kan bete sig precis likadant vid amning ibland och då hjälper det att rapa. Sen är det bara att fortsätta amma! Hoppas det hjälper!

• cattiwik

Min son gjorde likadant i den åldern. Det visade sig att han var trött och inte hungrig. Jag trodde alltid att han var hungrig när han grät och försökte då amma honom. Han sög lite och sen blev han arg och grät. Sög lite till och grät igen. Efter ett tag kom jag på att han var trött och inte hungrig. Klart han blev arg då när det kom mjölk och han bara ville ha bröstet som "napp" för att sova.

Nu säger jag inte att det är så för dig, men kanske. Prova ge honom en napp istället och se om han somnar.

Min son är idag 4 månader men jag skrev om samma problem här på FL när han var runt 8 veckor skulle jag tro.

Svar på tråden Gråt vid amning