• MrBlueSky

För- och nackdelar med EDA?

Som rubriken lyder!

Jag vill höra era erfarenheter av EDA, bra som dåliga, eventuella biverkningar etc. Ös på!

• Svar på tråden För- och nackdelar med EDA?
  • Lena

Jag tyckte det var fantastiskt. När den började verka sov jag ett par timmar medan jag öppnade mig, hur skönt som helst. Mina ben domnade bort helt och de fick bära mig till toaletten men det kunde jag ta. Jag kände när det var dax att krysta och utdrivningen gjorde ont, men det var okej.

• Pia och Elna

Jag fick inga biverkningar och tyckte den var toppen. Hade ingen smärta förrän krystskedet och då tror jag inte den hjälpte alls för det gjorde skitont men var över för mig på 30 minuter. Jag hade en kort och odramatiskt förlossning.

• milli79

Min förlossning var så långdragen så när jag väl fick EDA så var det fantastiskt (var helt emot det innan & ville absolut inte ha men det gjorde för ont). Det dumma var ju att det inte satt i när de sen på slutet fick dra ut honom med sugklocka.

• Thessiss

Jag tyckte Edan var fantastisk, hade en jätte långdragen förlossning med svåra värkar, kunde knappt inte koppla av en minut före edan ens... men bara den var lagd så lyckades jag somna en stund med... Var helt underbart...

Enda negativa med den var att jag var totalt förlamad i benen så jag kunde ju inte röra på mig *smidi som ett kylskåp alltså*

Men inga biverkningar eller några andra problem =)

• Jen08

EDA var räddningen för mig, jag fick igångsättning med dropp och jag försökte med lustgas, efter ett par timmar med värkar som mer eller mindre avlöste varandra var jag så smärtpåverkad att jag trodde jag skulle gå i tusen bitar, då hade jag öppnats 4cm fick Eda och allt blev super, smärtan försvann helt men jag kunde ändå känna att kroppen jobbade, jag klarade av att sova lite och hämta nya krafter, efter en 38 timmars ganska svår förlossning fick vi till slut träffa vår dotter. Utan EDA tror jag inte jag orkat förlossningen utan hade troligen fått bli snittad ( jag snittades med första). Det knasiga är att jag i vanliga fall har otroligt hög smärt tröskel, men mitt bäcken och jag verkar inte riktigt vara överens när det gäller att föda barn, denna gång ska jag se till att få Eda så fort de tillåter mig att få det, och börjar de prata om igångsättning igen springer jag åt andra hållet, aldrig mer värkstimulerande dropp, den här gången får han komma när kroppen och bebisen är redo.

• Duudi

Det som är negativt med EDA är att det kan bli ett försvagat värkarbete som drar ut på förlossningen.
    Man kan behöva värkstimulerande dropp (som kan leda till väldigt starka värkar som kan stressa barnet) och fosterövervakning vilket kan innebära att man blir uppkopplad och får mindre rörelsefrihet som i sin tur kan leda till att man inte får hjälp av gravitationen som hjälper barnet att vrida sig ner i förlossningskanalen.
    Man kan även förlora sina krystreflexer, vilket kan leda till ett utdraget krystningsarbete, vilket kan leda till ett svullet underliv som lättare brister eller att man behöver hjälp att få ut barnet så att förlossningen avslutas med klipp och sugklocka.
    En intervention leder ofta till en annan.
    Man kan även få en migränliknande huvudvärk i ett par dagar.

Det som är positivt är ju såklart om den ger en önskad smärtlindring! :)

• MrBlueSky

Kul att höra att alla hittills haft övervägande positiva upplevelser!

Med tanke på de nervskador det snackas om och ont i ryggen långt efteråt, försvagat värkarbete, huvudvärk, etc etc ska jag i största möjliga mån försöka undvika det och hoppas på en lätt förlossning.

Är ändå nyfiken på andras upplevelser, det kanske hade känts tryggare att veta att det inte är så många som åker på en nitlott OM det skulle bli så att jag tar EDA.

• ploten
    Thessiss skrev 2010-12-31 21:03:20 följande:
    Jag tyckte Edan var fantastisk, hade en jätte långdragen förlossning med svåra värkar, kunde knappt inte koppla av en minut före edan ens... men bara den var lagd så lyckades jag somna en stund med... Var helt underbart...

Enda negativa med den var att jag var totalt förlamad i benen så jag kunde ju inte röra på mig *smidi som ett kylskåp alltså*

Men inga biverkningar eller några andra problem =)
    Det är inte meningen att man ska förlora känseln i benen - det är en ganska kraftig biverkning.

Jag hade inte tänkt ta EDA inför första förlossningen, men när jag väl befann mig där stod jag helt enkelt inte ut med smärtan, så det blev EDA i alla fall. Den första dosen tog inte särskilt väl, så jag fortsatte med lustgas parallellet, vilket gjord barnmorskan lite fundersam. Efter andra dosen började jag känna att benen domnade bort, vilket de som sagt INTE ska göra, så de kallade på narkosläkaren som också blev bekymrad (och senare kom upp till mig på BB för uppföljningssamtal om detta). Vid tredje dosen drog de på lite extra, eftersom de två första doserna inte hade tagit bort smärtan särskilt bra, och då stannade hela värkarbetet av istället. Jag trodde att EDA bara tog bort smärtan i värkarna, jag hade inte fattat att den också kan ta bort själva värkarbetet. Vid det laget var jag fullt öppen, men sonen hade inte kommit längre än till spinae-knölarna med huvudet. Han låg med pannan före och hade fastnat där. Jag hade alltså behövt ett kraftigt värkarbete - istället stannade det av pga EDAn. De försökte två tag med sugklocka, men sen bestämdes det att det måste bli akut snitt, eftersom sonen riskerade syrebrist. Vet inte om jag behöver tillägga att jag inte ens övervägde att ta EDA vid andra förlossningen.
  • MrBlueSky
    ploten skrev 2011-01-02 12:52:44 följande:
    Det är inte meningen att man ska förlora känseln i benen - det är en ganska kraftig biverkning.

Jag hade inte tänkt ta EDA inför första förlossningen, men när jag väl befann mig där stod jag helt enkelt inte ut med smärtan, så det blev EDA i alla fall. Den första dosen tog inte särskilt väl, så jag fortsatte med lustgas parallellet, vilket gjord barnmorskan lite fundersam. Efter andra dosen började jag känna att benen domnade bort, vilket de som sagt INTE ska göra, så de kallade på narkosläkaren som också blev bekymrad (och senare kom upp till mig på BB för uppföljningssamtal om detta). Vid tredje dosen drog de på lite extra, eftersom de två första doserna inte hade tagit bort smärtan särskilt bra, och då stannade hela värkarbetet av istället. Jag trodde att EDA bara tog bort smärtan i värkarna, jag hade inte fattat att den också kan ta bort själva värkarbetet. Vid det laget var jag fullt öppen, men sonen hade inte kommit längre än till spinae-knölarna med huvudet. Han låg med pannan före och hade fastnat där. Jag hade alltså behövt ett kraftigt värkarbete - istället stannade det av pga EDAn. De försökte två tag med sugklocka, men sen bestämdes det att det måste bli akut snitt, eftersom sonen riskerade syrebrist. Vet inte om jag behöver tillägga att jag inte ens övervägde att ta EDA vid andra förlossningen.
    Vad är spinaeknölar?
  • Mysmamma70

Jag har fött fyra barn och fått EDA alla gånger, helt utan biverkningar. Har dessutom aldrig behövt värkstimulerande dropp.

För mig har det varit en fantastisk hjälp, särskilt under den första och tredje förlossningen som var väldigt långvariga.

• Caila

Jag hade en mycket långdragen förlossning med urusla värkar. När jag gått hela natten utan kraftigare värkar tog de hål på hinnorna och satte in värkstimulerande dropp. Då tappade jag besinningen och skrek efter bedövning (jag hade lustgas, men den hjälpte inte så mycket). EDAn sattes in och det var bliss! Jag tror i och för sig att det bidrog till att ungen inte kom förrän på eftermiddagen, men jag kunde ta en liten lur och vila mig efter den långa natten och jag öppnades trots allt. När det väl var dags att krysta gjorde det förstås ont och jag fick mycket värkstimulerande dropp igen, men allt gick smidigt. När hon inte riktigt ville ut sista biten la sig läkaren på min mage och tryckte ut lillan.

Summa sumarum: Jag skulle använda EDA igen om jag får fler ungar

• 201201232

Bara positivt, snabbade på förlossningen, fick en chans att andas och ja, helt underbar. :) (Jag hade värkstimulerande dropp innan EDA sattes, men med dålig effekt).

• Nokin

Jag fick en EDA efter timmar av hemska värkar när jag inte trodde att jag orkade mer. När narkosläkaren satte provsprutan tog den alldeles fel och den punkterade genom fler hinnor i ryggmärgen än vad den ska göra (orsaken var inte en oerfaren dr utan som han sa detta kan hända ffa om man är smal och vältränad då det är svårt att få den exakt rätt och så lite otur förstå) Resultatet blev att jag tappade all känsel, inte bara i benen utan ända upp till huvudet och kunde inte röra alls på mig i ca 3 timmar och sedan kom det gradvis tillbaka men förlossningen stannade så klart upp och de fick sätta värkstimulerande dropp när jag återfått känslen igen. Efter förlossningen fick jag vad som kallas postspinal huvudvärk pga att sprutan då orsakat ett litet hål mellan hinnorna i ryggmärgen som stod och läckte. Varje gång jag satte mig upp eller ställde mig upp i tre veckor fick jag otrolig huvudvärk som gjorde att jag i princip låg i soffan i tre veckor varav 1 vecka på sjukhus, inte  alls kul när man precis fått sitt första barn! Detta är inte vanligt men händer någon gång då och då enligt vad jag kollat upp. Så jag kommer då aldrig att låta någon sätta en EDA på mig igen!

• ploten
    MrBlueSky skrev 2011-01-02 18:12:55 följande:
    Vad är spinaeknölar?
    Det är några knölar i bäckenet, ungefär halvvägs ner i förlossningskanalen, som gör att det blir smalare just där. En del brukar må illa och kräkas just när barnets huvud passerar där. Min son låg med pannan före, och det krävs att man är rymlig för att kunna föda vaginalt på det sättet, och det känsligaste stället är förstås vid spinae-knölarna, där min son fastnade. Och då var det ju inte så lyckat att EDAn tog bort alla värkar. Det blev som sagt akut snitt.
  • Jopja

Jag är varken för eller emot! Jag fick EDA, vilket inte hjälpte ett skit då det var trycket neråt som störde mig. Den togs bort väldigt snabbt igen!
    Möjligt dock att den bidrog till att jag öppnade mig väldigt snabbt . Tacka vet jag lustgasen, den var underbar! Krystade 11 minuter. Så hade alla fall inga negativa erfarenheter av EDA! Glad

Svar på tråden För- och nackdelar med EDA?