Some Day skrev 2010-12-30 22:47:57 följande:
En rottweiler har de mentala egenskaperna en bra brukshund bör och ska vara utrustad med som tillgänglighet, mod, nervfasthet, naturlig skärpa, dådkraft och kamplust.
En american staffordshire terrier är en typ av terrier. De flesta terriers har jaktlust, kamplust och är väldigt snabba att agera och är väldigt envisa.
En korsning av dessa egenskaper är inte att föredra. Om vi sedan ser till de fysiska aspekterna finns det en rad sjukdomar inom båda raserna som skiljer sig åt. Höftledsdysplasi är en gemensam nämnare.
Hos rottweilern finns även armbågsdysplasi och ökat antal fall av epilepsi.
Hos amstaffen finns allergisjukdomar, ögonsjukdomar, dövhet, blindhet och flera märkliga hälsoproblem.
En kombination av de två raserna kan alltså medföra att valparna föds med en rad hälsodefekter och besitter icke önskvärda mentala egenskaper.
De allra flesta som tar valpar efter två olika raser som dessa har inte hälsa och mentalitet i tankarna. De vill göra sig en snabb förtjänst. Amstaffen har ökat i popularitet och många vill lägga vantarna på en men har inte råd att betala fullt pris för en registrerad och dna-typad hund och då blir en oregistrerad blandras ett självklart val. Många exemplar blir kanske utmärkta när de hamnar hos rätt ägare, men allt för många som köper sin valp räknar inte med de egenskaperna en valp av denna blandning kan ha. Se bara på det stora antalet omplaceringar av denna typ. Oftast handlar det om att ägaren har tagit sig vatten över huvudet och inte inser att de har en brukshund med inslag av terrieregenskaper som behöver få utlopp för all den energi den besitter.
Det är där skon klämmer, det blir mer hundar än vad gemene man klarar av.
EXAKT så!
Förstår inte varför man ska köpa en blandrasvalp över huvudtaget? Jag tog en amstaffmix som omplacering vid 1,5 års ålder och han dras med e-höfter och 1:or på armbågarna, är lättstressad, har lite separationsångest i vissa situationer osv vilket helt ligger i hans psyke och inte i ensamträning och träning i övrigt vilket även flera kursledare har talat om för oss.
Välj en renrasig hund från testade föräldrar istället. Och INTE från föräldrar som är "helt friska och sunda. Veterinärbesiktigade, aldrig varit sjuka och äääälskar barn och andra hundar" utan från föräldrar som har dokumenterade tester på HD/AD, ögon om det är en sån ras, inga hudsjukdomar, i amstaffens fall ska den helst vara Ataxi clear från båda föräldrarna, och se till att träffa båda föräldrarna. De kanske inte alls faller dig i smaken och då är det stor risk att valpen som vuxen inte heller kommer göra det.
HÄR är ett kort blogginlägg som visar lite hur lurad man blir som valpköpare
PS. en "sjuk" hund som min som kräver rehab och mediciner och specialmat och kosttillskott osv kostar massor jämfört med en frisk hund. Tror jag räknade ut att utslaget på ett år kostar min 2800:- i månaden. Det är mycket pengar bara för att hålla hunden smärtfri och låta den kunna leva normalt. Du tjänar igen de pengarna en renrasig valp kostar extra på nolltid. Av de 2800:- är ca 800:- mat+försäkring, resten är "extra" utgifter.
Oavsett hur du väljer, lycka till!