• Lingah2

gammalt aspartam farligt?

som alla andra dar åt jag gröt imorses och var så sugen att ha sötningsmedel (aspartam) på , tänkte att en gång kan väl inte skada...men sen såg jag att den gick ut i september ...är det farligt? och kan det skada barnet ? det smakade inte dåligt :s

• Svar på tråden gammalt aspartam farligt?
  • La Lola

Nä...varför skulle det vara farligt?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lingah2

haha jag vet itne..men ja är ju orolig för precis allt som man kan oroa sej för..tänkte mest på att det var gammalt :S

• La Lola
    Lingah2 skrev 2011-01-01 13:55:25 följande:
    haha jag vet itne..men ja är ju orolig för precis allt som man kan oroa sej för..tänkte mest på att det var gammalt :S
    Ok.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lingah2

läskigt..man har hört så mycket om det där med aspartam på livsmedelsverket står det att det bryts ner i matsäcken...men det känns ju inte så viktigt att äta det...är bara på morgon gröten det är gott...men jag får äta nått annat helt enkelt :p

• Fire

Om du absolut vill använda sötningsmedel kan du prova Stevia. Det är ett naturligt sötningsmedel utan kalorier eller skadliga bieffekter och det är ca 300 gånger sötare än socker.

• Alvöra

Att aspartam skulle nebrytas i magsäcken tror jag helt enkelt inte på. Varför skulle det inte upptas av kroppen som allt annat? Håller med Fire. Stevia är mycket bättre om man nu måste ha ett sötningsmedel.
    Jag anväder själv oraffinerat rörsocker i lagom mängd istället.. Allt med måtta

• Lingah2

jag har slutat med aspartam på gröten nu...men det är så tråkigt så finns det andra alternativ är ju det bra..vart köper man stevia då?

• Fire
    Lingah2 skrev 2011-01-10 11:33:36 följande:
    jag har slutat med aspartam på gröten nu...men det är så tråkigt så finns det andra alternativ är ju det bra..vart köper man stevia då?
    Det är fortfarande lite knepigt att få tag i, men det kan vara värt att höra efter om det finns i välsorterade hälsokostbutiker. Annars kan de säkert ta in. Det finns nätbutiker man kan beställa från, om man googlar är det lätt att hitta.
    I Stockholm fanns det förut i saluhallen på Östermalmstorg av alla ställen, men som sagt tror jag det kan vara värt att höra runt bland hälsokostbutiker. Vill man odla stevia själv kan man köpa fröer. Bladen kan användas färska eller torkas och vid användning smulas sönder. 
  • Fire
    BuoBä skrev 2011-01-14 13:51:53 följande:

Eftersom stevia inte är godkänt som livsmedel inom EU kan det troligen vara svårt att få tag på:

www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyhete...-/

Länken funkar inte.

Förut var det förbjudet att sälja stevia eftersom det kan ses som ett väldigt stort "hot" mot socker- och sötningsmedelsindustrin, men numera går det faktiskt att få tag i här i Sverige även om man kanske får leta lite. Norge har vad jag vet aldrig haft något förbud och där har jag sett det säljas öppet på hälsomässor.
  • BuoBä

Lägg till -/ på slutet på länken du får när du klickar så funkar det. Det kommer av någon anledning inte med.

Svar på tråden gammalt aspartam farligt?