• Anonym (oroli­g)
    Äldre 31 Dec 00:00
    4175 visningar
    1 svar
    1
    4175

    Hjälp, jag har fått utskrivet valaciclovir

    Hej
    Jag är i slutet  av v 37 och har av läkare på MVC fått utskrivet valaciclovir alternova pga genital herpes utbrott. Innan jag tog en tablett läste jag informationen om tablettern och blev kallsvettig när jag läste att det finns begränsad erfarenhet av behandling med den tabletten. Jag vill ju inte riskera att mitt barn tar skada och känner mig nu villrådig hur jag skall göra. Samtidigt vill jag ju inte att babyn riskerar att få herpes vid förlossning.
    Har du något klokt råd att ge mig? och vad har du för kunskap i frågan, känner du till exempel där babyn tagit skada av denna typ av medicin?

    Tacksam för skyndsamt svar.

    Tack för hjälpen

    orolig förstagångsföderska

  • Svar på tråden Hjälp, jag har fått utskrivet valaciclovir
  • Apotek­aren
    Äldre 4 Jan 13:38
    #1

    Hej!


    Med vissa läkemedel är det så att läkaren måste bedöma om läkemedlet ska användas under graviditet eller inte, beroende på t ex hur själva sjukdomen kan påverka barnet. Din läkare har bedömt att du kan ta läkemedlet och en läkare på MVC är ju van att jobba med gravida patienter.


    Om du känner dig mycket oroligt tycker jag du ska ringa och prata med läkaren igen och berätta om vad du tänker kring det du läst.


    Jag är apotekare och har kunskap inom läkemedelsområdet men jag har inte själv kännedom om specifika fall.


     Vänliga hälsningar


    Catharina

Svar på tråden Hjälp, jag har fått utskrivet valaciclovir