• Anonym

Erfarenhet av att kräva "stadigvarande boende"?

Hej!

Min ex-sambo och jag har samarbetssvårigheter. Jag anser att det är han som inte kan samarbete och jag skulle gissa att han säger tvärtom.

Mitt ombud säger att det som händer inte är tillräckligt för att yrka på ensam vårdnad men att vi kan försöka kräva att dottern är "stadigvarande boende" hos mig. Dvs att vi båda fortfarande har vårdnad men att hon bor mest hos mig.

Finns här någon som vet något om detta begrepp?

• Svar på tråden Erfarenhet av att kräva "stadigvarande boende"?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-30 20:26:04 följande:
    Hej!

Min ex-sambo och jag har samarbetssvårigheter. Jag anser att det är han som inte kan samarbete och jag skulle gissa att han säger tvärtom.

Mitt ombud säger att det som händer inte är tillräckligt för att yrka på ensam vårdnad men att vi kan försöka kräva att dottern är "stadigvarande boende" hos mig. Dvs att vi båda fortfarande har vårdnad men att hon bor mest hos mig.

Finns här någon som vet något om detta begrepp?
    Du blir i så fall boendeförälder om du "vinner". Det kan också bli så att ert barn skrivs hos honom och bor mer där istället. Allt beroende på vad pappan yrkar på, vad utredningar visar, om någon eller båda har umgängessaboterat och kört över den andre som förälder i frågor rörande barnet. Detta anses inte vara för barnens bästa då de har rätt till båda föräldrars föräldraskap och inte bara till den som själv anser sig ha tolkningsföreträde.
  • Anonym (?)

Men vadå BLIR boendeförälder, någon av er måste ju redan vara det. Var är barnet skrivet, var tillbringar det sin mesta tid? HAr ni exakt lika måste det ändå vara skrivet någonstans och den personen är boendeförälder. 

• Anonym

Hon är inte skriven hos mig eftersom det var jag som flyttade ut när vi delade på oss, pappan och jag. Jag är alltså inte boendeförälder utan umgänges. Men vi har henne 50-50.

Vad jag förstår på advokaten menar han att jag kan yrka på att ha dottern stadigvarande boende hos mig eftersom samarbetssvårtiheten från pappans sida handlar mycket om att jag inte får åka iväg på en semester etc längre än några dagar åt gången vilket är så länge som vi har henne vardera just nu.

• Anonym

Och jag vet att det kan falla sig så att det slutar med att han får det jag yrkar på, att det inte finns någon garanti. Känns ju väldigt orättvist att det är som om det är uppenbart att en saboterar/missbrukar makt. Men lagen i det här fallet är inte till för att typ straffa en förälder som någon här sa

• Anonym (?)

Fast det är väl rimligt att du inte drar iväg själv på semester... eller skulle barnet med men du får inte ta med det?
     I så fall kan jag förstå det. 
    Låter som extremt milda samarbetssvårigheter om det handlar om att du inte skall få åka iväg ensam.  

• Anonym

nej altlså det handlar om att jag inte får göra det med flickan.

• Anonym (?)

Okej, ja det kan man ju förstå att du stör dig på men stora samarbetssvårigheter låter det inte riktigt som...

Med mitt ex handlar det om att jag inte får skriva och berätta hur hon har det hos mig, jag får inte diskutera hennes medicinering via mail utan att få hatbrev, jag måste alltid stå i trapphuset när jag lämnar henne till honom, får inte gå in i hallen, han kommer inte till akuten när hon skadar sig eftersom jag är där, han svarar inte på tilltal, han vägrar besöka hennes hem, etc etc. 

Och ändå vet jag inte om ens detta räcker för att kalla det samarbetssvårigheter...

• h8him

Även om du skulle få boendet kan du inte bara åka iväg med dottern på semester på pappans tid med barnet. Så jag kan inte alls se vad du skulle vinna på att starta en tvist. Det du bör göra är att försöka få en överenskommelse om längre sommarumgänge samt även att ni reglerar lovumgängen under läsåret.

• Anonym

Tack för svaren.

Nej jag skulle inte kunna åka med henne på pappans tid och skulle inte vilja det heller.

Ja, lov-, sommarumgänge osv behöver regleras. Jag hoppas att det inte behöver gå hela vägen till domstol för att få detta. Jag hoppas att hans advokat visar honom att det är lönlöst.

Svar på tråden Erfarenhet av att kräva "stadigvarande boende"?